همایش ملی فرسایش بادی و طوفان‌های گردوغبار برگزار می‌شود
با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی

همایش ملی فرسایش بادی و طوفان‌های گردوغبار برگزار می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 32528
چهارمین همایش ملی فرسایش بادی و طوفان‌های گردوغبار 16 تا 17 اسفندماه 96 با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یزد برگزار می‌شود.

چهارمین همایش ملی فرسایش بادی و طوفان‌های گردوغبار 16 تا 17 اسفندماه 96 با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یزد برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دهه‌های اخیر پاره‌ای از پدیده‌های طبیعی نظیر طوفان‌های گردوغبار، فرسایش خاک، هجوم و حرکت ماسه‌های روان و از جمله وقوع ریزگردها به دلیل دخالت‌های انسانی و شدت بهره‌برداری از منابع طبیعی در حال افزایش است.

هر چند که عوامل طبیعی از جمله تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی در پی درتشدید پدیده‌هایی چون وقوع طوفان‌های گردوغبار و معظلات ناشی از آن، به ویژه انتشار ریزگردها در بسیاری از شهرهای کشور نقش مهمی ایفا می‌کند، ولی شواهد و بررسی‌ها بیانگر اثرگذاری توسعه صنعتی و معدنی و بهر ه برداری بی رویه از منابع آب و مدیریت نادرست اراضی است که در تشدید پدیده فرسایش بادی و فرآیندهای مرتبط با آن از جمله ریز گردها تأثیر گذار هستند .

 

به‌منظور بررسی و حل مشکل پدیده‌های مخرب فرسایش بادی و طوفان‌های گردوغبار، در سال 1384 به همت پژوهشگران پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد اولین همایش ملی فرسایش بادی در استان یزد برگزار و دبیرخانه دائمی آن در دانشگاه یزد مستقر شد. سپس با راه‌اندازی انجمن علمی مدیریت و کنترل مناطق بیابانی ایران در سال 1389 نیز دومین همایش و در سال 1392 سومین همایش ملی فرسایش بادی و طوفان‌های گردوغبار در استان یزد برگزار شد. هرچند که به استناد قطعنامه‌های همایش در سنوات گذشته، همکاری علمی در سطح کشور از گسترش قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار بوده است. لیکن برای کاهش چشمگیر اثرات مخرب ریزگردها و طوفان‌های گردوخاک به انسجام سازمانی و فرا سازمانی بیشتری نیاز است که باید راهکارهای آن را در نشست‌ها و مجامع مشترک منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای جستجو کرد.

در همین راستا چهارمین همایش ملی فرسایش بادی و طوفان‌های گردوغبار 16 تا 17 اسفندماه 96 در یزد برگزار می‌شود که در این همایش دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موضوع واکاوی علل گسست تأثیر فناوری‌های بومی آب و خاک در روند پیشرفت کشور به ایراد سخنرانی می‌پردازند. 

محورهای این نشست تخصصی  فیزیک و دینامیک باد و ذرات بادرفت؛ اندازه گیری و پایش مستقیم و غیر مستقیم فرسایش بادی، طوفان های گرد و غبار و ریزگرد ها با استفاده از فناوری های نوین؛ مدلسازی و ارزیابی مدل های مورد استفاده در فرسایش بادی و طوفان های گرد و غبار؛ شناخت و به کارگیری دانش های بومی و روش های نوین در کنترل فرسایش بادی؛ بررسی تاثیر فرسایش بادی و ریزگردها بر محیط زیست و منابع طبیعی، کشاورزی، صنعت و همچنین بهداشت و سلامت است.

از دیگر محورهای این رویداد می توان به  اثرات خشکسالی و تغییر اقلیم بر روی فرسایش بادی و طوفان های گرد و غبار؛ معرفی روش های نوین منشاءیابی طوفان های گرد و غبار و تعیین مناطق حساس به فرسایش بادی به منظور انتخاب روش بهینه مدیریت بحران؛ بررسی اثرات مدیریت آب در مناطق خشک و نیمه خشک بر روی فرسایش بادی و پدیده ریزگردها ؛ بررسی اثرات توسعه صنعت و معدن بر روی فرسایش بادی و میزان گرد و غبار اشاره کرد. 

چهارمین همایش ملی فرسایش بادی و طوفان های گرد و غبار 16 تا17 اسفندماه 96 با همکاری ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یزد برگزار می‌شود.

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم