چگونگی حفظ تعادل کره زمین در چرخه بهینه‌سازی مصرف انرژی

چگونگی حفظ تعادل کره زمین در چرخه بهینه‌سازی مصرف انرژی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 24226
لازمه استفاده بهره ورو اثربخش از محیط زیست و پرهیز از تخریب زیست کره، توسعه دانش زیست محیطی است بنابراین پژوهش، توسعه فناوري و همچنین آموزش نیروي انسانی متخصص در حوزه هاي مختلف محیط زیست یکی از پایه هاي اساسی است.

لازمه استفاده بهره ورو  اثربخش از محیط زیست و پرهیز از تخریب زیست کره، توسعه دانش زیست محیطی است بنابراین پژوهش، توسعه فناوري و همچنین آموزش نیروي انسانی متخصص در حوزه هاي مختلف محیط زیست یکی از پایه هاي اساسی است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی، محیط زیست موهبتی فرصت ساز و در عین حال امانتی بین نسلی است عدم وابستگی محیط زیست به مرزهاي جغرافیایی و تاثیرپذیري تغییرات خارج از مرزهاي جغرافیایی در محیط زیست کشور موجب شده است که در جهت استفاده مناسب از محیط زیست، برون نگري و تعامل فعال بین المللی با تاکید بر منطقه نیز در جهت جلوگیري از تخریب محیط زیست منطقه اي و جهانی مورد توجه قرار گیرد.
محیط زیست سالم و بالنده حاصل رویکردي جامع به نقش، مسئولیت ها و تاثیرات متقابل چهار عنصر حاکمیت اقتصاد، فرهنگ )عمومی، نهادي و حرفه اي) و بخش محیط زیست کشور است.این چهار عنصر، باید هم راستا و یکپارچه در ابعاد جامع حفاظت از محیط زیست به ویژه آب، هوا، خاك، انرژي و تنوع زیستی ایفاي نقش کنند. 
آینده نگري، هوشمندي و پیش بینی اثرات آتی فناوري
دانش و فناوري بیشترین اثرات مطلوب یا نامطلوب را در محیط زیست دارد بنابراین، ضمن توجه به نقش موثر فناوريهاي پیشرفته و پاك در توسعه و حفاظت از محیط زیست، آینده نگري و پیش بینی اثرات زیست محیطی دانش و فناوري رویکرد اصلی براي حمایت از توسعه دانشها و فناوري هاي جدید خواهد بود.
دانش بنیانی در توسعه محیط زیست
لازمه استفاده بهره ور اثربخش از محیط زیست و پرهیز از تخریب آن، توسعه دانش زیست محیطی است بنابراین پژوهش، توسعه فناوري و همچنین آموزش نیروي انسانی متخصص در حوزههاي مختلف محیط زیست یکی از پایه هاي اساسی است.

یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی، با اشاره به چارچوب نهادي و نظام اجرایی سند ملی محیط زیست جمهوری اسلامی ایران گفت: براي تحقق اهداف، و راهبردهاي سند ملی محیط زیست جمهوري اسلامی ایران در افق چشم انداز، سیاستگذاري،تصمیم گیري کلان برنامه ریزي و نظارت بر فرایند تحقق سند ملی محیط زیست جمهوري اسلامی ایران، در چهار سطح به شرح زیر انجام می گیرد.
سبوحی گفت: به منظور تحقق اهداف، و راهبردهای سند ملی محیط زیست جمهوری اسلامی ایران در افق چشم انداز، سیاست گذاری،تصمیم گیری کلان، برنامه ریزی و نظارت بر فرایند تحقق سند ملی محیط زیست جمهوری اسلامی ایران، در چهار سطح سیاست گذاری، نظارت و ارزیابی در سطح کلان، برنامه ریزی و نظام اجرایی، ساز و کار ترمیم و به روز رسانی سند ملی محیط زیست جمهوری اسلامی ایران بررسی میشود.
دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی با اشاره به بخش سیاست گذاري و تصمیم گیري کلان، راهبردي گفت: این بخش و نیز ارزیابی و نظارت راهبردي فرایند تحقق این سند به عهده شوراي عالی انقلاب فرهنگی است.

وی در ادامه افزود: شوراي عالی محیط زیست با استفاده از تمام توانمندي هاي سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادهاي و امکانات ذيربط کشور، مسئولیت تصویب، و ابلاغ سیاست هاي اجرایی، طراحی سازوکار تحقق اهداف، اصلاح ساختارها و فرایندهاي مربوط هماهنگی و انسجام در سیاستها، برنامه ها و نظارت بر حسن اجراي برنامه هاي مصوب براي تحقق اقدامات ملی سند را به عهده دارد و گزارش پیشرفت اجراي سند و چگونگی عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه هاي ذيربط با سند را به صورت شش ماهه به شوراي عالی انقلاب فرهنگی ارائه میدهد.
.
فرایند ترمیم سند ملی محیط زیست جمهوري اسلامی ایران در افق چشم انداز در بازه هاي زمانی چهارساله از تاریخ تصویب آن و مطابق بنیان هاي نظري سند پس از تصویب شوراي عالی محیط زیست به تصویب شوراي عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم