گازی‌سازی پلاسمایی راه حلی برای مشکلات پسماندهای شهری
نگاهی بر یک فناوری جدید؛

گازی‌سازی پلاسمایی راه حلی برای مشکلات پسماندهای شهری


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 23769
فناوری گازی‌سازی پلاسمایی می‌تواند تمامی مشکلات ناشی از پسماندهای شهری را مرتفع و انرژی قابل توجهی را تولید کند همچنین این فناوری بیشترین درصد تبدیل زباله به گاز را انجام می‌دهد.

فناوری گازی‌سازی پلاسمایی می‌تواند تمامی مشکلات ناشی از پسماندهای شهری را مرتفع و انرژی قابل توجهی را تولید کند همچنین این فناوری بیشترین درصد تبدیل زباله به گاز را انجام می‌دهد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید انرژی از پسماند به روش گازی سازی پلاسمایی، یکی از بارزترین و مهم ترین کاربردهای فیزیک پلاسما است که در حال حاضر بصورت تجاری در آمده است. گازی سازی پلاسمایی می‌تواند تمامی مشکلات ناشی از پسماندهای شهری را مرتفع و انرژی قابل توجهی را تولید کند. این فناوری بیشترین درصد تبدیل زباله به گاز ( برای زباله های شهری تا 95درصد جرم و حجم ورودی) و به طبع آن بیشترین میزان انرژی تولیدی را در میان تمامی فناوری های موجود دارا است. از مهم ترین ویژگی های گازی سازی پلاسمایی می توان به قابلیت پردازش پسماندهای شهری بدون جدا سازی، قابلیت پذیرش پسماند با درصد رطوبت بالا و پردازش پسماند های مایع نیز اشاره کرد. در حال حاضر گازی سازی پلاسمایی یکی از جدیدترین و پاک ترین روش ها برای تولید انرژی از پسماند به شمار مي رود. علاوه بر این به دلیل دمای بسیار بالای مشعل های پلاسمای مورد استفاده در این فناوری، می توان تمامی مواد و ترکیبات خطرناک موجود در پسماند های ویژه را بصورت کامل و بدون هیچگونه طبعات زیست محیطی تجزیه و به عوامل کاملا بی خطر تبدیل کرد که برای امحاء عفونی بیمارستانی، پسماندهای شیمیایی و دارویی و پسماندهای صنعتی مناسب هستند.
همچنین این فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و هر ساله تعداد قابل توجهی گازی ساز پلاسما به بهره برداری رسیده و مورد استفاده قرار می گیرد. گازی سازی پلاسمایی به دلایلی همچون اشغال فضای کمتری نسبت به گازی سازها و زباله سوزهای متداول، داشتن حساسیت کمتر نسبت به رطوبت و نوع پسماندهای ورودی، حساسیت کمتر نسبت به ارتفاع از سطح دریا و رطوبت موجود در هوای اطراف کارخانه و همچنین به دليل اینکه بدون خاکستر بوده و نیاز به فیلتراسیون گازهای خروجی کمتری دارد مورد توجه قرار گرفته و سریعا در حال تکامل و توسعه تکنولوژی قرار دارد.
در ایران نیز با حمایت ستاد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی پروژه "رآکتور گازی سازی پلاسما با ظرفیت 1000 تن در روز" توسط پژوهشگاه نفت در حال انجام است که در این پروژه طرح گازی کردن زباله با استفاده از فناوری مشعل پلاسمایی برای نخستین بار در پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی شد.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم