چاره فناورانه؛ کیفیت لوله‌های پلیمری افزایش می‌یابد

چاره فناورانه؛ کیفیت لوله‌های پلیمری افزایش می‌یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 76679
اکستروژن لوله‌های پلیمری یکی از فرآیندهایی است که در افزایش کیفیت و دوام این لوله‌ها کاربرد دارد.

لوله‌های پلیمری دارای کاربردهای فراوانی در صنایع، به ویژه انتقال آب و گاز طبیعی است و بر همین اساس، تولیدات صنایع باید به لحاظ مقاومت و تنش‌پذیری از کیفیت بالایی برخوردار باشند؛ از همین رو،  در فرآوری و  تولید این لوله‌ها از روش‌های فناورانه با کمک تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده می‌شود تا محصول نهایی بتواند با معیارهای استحکام بر اساس ضخامت هم‌خوان باشد.

روشی فناورانه برای استحکام لوله‌های پلیمری

آن‌طور که قدرت الله هاشمی مطلق مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دقت آزمون بسپار عنوان کرد باید برای تولید این لوله‌ها از فرآیندی تحت عنوان اکستروژن استفاده شود.

وی با بیان این‌که در فرآیند یادشده، فرآورده‌های پلیمری و پلی اتیلنی، از دانه‌های پلیمری ریز که جامد هستند، استفاده می‌شود، ادامه داد: این دانه‌های ریز که احتمالا آن‌ها را به رنگ‌های مختلف دیده‌ایم، وارد دستگاه شده و در اثر حرارت بالای مشخص شده، دانه‌ها ذوب شده و با کمک پارامترهای دستگاه، لوله بر اساس اندازه و کاربرد، شکل دهی می‌شود.

به گفته این فعال فناور، لوله‌های شکل‌دهی شده در دستگاه خلأ، پس از انجام فرآیند خنک‌کاری و رنگ دهی، بر اساس ابعاد و نیازهای تعریف شده برش داده خواهد شد.

پیاده‌سازی روشی‌ فناورانه

شناخت چگونگی و روش‌های فرآیند اکستروژن برای فعالان این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین هاشمی مطلق درباره این موضوع گفت:  دقت آزمون بسپار ضمن توانمندی در تولید لوله‌های پلی اتیلنی با روش فناورانه اکستروژن، راه و روش‌های این فرآیند و نحوه ارزیابی کیفی تولیدات را به آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و بخش‌های کنترل کیفیت ارائه می‌دهد.

به گفته این فعال فناور، فعالان فناور می‌توانند ضمن آشنایی با تجهیزات اکستروژن و آشنایی با تجهیزات دقت‌سنج، روش و نحوه اندازه گیری و کنترل فرآیند اکستروژن، تنظیمات شرایط فرآیندی اجزای مختلف خط تولید و ریشه‌یابی عیوب فرآیندی و آنالیز وضعیت‌های مختلف تجهیزات را بیاموزند.

مدیرعامل دقت آزمون بسپار به توسعه کیفیت محصولات و فرآورده‌های ایران‌ساخت با استفاده از این روش فناورانه اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از تولیدات ایران‌ساخت با کمک این روش، ظرفیت صادراتی دارد و ضمن تامین نیاز داخلی توانسته‌است صدها شغل مستقیم و غیر مستقیم را برای متخصصان و کارشناسان حوزه پلیمر، پتروشیمی و سایر فناوری‌های مرتبط به ارمغان بیاورد.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#
24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
تجهیزات با کیفیت «ایران‌ساخت» به سنجش پلیمرها کمک می‌کند
تجهیزات با کیفیت «ایران‌ساخت» به سنجش پلیمرها کمک می‌کند
99/06/16 - 13:00
کیفیت فرآورده‌های پلیمری با تجهیزات «ایران‌ساخت» افزایش یافت
کیفیت فرآورده‌های پلیمری با تجهیزات «ایران‌ساخت» افزایش یافت
99/06/11 - 10:21
فناوری پلاسما چگونه کیفیت تولید را افزایش می‌دهد
فناوری پلاسما چگونه کیفیت تولید را افزایش می‌دهد
96/06/27 - 12:10
بیشتر بخوانیم