کروماتوگرافی مایع را بشناسیم
لمس یکی مفهوم فناورانه؛

کروماتوگرافی مایع را بشناسیم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 27500
روش‌های گوناگونی برای تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی وجود دارد که کروماتوگرافی مایع - طیف سنجی جرمی یکی از کارآمدترین این روش‌ها به شمار می‌رود.



روش‌های گوناگونی برای تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی وجود دارد که کروماتوگرافی مایع - طیف سنجی جرمی یکی از کارآمدترین این روش‌ها به شمار می‌رود. از این روش برای شناسایی، تعیین مقدار و آنالیز جرمی مواد تعیین ساختار مولکول‌های ناشناخته را از طریق قطعه قطعه شدن استفاده می‌شود.

به گزارش مرکز رواط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کروماتوگرافی مایع - طیف سنجی جرمی یک روش برای برای شناسایی، تعیین مقدار و آنالیز جرمی مواد است. این روش امکان تعیین ساختار مولکول‌های ناشناخته را از طریق قطعه قطعه شدن فراهم می‌کند.
این روش تجزیه، از کشش ذاتی ماده به فاز متحرک و فاز ساکن بهره می‌گیرد. در هنگام عبور نمونه با جریان حلال، نمونه از یک ستون تجزیه ای عبور کرده و در طول آن، ترکیبات مختلف از یکدیگر جدا می‌شوند.  سپس ترکیبات جداسازی شده از یک آشکارساز جرمی عبور می‌کنند.
اما برای این که ذرات جدا شوند نیاز است تا باردار یا به اصطلاح یونیزه شوند. سه نوع از متداول‌ترین روش‌های یونیزاسیون برای یونش نمونه‌ها عبارتند از یونیزاسیون الکترو اسپری (ESI)،  یونیزاسیون شیمیایی در فشار اتمسفری و فوتویونیزاسیون در فشار اتمسفری. در هر دو روش نخست، یونیزاسیون در فشار اتمسفری انجام می‌شود. تفاوت میان دو روش در چگونگی یونیزاسیون است.
تجزیه گر جرمی قطعه دیگری است که برای جداسازی یون‌ها برحسب نسبت جرم به بارشان براساس ویژگی‌های رفتاری آنها در میدان الکتریکی و یا دیا مغناطیسی به کار می‌رود. از متداول ترین تجزیه گرهای جرمی می‌توان به چهار قطبی، تله یونی و زمان پرواز اشاره کرد که در طی دهه گذشته برای سازگاری با منابع یونش پیشرفت های چشمگیری داشته‌اند.


کروماتوگرافی مایع - طیف سنجی جرمی
روشی تجزیه ای است که قابلیت جداسازی فیزیکی کروماتوگرافی مایع را با قابلیت آنالیز جرمی طیف سنجی جرمی ترکیب می کند.
کروماتوگرافی مایع به تنهایی اطلاعاتی در مورد ماهیت شیمیایی ماده فراهم نمی کند و نمی توان در مورد خلوص یک پیک نیز اطمینان داشت.
این روش قدرتمند، حساسیت بسیار بالایی فراهم می کند و کاربردهای بسیاری نیز دارد. عمده ترین کاربرد این روش جداسازی، آشکارسازی کلی و شناسایی بالقوه ترکیبات شیمیایی با جرم های مشخص در حضور دیگر مواد شیمیایی در مخلوط های پیچیده، ترکیبات طبیعی از عصاره های ترکیبات طبیعی و یا مواد خالص از مخلوط ها یا حد واسط های شیمیایی است.

پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم