همکاری فناورانه؛ 10 پروژه مشترک برای توسعه حمل‌ونقل جاده ای آغاز شد

همکاری فناورانه؛ 10 پروژه مشترک برای توسعه حمل‌ونقل جاده ای آغاز شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 68785
همکاری‌ها برای تحول حمل‌ونقل جاده ای کشور با اجرای 10 پروژه همکاری آغاز شد. ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای کنار هم ایستاده‌اند تا این پروژه‌ها را که به هوشمندسازی و بروز تحولات فناروانه در این حوزه منجر می‌شود را محقق کنند.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل جاده‌ای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشستی مشترک با مدیران وزرات راه و شهرسازی و سازمان راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: 10 پروژه مشترک همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان راه‌داری در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در حال اجرا است. همچنین به صورت مشترک در حال تعریف 2 پروژه هستیم.

وی افزود: باید این طرح‌ها را به‌ گونه‌ای پیش ببریم که اگر کاری در گذشته در سازمان راه‌داری تعریف شده بود آن را به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تسریع کنیم و در پروژه‌های جدید حتما افرادی از سازمان راه‌داری حضور داشته باشند.

منطقی همچنین بیان کرد: استانداردسازی تجهیزات هوشمندسازی حمل‌ونقل بسیار مهم است. برای تدوین این استانداردها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری سازمان استاندارد یک شیوه‌نامه تنظیم  کرده است که از ظرفیت‌های آن برای استانداردسازی تجهیزات هوشمندسازی حمل و نقل استفاده می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد ایجاد مرکز پایش و استفاده بهینه از داده‌های بزرگ و ایجاد کارخانه نوآوری دو پروژه کلانی است که در حال تعریف نهایی آن هستیم.

وی افزود:  برای شروع پروژه کارخانه نوآوری می‌توان با تعامل مرکز نوآوری، بخشی از آن مرکز را به پروژه های مشترک با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اختصاص داد.

منطقی ادامه داد: ۱۰ پروژه زودبازده طی ۱۲ ماه با همکاری مشترک این سازمان  و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته اجرا می‌شود.

 

50 هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه حمل‌ونقل جاده‌ای

همچنین عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی هم در این مراسم، گفت: استفاده از سیستم‌های هوشمند در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای ضروری است. حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در سطح کشور ساخته شده است و علاوه بر فعالیت ۳۵۰ هزار دستگاه ناوگان باری و ۱۰۰ هزار دستگاه ناوگان مسافری، حدود ۱/۵ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای اشتغال دارند.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد جابجایی‌ها در کشو ر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد و گردش مالی سالانه این بخش بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: با توجه به وظیفه اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مبنی بر تسهیل حمل‌‌‌ونقل بار و مسافر، استفاده از سیستم‌های هوشمند در تحقق این وظیفه مهم است.

 وی در ادامه تصریح کرد: داده‌های اطلاعاتی حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق سازمان راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و سهولت دسترسی به داده‌های اطلاعاتی پایش شده از سوی سایر دستگاه‌ها نیز منجر به پربارتر شدن اطلاعات و استفاده بهینه از آنها می‌شود.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

اخبار مرتبط:

طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌ای کالا تصویب شد

کارخانه نوآوری راهداری و حمل و نقل جاده ای راه اندازی می شود

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم