چالش‌هایی در راه جلوگیری از واردات گسترده در حوزه سلول‌های بنیادی

چالش‌هایی در راه جلوگیری از واردات گسترده در حوزه سلول‌های بنیادی


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 24778
چالش‌های فن بازار دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی؛ اقدامی هدفمند در راه جلوگیری گسترده از واردات محصولات این حوزه به ایران و اتکا به تولید ملی است.

مدیر توسعه فناوری و بازار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی چالش‌های فن بازار دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بازساختی را اقدامی هدفمند در راه جلوگیری گسترده از واردات محصولات این حوزه به ایران و اتکا به تولید ملی دانست.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا شعاع حسنی مدیر توسعه فناوری، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: قرار بر این شد که برای دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی بخش فن بازار را داشته باشیم. همچنین در این راستا به این نتیجه رسیدیم که برخی طرح‌ها و محصولاتی که برای ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی اولویت دارند، وارداتی هستند، مصرف آن‌ها زیاد است و معمولا استراتژیک محسوب می‌شوند در داخل کشور تولید شود. به همین منظور مبحث چالش فناوری برای چند موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در ‌‌نهایت به سه موضوع رسیدیم. یکی ازآن‌ها تولید کیت‌های آفرزیس بوده که برای جداسازی سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود. این کیت‌ها در حال حاضر وارداتی است. قیمت و مصرف بالایی هم دارند. علاوه بر اینکه برخی از این کیت‌ها چند منظوره هستند و ضمن جداسازی سلول‌های بنیادی می‌توان برای جداسازی پلاکت، پلاسما یا سایر فرآورده‌های خونی در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و یا سازمانی مانند انتقال خون کاربرد زیادی داشته باشند.

شعاع حسنی دومین چالش را تولید کیت‌های تشخیص نوع آنتی ژن‌های سازگاری بافتی ( (HLA عنوان کرد و افزود: از آنجایی که قرار است وزارت بهداشت تعداد زیادی از سلول‌های بنیادی خون ساز را تعیین هویت ژنتیکی کند. نزدیک به ۱۰۰ هزار کیت تشخیص HLA مورد نیاز خواهد بود. در حال حاضر تمامی این کیت‌ها به کشور وارد می‌شوند. با توجه به پایه قدرتمند علم ژنتیک در کشور تولید این محصول باید در داخل صورت پذیرد.

وی با اشاره به چالش سوم که رسانش موثر سلول‌های بنیادی به بافت‌هایی که دچار آسیب یا تخریب کامل شده‌اند، گفت: در حال حاضر معمولا روش‌های سلول درمانی بر پایه تزریق سلول‌ها است که می‌تواند از راه‌های مختلقی از جمله عروقی، شریانی و موضعی صورت گیرد که بر حسب نوع بیماری توسط پزشک متخصص در نظر گرفته می‌شود.

 مدیر توسعه فناوری و بازار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی تاکید کرد: این تزریق‌ها آنقدر هدفمند نیست که سلول مورد نظر به ناحیه آسیب دیده مهاجرت کرده و در آنجا جایگزین شود. شاید در برخی موارد بیش از ۹۵ درصد سلول‌هایی که به بدن بیمار تزریق می‌شوند به صورت بی‌هدف در جریان خون چرخش می‌کنند و ممکن است حتی در داخل ریه‌ها به دام افتاده و از بین بروند.

وی در این راستا توضیح داد: به همین منظور یکی از دغدغه‌های علم سلول‌های بنیادی هدفمندسازی رسانش سلول‌ بوده است. به خصوص در اندام‌هایی مانند کبد، کلیه و پانکراس که پذیرای خوب این سلول‌ها نیستند چنین دغدغه‌ای قدرتمند‌تر می‌شود.

شعاع حسنی افزود: از آنجا که می‌دانستیم برخی تیم‌های علمی، در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر روی چنین طرح‌هایی کار می‌کنند، تصمیم گرفتیم برای حمایت بیشتر این موضوع را نیز به عنوان یکی از چالش‌ها مطرح کنیم.

وی با اشاره به این مسئله که آغاز کار این چالش‌ها به ۲۰ فروردین ۹۶ می‌رسد گفت: قرار بر این بود در اول تیرماه این چالش‌ها خاتمه یابند، اما تصمیم گرفتیم مانند دیگر فراخوان‌ها این چالش‌ها تا ۱۵ تیرماه تمدید شود.

به گفته مدیر توسعه فناوری تجاری سازی و بازار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی به برندگان اول و دوم هرکدام از چالش ها در صورت کسب نمره لازم در اختتامیه دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جوایزی اهدا خواهد شد و طرح‌ها مانند دیگر طرح‌های فناوری در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۶ به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/ ۲۹

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم