کانون دانه‌های روغنی به دنبال پیوند مستحکم فعالان این حوزه است
هزارجریبی عنوان کرد؛

کانون دانه‌های روغنی به دنبال پیوند مستحکم فعالان این حوزه است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 21609
با فعالیت کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار تولید و فراوری دانه های روغنی صنعت دانه‌های روغنی کشور با پیوند با فعالان علم و فناوری این حوزه دانش‌بنیان می‌شود.

 با فعالیت کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار تولید و فراوری دانه های روغنی صنعت دانه‌های روغنی کشور با پیوند با فعالان علم و فناوری این حوزه دانش‌بنیان می‌شود.

عضو هیئت موسس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار دانه‌های روغنی اعلام کرد: این کانون در دور جدید خود تلاش می‌کند تا با اجاد پیوند فعالان اثرگذار میان فعالان این حوزه شامل صاحبان صنعت، فعالان علمی و بازار زمینه دانش‌بنیان شدن این صنعت و شکوفایی ظرفیت‌های بالقوه آن را فراهم کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ابراهیم هزارجریبی عضو هیئت موسس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار دانه‌های روغنی، به نقش راهبردی این حوزه در اقتصاد دانش‌بنیان کشور و ایجاد ارزش افزوده بالای آن اشاره کرد و افزود: روغن نه تنها به عنوان یکی از کالاهای اساسی زنجیره تامین مواد غذایی به شمار می‌رود، بلکه در سیاست‌ها امنیت غذایی دولت و نیز در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر حرکت این صنعت به سوی خودکفایی تاکید شده است.

این فعال عرصه دانه‌های روغنی با بیان این‌که ایجاد پیوند دانش و صنعت و بازار از معبر تعامل  اثرگذار میان فعالان هدفی است که این کانون دنبال می‌کند، افزود: قصد داریم نخبگان و صاحب‌نظران علم، فناوری و بازار را کنار هم دور یک میز گرد هم بیاوریم تا مشکلات، دغدغه‌ها و ظرفیت‌های موجود این حوزه شناسایی شوند به طور مثال اگر خلأهای  قانونی وجود دارد به قانون‌گذاران پیشنهاد شود، کاستی‌های اجرایی در تعامل با نهادهای اجرایی برطرف شوند و دانشمندان ما خلأهای علمی را پر کنند.

وی ادامه داد: حاصل ، دیدگاه ها، برنامه‌ریزی‌ها و راهبردهای 3 گروه یاشده بر اساس وضعیت موجود کشور، به توسعه صنعت دانه‌های روغنی منجرمی‌شود تا در نهایت در عرصه تولید و فرآوری دانه‌های روغنی توانمندی رقابت در بازارهای جهانی و ایجاد ارزش افزوده پیدا کنیم.

عضو هیات مؤسس کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار دانه‌های روغنی،   ظرفیت محیط های علمی کشورمان از جمله دانشگاه‌ها، مراکز علمی پژوهشی و تحقیاتی فعال در این حوزه را ظرفیت مناسبی برای توانمندی کشور در این عرصه دانست و افزود: خوشبختانه در تولید و فرآوری  دانه‌های روغنی توانایی خوبی وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند این زمینه فعال هستند.

هزارجریبی، به ظرفیت‌های بالقوه کشورمان در این صنعت اشاره کرد و افزود: ظرفیت بزرگی از جمله کارخانجات روغن‌کشی و تصفیه روغن در کشور وجود دارد که در صورت تامین مواد اولیه می‌توانند گام بلندی در حرکت چرخ اقتصادی کشورمان داشته باشند، بنابراین  اهمیت این علاوه بر آن‌که به  صنعت و زنجیره غذایی کشور وابسته است، می‌تواند اقتصاد کشور را دست‌خوش تغییر و تحول اساسی کند.

وی با بیان این‌که توسعه صنعت دانه‌های روغنی، ضمن تامین نیاز داخلی کشور  حضور در بازارهای رقابتی بین‌المللی ارزآوری را به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: فرآوری دانه‌های روغنی و تولید محصولات بر پایه نواوری و فناوری می‌تواند زمینه صادرات محصولات و ارزآوری بر ای کشور را رقم بزند.

وی  با بیان این که تلاش می‌کنیم 3 طیف نقش‌آفرین شامل گروه‌های علمی، صنعتی و بازاری را در کنار هم قرار دهیم، 2 مسأله اساسی این بخش را شناخت صنعت و بازار از توانمندی حوزه علمی از یک سو و شناخت نیازهای صنعت از سوی فعالان علمی و فناوری عنوان کرد و افزود: ممکن است دانش‌هایی وجود داشته باشد که صنعت و بهره بردار از آن ها خبر نداشته باشد و در سوی دیگر صنعت و بهره‌بردار و بازار نیازمند دانش‌هایی باشند که فعالان علمی و فناوری ما از آن نیازها مطلع نباشند که این کانون قصد دارد با ایجاد فضای تعاملی میان 3 گروه یاد شده، ضمن آن‌که صنعت را از دانش موجود بهره‌مند می‌کند و نیازهای دانشی صنعتگران را به گوش فعالان عرصه علمی برساند.

وی در پایان گفت: هیات مدیره این کانون بر اساس آیین‌نامه‌های اجرایی کانون‌ها و سیاست‌های معاونت علمی و فناوری تشکیل می‌شود و با تشکیل رسمی این ساختار در دور جدید، برنانه‌های پیش‌بینی شده در کمیته‌های تخصصی دنبال می‌شوند.

بر اساس این گزارش، کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار تولید و فراوری دانه های روغنی با دریافت مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آذر ماه سال جاری دوره جدید فعالیت خود را را آغاز کرده است. 

 

 پایان پیام/24

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم