پاکسازی معادن طلای کشور با تولید میکروارگانیسم‌های بومی

پاکسازی معادن طلای کشور با تولید میکروارگانیسم‌های بومی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 41566
محققان کشور موفق به تولید میکروارگانیسم‌های بومی با توانایی بالای پاکسازی سیانید از خاک شدند تا درمانی بیولوژیکی برای حذف ترکیبات سمی از خاک معادن طلا در کشور باشد.



محققان کشور موفق به تولید میکروارگانیسم‌های بومی با توانایی بالای پاکسازی سیانید از خاک شدند تا درمانی بیولوژیکی برای حذف ترکیبات سمی از خاک معادن طلا در کشور باشد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ترکیبات سیانیدی از دسته ترکیبات خطرناک زیست محیطی هستند. این ترکیبات در اثر فعالیت های صنعتی آلودگی آب و خاک را ایجاد می کنند. از تأثيرپذيرترين گروه هاي جانداران در برابر سيانور می توان به آبزیان و خصوصا ماهی ها اشاره کرد. استفاده از سيانور همواره باعث بروز نگراني هايي در مورد اثرات زيست محيطي و مسموميت هاي ناشي از آن می شود. همین امر باعث شده تا مطالعات گسترده اي بر روي اين ماده و روش هاي کاهش اثرات منفي آن انجام شود.

در همین راستا طرحی با عنوان "درمان بیولوژیکی ترکیبات سیانیدی از خاک معادن طلا" توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد. جداسازی و خالص‌سازی میکروارگانیسم های بومی با قابلیت تجزیه غلظت های مختلف سیانید از اهداف انجام این طرح پژوهشی است. همچنین پاکسازی خاک های آلوده به ترکیبات سیانیدی حاصل از معادن طلا نیز دیگر هدفی است که در این طرح دنبال شد.

بر اساس این گزارش، توسعه روشی جایگزین که توانایی بالا در پاکسازی سیانید با هزینه پایین داشته باشد بسیار ضروری است. روش درمان بیولوژیکی یک جایگزین مطمئن و سازگار با محیط زیست و ارزان است. این روش متکی به توانایی میکروارگانیسم های بومی است. همچنین سهولت ساخت و بهره برداری، سرعت بالاتر و عدم مشکلات زیست محیطی، از دیگر مزایای این روش است. البته می توان به عدم استفاده از مواد شیمیایی سمی و خطرناك و قابلیت استفاده در محیط هاي مختلف نیز اشاره کرد. همچنین بیشتر مطالعات در درمان بیولوژیکی به خصوص در ایران، مربوط به ترکیبات آلی و بیشتر ترکیبات نفتی است، اما در حوزه مواد معدنی و آلودگی های ناشی از آن تحقیقاتی صورت نگرفته است.

نتایج این طرح برای معادن طلای کشور دارای خاک حاوی سیانید قابل استفاده است. این طرح به منظور دستیابی به میکروارگانیسم های بومی با توانایی بالای پاکسازی سیانید انجام شد، تا بتوان مراحل بعدی آزمایش ها را در مقیاس پایلوت و نیمه صنعتی انجام داد. همچنین خالص سازی و جداسازی میکروارگانیسم هایی با توان مصرف سیانید در شرایط قلیایی با انجام طرح بررسی شد.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم