پیش نویس سند راهبردی توسعه فناوری مواد و ساخت‌پیشرفته تدوین می‌شود
با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ؛

پیش نویس سند راهبردی توسعه فناوری مواد و ساخت‌پیشرفته تدوین می‌شود


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 19157
با اهدافی همچون تبيين وضعيت کنونی و مطلوب فناوری مواد و ساخت پیشرفته با توجه به مطالعات ملی و بین المللی و رسیدن به وضع مطلوب با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی پروژه تدوین پیش نویس سند ملی توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته در حال انجام است.

 با اهدافی همچون تبيين وضعيت کنونی و مطلوب فناوری مواد و ساخت پیشرفته با توجه به مطالعات ملی و بین المللی و رسیدن به وضع مطلوب با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی پروژه تدوین پیش نویس سند ملی توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته در حال انجام است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه فناوری‌های راهبردی، از برنامه‌های اصلی کشورهای مختلف در دنیا بوده که یکی از مهمترین راهکارهای توسعه این فناوری ها در هر حوزه ای، برنامه-ریزی براساس اولویت‌ها است. تدوین اسناد ملی فناوری به مسیر دستیابی به اولویت‌ها و اهداف ملی در بخش های راهبردی فناوری اشاره دارد. تدوین این اسناد با تعیین ارکان جهت‌ساز توسعه فناوری های راهبردی و اولویت های کشور، سبب ایجاد اجماع و تقسیم کار ملی میان بازیگران اصلی این فناوری ها می شود. از منظر اهمیت راهبردی، مواد پیشرفته یکی از مهم‌ترین حوزه‌های عملیاتی در توسعه فناوری‌ها خواهد بود و علاوه‌بر اهمیت این حوزه در توسعه فناوری‌های سایر حوزه‌ها و توسعه کاربردهای پیشرفته نیز بسیار اهمیت دارد.
از طرف دیگر، در دهه گذشته، با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی و توسعه رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان توجه به تدوین اسناد ملی راهبردی و نقشه‌راه فناوری بیشتر شده است. این افزایش توجه به تدوین اسناد راهبردی و ترسیم نقشه‌راه، در سایه طبیعت انعطاف‌پذیر این رویکرد که اجازه می دهد طیف گسترده‌ای از اهداف در نظر گرفته شوند، قابلیت آن را به عنوان سازوکاری یکپارچه برای برخورد با مباحث پیچیده و غیرقطعی راهبردی افزایش می دهد.
ارتقای کیفیت زندگی مردم با فناوری‌های مواد پیشرفته
رضا نقی زاده مجری پروژه " تدوین پیش نویس سند ملی توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته" که با حمایت ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته در حال انجام است درباره این پروژه بیان کرد: دستیابی به سهم مناسبی از تجارت جهانی با استفاده از فناوری مواد پیشرفته یکی از اهداف تدوین سند راهبردی در حوزه توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته قلمداد می شود. کشور ایران می‌تواند با استفاده از فناوری مواد پیشرفته به سهم خوبی از بازار جهانی برسد. همچنین با استفاده از مزایای فناوری مواد پیشرفته می‌توان به ارتقای کیفیت زندگی مردم در بخش های مختلف از جمله سلامت ، محصولات صنعتی، محیط زیست کمک می کند.
نقی زاده ادامه داد: حوزه های فناورانه در بخش مواد و ساخت پیشرفته یکی از نیازهای مبرم صنایع داخلی است و در حوزه های راهبردی در کشور نقش کلیدی بازی می کند.
 وی همچنین بیان کرد: فناوری های مواد در کشور از نکیه بر منابع اولیه، ارزش افزوده کم و با فناوری محدود باید به سمت تولیدات مبتنی بر دانش فنی و با ارزش افزوده بالا که در صنایع مختلف و راهبردی حرکت کند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تدوین سند راهبردی توسعه فناوری در این حوزه و نقشه راه تحقق آن را ابزاری مناسب جهت نیل به اهداف توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور دانست و تاکید کرد: تحقق اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی در کشور نیازمند توجه به فناوری های راهبردی چون فناوری مواد و ساخت پیشرفته است که فناوری راهبردی و زیرساختی به حساب می آید.
تدوین سند راهبردی توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته
مجری پروژه "تدوین پیش نویس سند راهبردی توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته"  اهداف این پروژه را تبيين وضعيت کنونی و مطلوب فناوری مواد و ساخت پیشرفته با توجه به مطالعات ملی و بین المللی، تعیین اولویت ها و راهبردهای اصلی رسیدن به وضع مطلوب و در نهایت تدوین سند ملی توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته و ترسیم نقشه راه تحقق سند بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه پروژه ذکر شده دارای پنج فاز است ابراز کرد: در فاز نخست به شناخت وضعیت کنونی و مطلوب با توجه به مطالعات ملی و بین المللی پرداخته می شود و درخت فناوری حوزه مواد و ساخت پیشرفته به همراه اولویت های آن تا حد زیادی در این فاز مشخص می شود. در فاز دوم ارکان جهت ساز سند مورد بررسی قرار می گیرد و در فاز سوم سند راهبردی تدوین می شود. البته مدل تدوین سند به گونه ای طراحی شده که بتوان بیشترین مشارکت از خبرگان امر را در قالبی علمی و عملیاتی به همراه داشت. فاز چهام و پنجم پروژه نیز به تدوین نقشه راه تحقق سند می پردازد.
نقی زاده درباره اقدامات انجام شده در راستای انجام پروژه گفت: بخش قابل توجهی از  تجزيه و تحليل وضعیت کنونی مواد و ساخت پیشرفته در سطح ملی و بین المللی و تدوین درخت فناوری حوزه تاکنون انجام پذیرفته است تا بهمن ماه سال جاری پیش نویس سند جهت طی مراحل قانونی آماده خواهد شد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم