چهارمین روز از جشنواره سلول بنیادی به همراه چهار کارگاه تخصصی

چهارمین روز از جشنواره سلول بنیادی به همراه چهار کارگاه تخصصی


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 40032
چهارمین روز از جشنواره سلول بنیادی به همراه چهار کارگاه تخصصی برگزار شد .

 

چهارمین روز از جشنواره سلول بنیادی به همراه چهار کارگاه تخصصی برگزار شد .

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چهارمین روز از برگزاری کارگاه‌های سومین جشنواره ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با  4 کارگاه تخصصی «طراحی مطالعات پیش بالینی و آشنایی با مدل‌های حیوانی بیماری‌های ایسکمیک قلب برای استفاده در مهندسی بافت»، «جداسازی و کشت سلول‌های استرومال مشتق از چربی انسانی (Stromal Vascular Fraction = SVF)»، «جداسازی وکشت سلول‌های بنیادی مزانشیمی نمونه‌ای از کشت‌های سلولی ابتدایی» و «مهندسی بافت» همراه است.


جداسازی و کشت سلول‌های استرومال مشتق از چربی انسانی
محمدامیر امیرخانی مجری کارگاه «جداسازی و کشت سلول‌های استرومال مشتق از چربی انسانی (Stromal Vascular Fraction = SVF)» در توضیح این کارگاه گفت: این کارگاه برای پزشکان عمومی جذاب است و به علت دارا بودن امتیاز بازآموزی پرطرفدار است. در این کارگاه به پزشکان و مخاطبان علوم پایه که فوق لیسانس‌های رشته‌های زیست‌شناسی هستند آموزش داده می‌شود چگونه یک بافت چربی را از بدن بیمار بیرون کشیده و سلول بنیادی چربی را استخراج کنند. بعد این سلول‌ها را در محیط آزمایشگاه تکثیر داده و در حوزه‌های بالینی مختلف مانند جوان‌سازی از آن استفاده کنند.


محورهای این کارگاه معرفی سلول‌های استرومال مشتق از چربی انسانی و کاربرد آنها در درماتولوژی؛ معرفی و مروری بر بازار سلول‌های بنیادی مشتق از چربی در دنیا، مروری بر پروتوکل های متفاوت سلول‌های استرومال مشتق از چربی انسانی و ویژگی یابی آنها؛ جداسازی و کشت سلول‌های استرومال مشتق از چربی انسانی (عملی) است.
کارگاه «جداسازی و کشت سلول‌های استرومال مشتق از چربی انسانی (Stromal Vascular Fraction = SVF)» 6 آذرماه از ساعت 9 صبح در مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران واقع در اتوبان صدر، خیابان پاشاظهری (کامرانیه جنوبی)، نرسیده به چهارراه کامرانیه، بنبست مریم برگزار می‌شود.

طراحی مطالعات پیش بالینی و آشنایی با مدل‌های حیوانی ایسکمیک قلبی در مهندسی بافت قلب
شهرام ربانی مجری کارگاه «طراحی مطالعات پیش بالینی و آشنایی با مدل‌های حیوانی ایسکمیک قلبی در مهندسی بافت قلب» که به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی برگزار می‌شود، در راستای این کارگاه توضیح داد: مطالعات مربوط به مهندسی بافت قلب و علوم پایه پیش از اینکه مورد استفاده انسان قررا بگیرد باید بر روی حیوانات آزمایش شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: انجام مطالعات در این حوزه مستلزم کار بر روی حیوانات آزمایشگاهی است. بااین‌وجود بسیاری از محققان با حیدوانات مدل که در بیماری‌های قلبی و عروقی به خصوص بیماری‌های ایسکمیک قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد آشنا نیستند.


مسوول کارگاه «طراحی مطالعات پیش بالینی و آشنایی با مدل‌های حیوانی ایسکمیک قلبی در مهندسی بافت قلب» گفت: این کارگاه به نحوری طراحی شده تا محققین بتوانند مدل‌های حیوانی ایسکمیک قلب را خود ایجاد کرده، روی آن آزمایش انجام دهند و نتایج آن را به نشر برسانند.
مدیر مرکز تحقیقات فناوری‌های نوین قلب و عروق مرکز قلب تهران محورهای این کارگاه را به این صورت توضیح داد: چگونگی طراحی مطالعات پیش بالینی و تغیین آن، حجم مطالعه‌ای که در مطالعات حیوانی مورد نیاز  است، انواع بیماری‌هایی که در حوزه بیماری‌های ایسکمیک قلبی قرار می‌گیرد، اصول مهندسی بافت قلب، نحوه ایجاد بیماری‌ها در مدل‌های حیوانی در بیماری‌های ایسکمیک قلبی.
ربانی تاکید کرد: پس از این که این محورها به صورت تئوری به علاقه‌مندان توضیح داده شد به صورت عملی نیز با شرکت‌کنندگان کار خواهد شد که به صورت نزدیک‌تر با روند کار آشنا شوند. از کلیه محققین فعال در حوزه سلول‌های بنیادی، قلب و عروق، فیزیولوژی، فارماکولوژی و غیره برای شرکت در این کارگاه دعوت می‌کنم.
کارگاه «طراحی مطالعات پیش بالینی و آشنایی با مدل‌های حیوانی ایسکمیک قلبی در مهندسی بافت قلب» به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی 6 آذرماه 97 از ساعت 10 صبح در مرکز قلب تهران برگزار می‌شود.



مهندسی بافت
محمدحسین قانیان مجری کارگاه «مهندسی بافت» در توضیح این کارگاه گفت: مخاطبین این رویداد از رشته‌های فنی مهندسی تا پزشکی، شیمی، فیزیک و رشته‌های محض هستند. هدف اصلی آن این است که کلیات جامع به همراه تکنیک‌های تخصصی‌ای را به صورت تئوری و عملی آموزش دهیم.
وی با اشاره به این که هدف اصلی مهندسی بافت ساخت اندام انسان به صورت زنده و با عملکردهای حیاتی و بافت طبیعی است، توضیح داد: مهندسی بافت رشته‌ای نو است که در حدود 20 سال اخیر در دنیا ایجاد شده است. پیش‌بینی می‌شود این حوزه از جمله پردرآمدترین شغل‌های آینده باشد. با توجه به این که تلفیقی از زیست‌شناسی و مهندسی است گروه‌های مختلفی می‌توانند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند.

 
کارگاه مهندسی بافت در دو روز برگزار می‌شود. محورهای روز نخست سلول زدایی از بافت‌ها و اندام‌های طبیعی، ساخت نانو الیاف توسط الکتروریسی، ساخت داربست‌های درشت متخلخل توسط چاپگر زیستی است. در روز دوم نیز محورهایی چون کشت و ارزیابی سلول، هیدروژل ها و سامانه‌های رهایش کنترل شده دارو محور قرار می‌گیرد.


این کارگاه 6 و 7 آذرماه 97 از ساعت 8:30 صبح در پژوهشگاه رویان واقع در تهران، بزرگراه رسالت، خیابان بنی‌هاشم، نبش کوچه شقایق، پلاک 365، ساختمان شهید رعیت، مرکز سلول‌های بنیادی برای همه برگزار می‌شود.

 
جداسازی وکشت سلول‌های بنیادی مزانشیمی نمونه‌ای از کشت‌های سلولی ابتدایی

معصومه اسدی مجری کارگاه «جداسازی وکشت سلول‌های بنیادی مزانشیمی نمونه‌ای از کشتهای سلولی ابتدایی» در توضیح این کارگاه گفت: سلول‌های مزانشیمی وظایفی مختلفی دارند. در این کارگاه شرکت‌کنندگان می‌توانند به صورت شماتیک در استفاده از این سلول‌ها تجربه کسب کنند و با شکل این سلول‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند.
به گفته وی مخاطبان این رویداد تمامی افرادی که در حوزه کشت سلول فعال هستند خواهند بود چرا که یکی از وظایف آنان جدا کردن سلول‌ها به خصوص سلول‌های مزانشیمی است.
محورهای این کارگاه آشنایی با کشت‌های سلول ابتدایی و روش‌های تهیه آنها؛ آشنایی با انواع سلول‌های بنیادی؛ دفریز، جداسازی، تأیید هویت و تمایز سلول‌ها به رده‌های مختلف؛ بازدید از بانک سلولی، جداسازی سلول‌های بنیادی مزانشیمی از مغز استخوان موش؛ دفریز، پاساژ و فریز کردن سلول‌ها و آماده‌سازی برای تمایز است.
این کارگاه 6 آذرماه از ساعت 9 صبح در بانک سلول‌های انسانی و جانوری واقع در تهران، خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، پلاک 80، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران برگزار می‌شود.
سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 3 تا 10 آذرماه ۱۳۹۷ به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.
پایان پیام/۲۹

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم