هیدروژن با استفاده از نانوذرات تولید می‌شود
به منظور تهیه یک سوخت ارزان؛

هیدروژن با استفاده از نانوذرات تولید می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 35964
محققان به‌تازگی روشی یافته‌اند تا با استفاده از نانوذرات از نور خورشید به منظور تولید یک سوخت ارزان، پاک و در دسترس هیدروژن تولید کرد.


محققان به‌تازگی روشی یافته‌اند تا با استفاده از نانوذرات از نور خورشید به منظور تولید یک سوخت ارزان، پاک و در دسترس هیدروژن تولید کرد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک تیم از محققان دانشگاه اکستر در ایجاد تکنیکی جدید برای تولید هیدروژن از نور خورشید به منظور تولید یک سوخت ارزان، پاک و کاملا در دسترس پیشرو بوده اند. این تیم یک روش جدید برای جداسازی آب به اجزای تشکیل دهنده‌اش – هیدروژن و اکسیژن- با استفاده از نور خورشید فراهم کردند. این هیدروژن می‌تواند به عنوان سوخت با قابلیت برق‌دهی روزمره به خانه‎ها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار گیرد.
سوخت هیدروژنی که می‎تواند از طریق این روش فوتوسنتز مصنوعی ایجاد شود نه تنها شدیدا انتشار کرین را کاهش می‎دهد بلکه یک منبع انرژی نامحدود یه دست می‎دهد. تحقیقات بسیار جدید بر روی استفاده از فوتوالکترود (الکترودی که قبل از شروع فعل و انفعالات شیمیایی ، جهت استخراج هیدروژن از آب نور را جذب می‌کند) ساخته شده از نانوذرات لانتانیم، آهن، اکسیژن شروع شده است.
محققین عقیده دارند این گونه جدید فوتوالکترود نه تنها ارزان است بلکه می‎تواند در مقیاس بزرگتر و در گسترده جهانی تولید شود. گویندر پاوار ، محقق ارشد این تحقیق که با همکاری دانشگاه محیط زیست دانشگاه اکستر و موسسه علوم مواد پایدار انجام شده است عنوان کرد: با رشد جمعیت، سوخت‌های فسیلی نمی‌توانند انرژی مورد نیاز را در حوزه «پاک» فراهم کنند.
سوخت‎های تجدیدپذیر جایگزین باید به کمک تامین انرژی جهانی برآیند. هیدروژن یک منبع سوخت قابل اطمینان با قابلیت جایگزینی سوخت‎های فسیلی است چرا که دارای چگالی انرژی بسیار بالاتری نسبت به سوخت‎های فسیلی بوده و انتشار کربن آن نیز صفر است، همچنین تنها محصول جانبی آن آب خواهد بود.
در حال حاضر حدود 85 درصد منابع انرژی جهانی از سوخت های فسیلی تامین می‎شود بنابراین نیاز و علاقمندی به پیدا کردن یک منبع انرژی تجدید پذیر مناسب روز به روز افزایش می یابد. جای تعجب نیست که خورشید با تامین 100 هزار تراوات برق در سال بزرگترین منبع انرژی برای زمین باشد.
این بدین معنی است که یک ساعت از انرژی خورشید معادل مصرف کل یک سال بر روی زمین است. با این وجود تلاش‎ها برای تولید ماده نیمه هادی موثر پایدار به منظور تبدیل موثر انرژی نور خورشید به یک منبع انرژی قابل ذخیره سازی بسیار جدی به نظر می‎رسد. یکی از بزرگترین موانع در راه توسعه و پیشرفت انرژی خورشیدی عدم توانایی به دستیابی به چنین ماده نیمه‌هادی است.
 در همین راستا ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور هرچه بیشتر فناوری‌های نانویی در ایران فعالیت دارد.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم