هم‌اندیشی محققان برتر کشور گامی به سوی توسعه تحقیقات تحول‌آفرین
از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد؛

هم‌اندیشی محققان برتر کشور گامی به سوی توسعه تحقیقات تحول‌آفرین


زمان مطالعه : 10 دقیقه
کد خبر : 32333
"سومین هم‌اندیشی صاحبان کرسی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری" با حضور دانشمندان و صاحبان کرسی پژوهشی در محل صندوق برگزار شد.

 

"سومین هم‌اندیشی صاحبان کرسی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری" با حضور دانشمندان و صاحبان کرسی پژوهشی در محل صندوق برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این نشست حاضران نظرات خود را برای توسعه حوزه علم و فناوری در کشور بیان کردند که در ادامه به آن اشاره شده است. محمد عبدالهی یکی از صاحبان کرسی پژوهشی ضمن مهم دانستن تحقیقات تحول آفرین توجه به کمیت مقالات چاپ شده در ایران و نه کیفیت را یکی از مشکلات آموزش عالی دانست. وی همچنین به افزایش آمار مقالات مردود شده ایران در مجلات علمی و عدم وجود نرم افزارهای قوی تشخیص دهنده سرقت علمی اشاره کرد. عبد الهی در ادامه تمرکز بر روی معضل محیط زیست و آلودگی هوا، خشکسالی، تصادفات جاده ای و اتخاذ تدابیر مناسب جهت رویارویی با آن ها از طریق ارائه راهکار توسط صندوق خواستار شد.

علم اصیل
صادق واعظ زاده دیگر یکی دیگر از محققان کشور و دارنده کرسی پژوهشی نیز ضمن اشاره به شجاعانه و نوآورانه بودن حمایت های صندوق عنوان کرد: تنوع حمایت های صندوق قابل توجه است. در مورد پروژه های تحول آفرین عنوانی را انتخاب کرده ام با تیتر "علم اصیل".  بدان معنا که زمانی که علمی تولید می شود باید ویژگی های اصیل، متفاوت و نو بودن را دارا باشد و بتواند سوال جدیدی را پاسخ دهد.



مکانیزمی برای ارزیابی مجلات داخلی
در ادامه سید خطیب الاسلام صدر نژاد یکی دیگر از صاحبان کرسی پژوهشیدر حوزه بیو نانو مواد پیشرفته ضمن تشکر از حمایت ها و زحمات صندوق که باعث پیشرفت علم و فناوری در کشور شده است  به تعریف مکانیزمی جهت ارزیابی مجلات داخلی به منظور ارتقا سرعت و داوری پرداخت.همچنین ارائه راهکار جهت تشویق مدیران به مطالعه مجلات داخلی و ارتباط با صنعت جهت به کارگیری نتایج تحقیقات را نیز خواستار شد و  استقرار اساتید در مراکز صنعتی را بسیار حایز اهمیت دانست.
همچنین اعظم ایرجی زاد دارنده کرسی پژوهشی "ساخت و مطالعه حسگرهای نانوساختاری" نیز در این نشست ضمن مفید دانستن کرسی های پژوهشی صندوق پیشنهاد کرد تا بین صاحبان کرسی ارتباط برقرار شود تا بین موضوعات و پروپوزال های برگزیده همسویی ایجاد شود.اهداف تعیین شده در آموزش عالی خوب است اما کامل نیست. برخی از فعالیت های انجام شده صرفا کپی برداری از کشورهای دیگر است حال آنکه محتوا نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.


 نقطه عطفی برای آموزش عالی
در این نشست محمد حسن سعیدی نیز تاسیس صندوق (بنیاد ملی علم ایران) نقطه عطف و کار ماندگاری برای آموزش عالی است و باید از تشکیل آن بسیار خوشحال باشیم که با کار مداوم وخون¬دل خوردن و ممارست و درگیری با بخش های مختلف دوام یافته است. همچنین ضمن شایسته قلمداد کردن همکاری با آموزش و پرورش در راستای شناسایی و هدایت استعدادها، برگزاری همایش مدیریت استعداد ها در هزاره سوم را نیز قابل توجه دانست.
در بخش دیگر علیرضا مشفق از دیگر صاحبان کرسی نیز ضمن تشکر از حمایت های گسترده صندوق و اطلاع رسانی های کاملی که از طریق سایت صندوق انجام می گیرد بیان داشت تمرکز بر تاسیس آزمایشگاه ملی با استانداردهای بین المللی بسیار مهم است و ضمن اشاره به مستهلک شدن دستگاه های آزمایشگاهی و شرایط تحریم، اشاره کردند باید ارتباطات بین المللی افزایش یابد تا اساتید و دانشجویان دکتری بتوانند از تجهیزات بین المللی استفاده کنند. آقای دکتر مشفق پیشنهاد کردند تا سمینار یک روزه ای در حوزه های آب، انرژی، آلودگی های محیطی و زلزله برگزار شود.  در پایان دکتر مشفق پیشنهاد کردند: صندوق حمایتی را برای صاحبان کرسی تعریف کند تا سربازان وظیفه (فوق لیسانس) نیز بتوانند در تیم دارنده کرسی و در قالب خدمت مقدس سربازی فعالیت علمی داشته باشند.


همچنین زالی دیگر صاحب کرسی پژوهشی در این نشست ضمن قدردانی از فعالیت صندوق در حوزه گرنت آغاز و تفاهم نامه با صنعت بیان کرد باید به آسیب شناسی در برخی از مسائل پرداخته شود. چه شده است که دانشجویان دچار نا امیدی شده اند؟ چرا هر اتفاقی که در جامعه رخ می دهد باعث کاهش حقوق اساتید می شود؟!  همچنین آسیب شناسی در رابطه با علم و جایگاه وزارت علوم را نیز به عنوان پیشنهادی مطرح کرد.

53 درصد آموزش عالی در اختیار حوزه علوم انسانی
مولوی پژوهی یکی از کرسی های پژوهشی است که توسط صندوق اعطاء شده است سید اصغر میرباقری فرد دارنده این کرسی پژوهشی  صمیمانه از صندوق برای کمک به تحقیقات، توسعه علم و فناوری، حمایت از رشد علمی و حرکت های بنیادین آن تشکر کرد و گفت: 53 % آموزش عالی در اختیار علوم انسانی است بنابراین اگر به دو رویکرد بحران کیفیت و رویکرد فناورانه توجه کنیم برخی از مشکلات حل خواهند شد. عدم اجازه ورود به بخش های مختلف و  اسف بار بودن رویکرد فناورانه در حوزه علوم انسانی از جمله مشکلات این حوزه است. همچنین بزرگترین مشکلات مربوط به حوزه علوم انسانی است و کارگروه های علوم انسانی به جای منفعل بودن باید فعال شوند و در این حوزه ارائه برنامه کنند.
در ادامه علی گرجی دارنده کرسی پژوهشی در حوزه علوم اعصاب نیز ضمن قدرداني از حمايت هاي بي دريغ صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی از طرح هاي تحقيقاتي و هم چنين از نقش اين سازمان در تبيين و برنامه ريزي بر روي مسائل كليدي و حياتي در زمينه رشد علم در كشور، با توجه به آمار توليد علم در ايران در چند سال گذشته خواستار تخصص سهم بيشتري از بودجه تحقيقاتي كشور به اين سازمان شد. وي هم چنين ضمن تاكيد بر توجه بيشتر به سطح كيفي تحقيقات و مقالات چاپ شده، خواستار تدوين برنامه اي جهت همگرايي طرح هاي تحقيقاتي در قالب برنامه پژوهش هاي مشترك (Collaborative Research Program) با تمركز بر مشكلات كشور شد. اجراي چنين برنامه اي از پراكندگي تحقيقات در كشور جلوگيري كرده، اهداف تحقيقاتي را بر نيازهاي اصلي جامعه متمركز مي نمايد و هزينه ها را به شدت كاهش مي دهد.

تشكيل هيات علمي ملي
گرجی هم چنين با استقبال از تشكيل هيات علمي ملي(NSB) بیان کرد: در تمامي كشورهاي جهان سياست گزاران كشور با تشكيل چنين گروهي از پتانسل علمي كشور در جهت مشورت و تدوين سياست هاي كلان در هر زمينه اي بهره مند مي شوند و هم چنين از توانايي اين گروه براي ارزشيابي طرح هاي اجرايي و جهت دادن صحيح به آن ها استفاده مي نمايند. با توجه به بي طرفي سياسي NSB، اين گروه مي تواند به عنوان يك مشاور دائمي در كنار دولت هاي جديد پس از هر انتخابات قرار بگيرد و تضميني براي استمرار علمي طرح هاي كلان در كشور باشد.
وي در پايان بر لزوم توسعه ارتباطات بين المللي در جهت اجراي طرح هاي تحقيقاتي كلان و بين المللي (منطقه اي و جهاني) تاكيد کرد. اجراي چنين طرح هايي علاوه بر تعامل و همگرايي با جامعه علمي بين المللي مي تواند راهي براي جذب بودجه هاي تحقيقاتي بين المللي از سازمان هايي نظير سازمان بهداشت جهاني، اتحاديه اروپا و ...  و استفاده از آن در داخل كشور باشد. اينگونه طرح ها هم چنين مي توانند به ارتقا و رشد سريع تر كشور كمك کنند.

تشکیل کارگروهی برای شناسایی و ارائه راهکار جهت حل معضلات جامعه
یکی از کرسی های صندوق مربوط به حوزه کاتالیست ها و مواد نانو ساختار است عباسعلی خدادادی دارنده این کرسی پژوهشی نیز در این نشست با بیان اینکه در آموزش عالی موازی کاری ها زیاد و سیاستگذاری ها کم است گفت: صندوق کارگروه های ارزشمندی را در حوزه های مختلف علم ایجاد کرده است بنابراین در این خصوص پیشنهاد می شود کارگروه هایی برای شناسایی و ارائه راهکار جهت حل معضلات جامعه تشکیل دهد و بودجه ای نیز در این راستا در نظر گرفته شود.

همچنین مهدی محقق دارنده کرسی "الهیات و معارف اسلامی بیان کرد:  ترجمه متون عربی دانشمندان ایرانی باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه از این منابع در محافل بین المللی بسیار بهره برده می شود در حالی که در ایران ناشناس هستند.

در ادامه معصومه نصیری دارنده کرسی پژوهشی "نانو شبکه های مخابراتی" ضمن اشاره به تشکیل سومین جلسه هم اندیشی صاحبان کرسی در صندوق عنوان کرد: تشکیل چنین جلساتی با حضور اساتید برجسته کشور جهت بالابردن کیفیت فعالیت های پژوهشی بسیار خوب و پر اهمیت است، وی خواستار افزایش مبالغ پرداختی در دوره های پسادکترا نیز شد.

توسعه زیر ساخت های علمی
نصیری در رابطه کمک به توسعه زیر ساخت های علمی بیان کرد: کارگروه های خوبی در صندوق تشکیل شده است بنابراین توجه به کیفیت باید در راس امور قرار گیرد. دولت و مجلس خود را ملزم به استفاده از  صندوق ندانسته و از آن مشاوره نمی گیرند حال آنکه برجسته ترین پژوهشگران کشور با صندوق در ارتباط هستندکه تحقیقاتی مفید برای جامعه انجام می دهند. مشکل دانشگاه ها فارغ¬التحصیلان هستند و کشور در حال حاضر پتانسیل جذب ندارد. موضوع تحقیقات تحول آفرین که صاحبان کرسی نیز باید در این راستا حرکت کنند بسیار خوب و حایز اهمیت است.
وی از فعالیت گرنت آغاز قدردانی کرد و نقش آن در باز گشت استعداد های برتر از خارج از کشور و حمایت آنها در داخل کشور بسیار پر اهمیت دانست.
همچنین سهراب پور یکی دیگر از محققان حاضر در نشست فعالیت صندوق در حوزه مردمی و اجتماعی کردن علم و دانش را بسیار مهم دانسته و بیان کرد: در این راستا قطعا باید از صدا و سیما استفاده شود رشد بی رویه آموزش عالی معضل است و باید مسیر حرکتمان در مرزهای دانش باشد.


بررسی عوامل و موانع اخلاق در مراکز آموزشی
کاووس حسن لی که کرسی پژوهشی حافظ به مرکز حافظ شناسی تحت مدیریت وی اعطا شده است ضمن تشکر از فعالیت های صندوق که دارای پویایی است بیان کرد: بررسی عوامل و موانع اخلاق در مراکز آموزشی در قالب یک طرح کلان ملی باید تعریف شود.
سودابه داوران دارنده کرسی پژوهشی در حوزه بیماری سرطان ضمن اشاره به نقش تاثیرگذار صندوق در جامعه، تشکیل کارگروه تخصصی علوم پزشکی فعال در حوزه مهندسی ژنتیک و نانو بایومتریال را پیشنهاد داد.  وی بیان کرد: صندوق در تصویب طرح های پژوهشی فناورانه و کرسی های پژوهشی بسیار موفق عمل کرده است.

راهکارهای حل معضلات آب، انرژی و زباله های محیط زیست
در ادامه نشست محمود قرآن نویس دارنده کرسی پژوهشی گداخت هسته ای ضمن مفید دانستن کرسی های اعطایی صندوق ارائه راهکار جهت حل معضلات آب ، انرژی و زباله های محیط زیست به خصوص در مورد زباله های بیمارستانی را از جمله موضوعات مهم پژوهشی برای حال و آینده دانست. وی عنوان کرد: صندوق جلسه ای را برای صاحبان کرسی آماده کند تا گزارش کار خود را در قالب پاور پوینت ارائه کنند و دیگر صاحبان کرسی نیز با این فعالیتها آشنا شوند.
سعید سمنانیان نیز ضمن تشکر از نگاه جامع در صندوق مطرح کرد: باید نگاه حاکمیتی به صندوق شود، و به جذب مشارکت همگانی بپردازیم. من اعتقاد دارم اگر بودجه ای مازاد به فعالیت های تحقیقاتی اختصاص پیدا کند باید از طریق بنیاد علم صورت گیرد چراکه بنیاد ساختار لازم برای این کار را دارد. ایشان اضافه کردند در کشورهای دیگر نظیر استرالیا از استعدادهای برتر خود برای تصمیم گیری و برنامه ریزی به طور منظم در سطح کلان استفاده می گردد.
در پایان نیز سیما رافتی یکی دیگر از صاحبان کرسی پژوهشی ابراز کرد: بحث آموزش و پرورش بسیار مهم است، و مسئولیت پذیری باید از دوران دانش آموزی به فرزندانمان آموزش داده شود.
در پایان نشست اعضای حاضر در جلسه برگزاری جلسات هم اندیشی هر سه ماه یک بار در قالب موضوعات مشخص را به عنوان پیشنهاد مطرح کردند و شرایطی فراهم شود تا صاحبان کرسی بتوانند گزارشی از روند فعالیت تحقیقاتی خود را در قالب کرسی پژوهشی دریافتی بطور شفاهی نیز در این جلسات ارائه کنند.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم