نیما پژوهی به صورت تحلیلی و توصیفی انجام شد
توسط محققان کشور ؛

نیما پژوهی به صورت تحلیلی و توصیفی انجام شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36803
"كارنامه تحليلي نيماپژوهي" عنوان طرحی است که توسط پژوهشگران کشورمان انجام شد تا تحلیل و توصیف آثار بنیانگذار شعر نو فرصتی دیگر را پیش روی علاقمندان این حوزه برای مطالعه قرار دهد.



"
كارنامه تحليلي نيماپژوهي" عنوان طرحی است که توسط پژوهشگران کشورمان انجام شد تا تحلیل و توصیف آثار بنیانگذار شعر نو  فرصتی دیگر را پیش روی علاقمندان این حوزه برای مطالعه قرار دهد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حافظ، سنایی، شبستری، کسایی، بابا طاهر و بسیاری از اسامی دیگر که همه همچون گنجی محسوب می شوند بسیاری را عکس و فیلمی از خودشان نداریم و تنها دارایی ما از آنها آثار گرانبهایشان است اما در همین زمان خودمان هستند کسانی که برای ارتقای ادبیات این مرز بوم تلاش کردند و می کنند افرادی همچون شهریار، نیما یوشیج. اما شناخت دقیق آثار این افراد موضوع مهمی است و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در مسیر معرفی تحلیلی این بزرگان از پژوهشگران حمایت می کند.
کاووس حسن لی مجری طرح پژوهشی "كارنامه تحليلي نيماپژوهي" درباره اهمیت انجام آن اظهار کرد: در حوزه ادبیات بررسی کارنامه توصیفی بزرگان ادب فارسی انجام نشده و اقدامات تنها محدود به کتاب شناسی آن هم ذکر عناوین آثار افراد است که اطلاعات خام را در اختیار علاقمندان قرار می دهد. اما آنچه اهمیت دارد بررسی و آسیب شناسی کارنامه است در این صورت می توان به وضعیت مطلوب اندیشید.
حسن لی در ادامه بیان کرد: در سال های گذشته کارنامه پژوهی سعدی را انجام دادیم و برای نخستین بار شیوه کتاب شناسی توصیفی و تحلیلی پیشنهاد شد. پس از آن در خیام را کار کردیم و در نهایت نیز به نیما یوشیج به عنوان مهم ترین شاعر معاصر و بنیانگذار شعر نو رسیدیم.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، در این طرح تمامی منابع موجود در ارتباط با نیما بررسی و آسیب شناسی شد تا اطلاعات کاملی در اختیار علاقمندان و پژوهشگرانی که در این حوزه کار می کنند قرار گیرد.  نتیجه این پژوهش در کتابی با عنوان "کارنامه توصیفی نیما پژوهی" و چندین مقاله چاپ شد.
وی تحلیل و بررسی کارنامه نیما پژوهی را هدف انجام این طرح دانست و گفت: انتشار دستآوردهای این طرح از اتلاف وقت گرانبهای بسیاری از پژوهشگران ادبی پیشگیری خواهد کرد و از نتیجه آن همه پژوهشگران حوزه ادبیات فارسی، استادان، دانشجویان و کسان دیگر میتوانند استفاده کنند.
حسن لی  همچنین ابراز کرد: نیما از نامدارترین شاعران معاصر است. تا کنون مطالعات گستردهای در پیوند با او و اشعارش انجام گرفته است. یکی از راههای آگاهی از این پژوهشها مراجعه به کتابشناسیهاست. اما كتاب شناسي‌ها و مقاله شناسي‌هاي موجود، تنها به فهرست مشخصات عنوان كتاب‌ها و مقاله‌ها بسنده مي‌كنند. اين فهرست ها اگر چه كاركردي بسيار سودمند دارند و بسياري از گره‌ها را براي خوانندگان خود مي‌گشايند، اما گره‌هايي را نيز ناگشوده رها مي‌كنند. با توجه به شرايط ويژه‌ جهان معاصر و گرفتاري‌هاي فراگير پژوهش‌گران و كمبود وقت آنان، بسيار بايسته است كه زمينه‌هاي مناسب براي بهره‌وري بيشتر آنان فراهم شود.
انتهای پیام/25

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم