هنرهای تجسمی راوی ایرانی با اقتصاد منهای نفت شد

هنرهای تجسمی راوی ایرانی با اقتصاد منهای نفت شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 41044
امروز گویی چشم هایمان باز شده است، بیدار شدیم از غفلتی صد ساله. فهمیده ایم که خلاقیت و نوآوری جوانان دارایی هایی است که باید به پشتوانه آن شاهد پیشرفت روز افزونمان باشیم. حال به تکاپو افتاده‌ایم تا فرهنگ حمایت از کالای ایرانی را ترویج دهیم.

 

امروز گویی چشم هایمان باز شده است، بیدار شدیم از غفلتی صد ساله. فهمیده ایم که خلاقیت و نوآوری جوانان دارایی هایی است که باید به پشتوانه آن شاهد پیشرفت روز افزونمان باشیم. حال به تکاپو افتاده‌ایم تا فرهنگ حمایت از کالای ایرانی را ترویج دهیم.

 

به گزارش مرکزارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از  ستاد خبری دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت، بیش از صد سال می گذرد از زمانی که مایع سیاه از دل مسجد سلیمان فوران کرد. ماده ای سیاه که فراز و نشیب های بسیاری را برای تاریخ ایران رقم زد. مایعی که طلای سیاه نامیده شد اما کسی نمی دانست با گذشت زمان لذت و شیرینی این کشف بزرگ ما را تنبل و تنبل تر می کند به طوری که زیر سایه دکل های نفتی داشته هایمان را فراموش می کنیم. 

نفت و وابستگی به آن بر اقتصاد ایران سایه انداخت و یادمان رفت که نیروی جوان و خلاق سرمایه هایی هستند که باید به آنها اتکا کنیم. چرا که تنها راه گریز و فاصله از اقتصاد منابع بنیان حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان است. اقتصادی که ستون نوآوری و توانمندی نیروی انسانی است.

 

چشم هایی که باز می شود

اما امروز گویی چشم هایمان باز شده است، بیدار شدیم از غفلتی صد ساله. فهمیده ایم که خلاقیت و نوآوری جوانان دارایی هایی است که باید به پشتوانه آن شاهد پیشرفت روز افزونمان باشیم. حال به تکاپو افتاده ایم تا فرهنگ حمایت از کالای ایرانی را ترویج دهیم و فرشی خوش رنگ از زیست بوم کارآفرینی با تاکید بر توانمندی های داخلی زیر پای کارآفرینان پهن کنیم. در این راستا ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی تلاش می کند تا با تیغ بران فرهنگ و هنر همگان را به بافتن این فرش ترغیب کند. فرشی که حمایت از تولیدکننده داخلی و مصرف کالای ایران ساخت جان مایه آن است.

«ایران ساخت» دومین دوره برگزاری خود را تجربه می کند و همچون نهالی نوپا است که باید از آن مراقبت شود. هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر بازیگرانی هستند که دعوت شده اند به ضیافت ایران ساخت تا با استفاده از ابزار هنر مردم را متوجه اهمیت حمایت از کالای ایرانی کنند.


شعار به عمل تبدیل می شود

البته هنرمندان نیز با حضور و استقبال پر شور خود برای برگزاری این رویداد ملی و فرهنگی بزرگ در کشور سنگ تمام گذاشتند، آثار برگزیده هنرمندان تجسمی در جشنواره ایران ساخت بر دیوار گالری های بهار، نامی و تابستان خانه هنرمندان نقش بسته است. تصاویر و اثاری که همگی می خواهند «ایرانی، ایرانی بخر» را از شعار به عمل تبدیل کنند. 

آثاری که هر یک از زاویه ای روایتگر موضوع حمایت از کالای ایران ساخت است. عکاسانی که از لنز دوربین روایت خود از موضوع ایران ساخت را بیان می کنند و کاریکاتوریستی که با قلم خود ایران ساخت را به تصویر می کشد. همه این هنرمندان تلاش دارند تا با هنر خود مصرف کننده را به سوی خرید کالای با کیفیت ایران ساخت سوق دهند.

این بخش از جشنواره یعنی نمایشگاه آثار برگزیده هنرمندان تجسمی مخاطبان زیادی از دانشجویان، اساتید و مردم عادی دارد.


گفتمان فرهنگی برای تولید ملی ایجاد می شود

بهنام زنگی رییس انجمن پژوهش های هنری ایران و مدرس دانشگاه یکی از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بود که با تعداد زیادی از دانشجویانش او را در این بازدید همراهی می کردند. 

زنگی درباره نمایشگاه اظهار کرد: ایده های خوبی بین آثار به چشم می خورد اما برگزار کنندگان برای دوره های آتی باید تعداد آثار را افزایش دهند. 

وی ادامه داد: هنر اگر صرفا روایتگر باشد کافی نیست. بلکه باید نگاهی فراتر داشته و به جزییات و ارزش موضوع هم اشاره کند. در موضوع حمیات از کالای ایرانی نیز باید تولید ملی را به گفتمانی قابل قبول برای هنرمندان تبدیل کرد. جشنواره ایران ساخت می تواند شروعی برای شکل گیری این گفتمان باشد. شاید ایجاد یک گفتمان مسئله ای زمان بر باشد اما تاثیرگذاری به مراتب بیشتری دارد. زمانی که موضوعی در هنر به مطالبه تبدیل شود آن موضوع عمیق ادامه می یابد.

بازدیدکننده دیگری درباره آثار نمایشگاه ایران ساخت بیان کرد: دیدن این کاریکاتورها من را به فکر فرو برد تا بیشتر به موضوع حمایت از کارگر ایرانی فکر کنم. در برخی از این آثار نگاهی وجود دارد که در عین سادگی گویای مسئله ای مهم است. حتما از این پس هنگام خرید کالا دقت می کنم تا در صورت وجود کالای باکیفیت ایرانی از آن مصرف کنم.

 

البته این جشنواره برنامه های متنوع دیگری با موضوع حمایت از کالای ایرانی همچون نمایش فیلم کوتاه، برگزاری نشست و کارگاه های آموزشی دارد.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» 4 تا 8 دی ماه سال جاری برگزار می شود.

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم