گازوییل زیستی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران شد
با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

گازوییل زیستی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران شد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 45012
فاز دوم استفاده آزمایشی از گازوییل سوختی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران بهار سال جاری در حالی اجرایی شد که مرحله نخست آن زمستان 95 انجام شده بود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری چند سالی است که با کمک دیگر نهادها و بخش خصوصی به دنبال اجرایی کردن استفاده از بیودیزل در حمل و نقل عمومی است که این طرح به صورت آزمایشی زمستان سال 95 اجرایی شد و فاز بعدی آن نیز بهار سال 98 به مرحله اجرایی رسید.

این طرح با امضای تفاهم نامه ای بین ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شرکت اتوبوسرانی شهر تهران و حومه و بخش خصوصی به صورت آزمایشی اجرایی شد. در این طرح 2 تا 15% بیودیزل تولید شده از روغنهای پسماند خوراکی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران تزریق شد. تا کنون با استفاده از راکتورها ی حاصل این پروژه ها بیش از 60 هزار لیتر بیودیزل تولید و مصرف شده است که از دفع 160 هزار کیلوگرم گاز گلخانه ای دی اکسید کربن جلوگیری کرده است.

برای اجرای این طرح از سوخت بيوديزل (سوخت سبز) داراي استاندارد ASTMD6751 روی اتوبوس های شركت واحداتوبوسرانی تهران، سامانه تندرو 9 استفاده شده است.


بیو دیزل (منو اكلیل استر) یك سوخت گازوئیلی پاك است كه از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن های گیاهی ساخته می شود. بیو دیزل درست مانند گازوئیل در موتورهای احتراقی كار می كند و برای این كار هیچگونه تغییر موتوری لازم نیست. استفاده از بیودیزل در یك موتور گازوئیلی معمولی منجر به كاهش اساسی هیدروكربن های نسوخته، منواكسید كربن و ذرات معلق می شود. خروج اكسیدهای نیتروژن بسته به سیكل كاری و روش های آزمایشی، كمی كاهش و یا افزایش می یابد. با به كاربردن این سوخت، از سهم كربن موجود در ذرات معلق كاسته می شود.

تا کنون با استفاده از راکتورها ی حاصل از این پروژه و دیگر پروژه های اینچنینی، بیش از 60 هزار لیتر بیودیزل تولید و مصرف شده که از دفع 160 هزار کیلوگرم گاز گلخانه ای دی اکسید کربن جلوگیری کرده است.

پایان پیام/23

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم