کاربرد لیزر در پزشکی نوین

کاربرد لیزر در پزشکی نوین


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 30160
لیزر یکی از فناوری‌های پراهمیت برای ما لیزر به‌حساب می‌آید، زیرا اقبال عموم مردم و پزشکان نسبت به این پدیده بسیار زیاد است. لیزر به‌خودی‌خود، کاربردهای بسیار وسیعی دارد، در پزشکی، عمدتاً در زمینه تشخیص و درمان به کار گرفته می‌شود.


لیزر یکی از فناوری‌های پراهمیت برای ما لیزر به‌حساب می‌آید، زیرا اقبال عموم مردم و پزشکان نسبت به این پدیده بسیار زیاد است. لیزر به‌خودی‌خود، کاربردهای بسیار وسیعی دارد، در پزشکی، عمدتاً در زمینه تشخیص و درمان به کار گرفته می‌شود. ازاین‌جهت، ستاد توسعه لیزر ، فوتونیک و ساختارهای میکرونی برای معرفی این فناوری و حمایت از طرح‌های مربوط به آن تلاش‌های زیادی می‌کند. 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سال 91 کمیته‌ای در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد که وظیفه آن تدوین نقشه راه لیزر و فوتونیک بود و این مسئولیت را به‌خوبی به انجام رساند. در این نقشه همه ابعاد توسعه لیزر شامل آموزش، تحقیق، درمان و پیشگیری دیده‌شده بود. یکی از بخش‌های مهم و مفصل این نقشه راه، بخش آموزش بود. باوجود پیگیری‌های بسیار زیاد این نقشه عملیاتی نشد. ولی در ادامه، از طریق تشکیل شبکه تحقیقات لیزر، پیگیری‌های این کار از سر گرفته شد و پیشرفت‌هایی هرچند کند، صورت گرفت.


آموزش در بخش لیزر
بخش‌های آموزشی شامل شناساندن این فناوری و کاربردهای آن به مردم، نحوه استفاده از لیزر و تعریف استانداردها و ملاحظاتی برای پزشکان و مهم‌تر از همه این موارد، ورود لیزر به‌عنوان یک مبحث آموزشی در برنامه‌های درسی طب پزشکی، پیراپزشکی و رشته‌های وابسته بود. بیشتر پزشکان دوره‌های لیزر را در شرکت‌های واردکننده یا حتی خارج از کشور می‌گذرانند. به همین دلیل ممکن است دانش‌ها و آموزش‌های پایه در نظر گرفته نشود و چون لیزر به‌عنوان یک روش درمانی یا تشخیصی در پزشکی کاربرد دارد، بهتر است در سرفصل‌های آموزشی قرار بگیرد تا آموزش‌ها به‌صورت کامل‌تری انجام پذیرد. در رشته دندانپزشکی الگوی خوبی در این زمینه طراحی شد و چند واحد درسی مربوط به لیزر در برنامه آموزشی این رشته گنجانده‌شده است، ولی متاسفانه این فناوری وارد دیگر رشته‌ها نشده است. امیدواریم با استفاده از الگوی مطرح‌شده در رشته دندانپزشکی، بتوانیم این بحث آموزشی را با طرح دقیق و مشخصی پیش ببریم.
ستاد توسعه لیزر ، فوتونیک و ساختارهای میکرونی با عنوان کمیته پزشکی تشکیل‌شده است. برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی در این کارگروه در نظر گرفته‌شده است. برنامه کوتاه‌مدت را به دو بخش تقسیم کردیم. عموم جامعه و پزشکان شناخت دقیقی از کاربردهای لیزر ندارند، به‌این‌ترتیب ممکن است کسانی از غفلت عموم جامعه سوءاستفاده‌های زیادی کنند و بسیاری از وسایل غیر لیزری و مضر را به‌جای لیزر به مردم ارائه بدهند و ایشان را متحمل زیادی کنند. در پی این موضوع پیشنهاد‌هایی نیز در زمینه تهیه روشورهای آموزشی، آموزش‌های مجازی، همکاری با شهرداری، همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزش‌وپرورش و حتی برگزاری دوره‌هایی در برخی مراکز درمانی داده‌شده است. درنتیجه مردم باید در سطحی از آگاهی قرار بگیرند که پرسش‌گر باشند و از پزشک خود توضیح بخواهند و تحت تأثیر هر نوع تبلیغی قرار نگیرند. در خصوص پزشکان هم در ابتدا باید یک برنامه نیازسنجی از طریق انجمن‌های علمی صورت گیرد تا بتوانیم از نظرات پزشکی در مورد لیزر مطلع شویم.


مزیت‌های استفاده از لیزر در درمان
اگر در سطح کلان بخواهیم به موضوع بنگریم، لیزر زمان روند بهبودی بیمار را کوتاه‌تر می‌کند و به‌این‌ترتیب در زمان درمان بیماری تأثیر می‌گذارد و از یک سری درمان‌های موازی دارویی جلوگیری می‌کند. کوتاه کردن زمان درمان برای پزشک باعث می‌شود بتواند به بیماران بیشتری رسیدگی کند و برای بیمار، استفاده نکردن از درمان‌های موازی عوارض کمتری خواهد داشت.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم