کنترل ترکیب صحیح هوا و سوخت بر اساس پخت بهینه
طراحی و ساخت کوره‌های هافمن امکان پذیر شد؛

کنترل ترکیب صحیح هوا و سوخت بر اساس پخت بهینه


زمان مطالعه : 7 دقیقه
کد خبر : 12204
با هدف نزدیک کردن هرچه بیشتر عملکرد کوره­های هوفمن به کوره تونلی، بزرگ‌ترین مشکل کوره که همان سنتی بودن فرایند پخت است، حذف می­شود و به دلیل امکان نظارت علمی و لحظه‌ای بر فرایند پخت، معایب رفع خواهد شد. ‌

با هدف نزدیک کردن هرچه بیشتر عملکرد کوره­های هوفمن به کوره تونلی، بزرگ‌ترین مشکل کوره که همان سنتی بودن فرایند پخت است، حذف می­شود و  به دلیل امکان نظارت علمی و لحظه‌ای بر فرایند پخت، معایب رفع خواهد شد. ‌


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیشترین مصرف کننده انرژی فسیلی در کارخانجات آجر (در حدود 54% انرژی فسیلی کارخانجات تولید کننده بلوک و سفال‌های درجه یک و بیش از 90% انرژی فسیلی کارخانجات تولید کننده محصولات درجه دو و یا تولید کنندگان محصولات نما) به کوره‌های کارخانجات اختصاص دارد. اگرچه نوع کوره در میزان مصرف انرژی الکتریکی و فسیلی کارخانجات بسیار تأثیر گذار است، اما آنچه واضح است، این است که بزرگ‌ترین مصرف کننده انرژی فسیلی در کارخانجات آجر، کوره پخت محصولات نهایی است.

کاهش حداقل 40 درصدی مصرف سوخت به دلیل کاهش زمان پخت
به گفته محبوبه ایلدرآبادی مدیر عامل شرکت راه سبز چهلستون در سیستم کنترل و مانیتورینگ کوره­های هوفمن، اتوماسیون بر روی دستگاه‌های سوخت پاش صورت می‌پذیرد.

این دستگاهها وظیفه ترکیب گاز و اکسیژن لازم برای عمل سوختن را به عهده دارند و همچنین توسط مشعل‌هایی که به شیرهای ورودی این دستگاه‌ها متصل است عمل پخت آجر را انجام می‌دهند.
وی در ادامه افزود: از آنجایی که عملکرد صحیح کوره‌های هافمن مبتنی بر جابه جایی حرارتی است، لازم است سوخت پاش­ها نیز توسط کارگر مخصوص آن جابجا شده و بدین ترتیب آتش بر روی سر قمیرها به ترتیب جلو رود. سیستم اتوماسیون برای کنترل گاز و اکسیژن ورودی به قمیرها طراحی و ساخته شده است بطوریکه این سیستم را از حالت دستی خارج ساخته و این روند کاملاً به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به نحوه عملکرد محصول سیستم کنترل و مانیتورینگ کوره­های هوفمن بیان کرد:‌ابتدا دو ترموکوپل در نقاط مشخصی از قمیر که آتش مستقیم نداشته باشد و امکان خواندن صحیح دمای هر قمیر نیز وجود داشته باشد، نصب می‌شود. دماهای اندازه‌گیری شده توسط ترموکوپل‌ها، به سیستم کامپیوتر مرکزی ارسال شده و در آنجا توسط نرم افزار کنترل و مانیتورینگ، مورد پردازش قرار می‌گیرد. در مرحله بعد، با توجه به اطلاعات دریافتی و بر اساس روال‌های پخت تعریف شده، فرمان‌های کنترلی لازم از کامپیوتر مرکزی به کنترلر موجود در تابلوهای کنترلی نصب شده بر روی سوخت پاش‌ها، ارسال می‌شود.
مدیر عامل شرکت راه سبز چهلستون گفت: این تابلوهای کنترلی در راستای کنترل اتوماتیک میزان گاز و هوای ورودی به قمیرها بر روی سوخت پاش‌ها نصب می‌شوند و یک کنترلر قابل برنامه نویسی (plc) ، دو عدد شیر برقی تدریجی و یک عدد  مدار کنترلی هوا اجزای اصلی تشکیل دهنده آن به شمار می‌روند.
ایلدر آبادی با اشاره به مهمترین شاخصه‌های اصلی شیرهای برقی تدریجی بیان کرد: شیرهای برقی تدریجی بر روی لوله گاز اصلی نصب شده و بر اساس فرمان‌هایی که از کنترلر دریافت می‌کنند، میزان گاز ورودی به قمیرها را کنترل می‌کنند. مدار کنترل هوا نیز با توجه به فرمان‌هایی که از کنترلر دریافت می‌کند، عملکرد فن‌های نصب شده بر روی سوخت پاش را تحت کنترل دارد و با تنظیم سرعت فن، نسبت مشخصی از هوا را به داخل لوله‌های سوخت پاش هدایت می‌کند.
وی در ادامه افزود: کنترلر برنامه پذیر نیز با توجه به روال‌های پخت از پیش تعریف شده و دمای فعلی کوره که از طریق ترموکوپل‌ها فراهم می‌شود، اطلاعات لازم مبنی بر میزان باز و بسته شدن شیرهای برقی و چرخش فن را از کامپیوتر مرکزی دریافت کرده و فرمان‌های مناسب را به عملگرها (شیرهای برقی و مدار کنترل هوا) ارسال می‌کند. بدین ترتیب از ابتدا تا انتهای فرآیند پخت به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود. در این سیستم قابلیت کنترل به دو صورت اتوماتیک و دستی فراهم آمده است. در این صورت، در مواقع ضروری کاربر می‌تواند سیستم را از حالت کنترل اتوماتیک خارج کرده و خود کنترل آن را به دست گیرد.

توانمندی‌های  سیستم کوره‌های هوفمن
به گفته ایلدرآبادی این سیستم از دو بخش اصلی نرم افزار کنترل و مانیتورینگ و سخت افزاری تشکیل شده است. در طراحی این سیستم با مطالعه دقیق عملکرد کوره سوز، سعی شده است تمامی مراحلی که کوره سوز در فرایند پخت آجر انجام می‌دهد با تجهیزات کنترلی جایگزین شود تا بتوان نظارت کافی را در فرایند پختن آجر لحاظ کرد.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به کاربردهای متفاوت این محصول تولید شده بیان کرد: اندازه‌گیری دمای دقیق هر قمیر در هر لحظه (اعم از قمیرهای در حال پخت و پیش گرم)، بالا بردن دمای کوره  به صورت مناسب  تا رسیدن به دمای پخت، همچنین نگهداری دمای کوره در حد دمای پخت و جلو گیری از جوش خوردن، اعلام پخت آجر و خاموش شدن قمیر و آماده شدن جهت جابجایی سوخت پاش و در نهایت امکان دسترسی‌هایی در سطوح مختلف کاری به اطلاعات کوره  از جمله مراحلی هستند که توسط این سیستم به انجام می‌رسد.
مدیر عامل این شرکت فناور گفت: اندازه‌گیری دمای دقیق هر قمیر در هر لحظه توسط سنسورهایی که به تعداد کافی در کوره قرار می‌گیرند فراهم می‌شود با نصب این سنسورها، دمای کوره در تمامی مراحل پخت برای اپراتور یا کوره سوز قابل دیدن است و می‌توان از  وضعیت دمای کوره در هر لحظه و از اتاق کنترل مطلع بود. در این شرایط همواره دمای تمامی قمیرهای درگیر پخت، (اعم از پیش گرم و پخت) تحت نظارت دقیق کوره سوز یا اپراتور خواهد بود.

تجهیزات سخت افزاری
ایلدرآبادی با اشاره به تجهیزات سخت افزاری سیستم طراحی شده بیان کرد: کنترلر مورد استفاده در این سیستم plc  است که به صورت بی‌سیم با کامپیوتر مرکزی ارتباط برقرار می‌کند. این کنترلر بر اساس اطلاعات دریافتی از نرم افزار مانیتورینگ و کنترل نصب شده بر روی کامپیوتر مرکزی، فرمان‌های کنترلی لازم را به دیگر تجهیزات سخت افزاری موجود در تابلوی سوخت پاش، ارسال کرده و وضعیت فعلی عملگرهای سخت افزاری را در اختیار کامپیوتر مرکزی می‌گذارد.
این فعال حوزه  فناوری شیر برقی تدریجی و مدار کنترل هوا را از دیگر تجهیزات سخت افزاری این سیستم طراحی شده خواند و افزود: به منظور کنترل گاز ورودی به سوخت پاش‌ها، از شیر برقی تدریجی قابل کنترل استفاده می‌شود که قبل از ورود گاز به سوخت پاش بر روی سیستم بسته شده و با فرمان کنترلر که بر اساس روال پخت تعریف شده از کامپیوتر مرکزی است، دریچه ورودی گاز را باز و بسته می­کند، این شیر قابلیت ارسال فیدبک به کنترلر در صورت نقص فنی را دارد. علاوه بر این، مدار کنترل هوا نیز با قابلیت تنظیم سرعت فن، میزان هوای ورودی به قمیرها را کنترل می‌کند. در این تجهیز نیز این امکان فراهم آمده است که با ارسال فیدبک، وضعیت فعلی خود را به کنترلر اعلام کند.
ایلدرآبادی ترموکوپل را از دیگر تجهیزات سخت افزاری این محصول خواند و گفت: به منظور ردیابی لحظه‌ای دمای داخل هر کوره به سنسور تشخیص دما نیاز است. این سنسورها ترموکوپل‌های نوع k هستند که قابلیت اندازه‌گیری تا دمای 1200 درجه سانتی‌گراد را دارند. همچنین مدار مورد نیاز برای جمع آوری و انتقال اطلاعات به کامپیوتر مرکزی، بر روی ترموکوپل نصب گشته است. 
وی با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در عملی کردن پروژه‌های در دست بیان کرد: تا کنون مبلغ یک میلیارد ریال در قالب تسهیلات از معاونت علمی و فناوری گرفته شده است. و امیدواریم تا بتوانیم با تولیدات خود در زمینه‌های علمی  به تبدیل علم به ثروت بپردازیم و توسعه تکنولوژی را به بار آوریم.
 پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم