گزارشی درباره فرصت‌های محاسبات کوانتومی پیشرفته منتشر شد

گزارشی درباره فرصت‌های محاسبات کوانتومی پیشرفته منتشر شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 18170
ستاد ملی علوم و فناوری آمریکا به تازگی گزارشی با عنوان «علوم اطلاعات کوانتومی پیشرفته: چالش‌ها و فرصت‌های ملی» منتشر کرده است که در آن فرصت‌های موجود در حوزه محاسبات کوانتومی در زمینه‌های مختلف کاربردی خلاصه شده‌اند.

ستاد ملی علوم و فناوری آمریکا به تازگی گزارشی با عنوان «علوم اطلاعات کوانتومی پیشرفته: چالش‌ها و فرصت‌های ملی» منتشر کرده است که در آن فرصت‌های موجود در حوزه محاسبات کوانتومی در زمینه‌های مختلف کاربردی خلاصه شده‌اند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برهم‌نهی و درهم‌تنیدگی از ویژگی‌های کوانتومی جالب به شمار می‌روند. استفاده از مزایای این ویژگی‌ها در پردازش اطلاعات فرصت‌های منحصر به فرد و جذابی در زمینه حسگری، اندازه‌گیری، جهت‌یابی، ارتباطات، فیزیک بنیادی، شبیه‌سازی، پارادایم‌های جدید در محاسبات، و بسیاری زمینه‌های دیگر ایجاد می‌کند. این فرصت‌ها در گزارش اخیر ستاد ملی علوم و فناوری (NTSC) با عنوان «علوم اطلاعات کوانتومی پیشرفته: چالش‌ها وفرصت‌های ملی» خلاصه شده است.

این گزارش محصول یک کارگروه بین‌سازمانی است که برای ارزیابی وضعیت فعلی این حوزه، هماهنگی اقدامات میان سازمان‌های فدرال مرتبط، درگیر نمودن سهامداران و یافتن روش‌هایی برای رفع موانع و تسهیل پیشرفت در علوم اطلاعات کوانتومی (QIS) شکل گرفته است. تلاش‌های این کارگروه تاکنون روی مباحث داخلی، کارگاه‌های درون‌سازمانی و میان‌سازمانی و درخواست‌های عمومی برای اطلاعات متمرکز بوده است. فعالیت‌های این گروه در حوزه اقدامات فدرال و ایجاد تماس با مراکز تحقیق و توسعه و با هدف ایجاد حمایت نهادهای مختلف در شکل‌گیری اکوسیستم وسیع مورد نیاز برای اجرای قابلیت‌های نویدبخش علوم اطلاعات کوانتومی ادامه خواهد یافت.

همچنین، وزارت انرژی نیز یک گزارش مکمل از میزگردی با عنوان «حسگرهای کوانتومی در نقطه تلاقی میان علوم بنیادی، علوم اطلاعات کوانتومی و محاسبات» منتشر کرده است. گزارش این میزگرد نظرات متخصصان جامعه تحقیقاتی را درباره جهت‌گیری‌های تحقیقاتی نویدبخش، نیاز به پیشرفت‌های بیشتر، و راهکارهای بالقوه هم‌راستا با ماموریت‌های وزارت انرژی شامل می‌شود. سازمان‌های دیگر نیز با برگزاری کارگاه‌ها و فعالیت‌های دیگر توجه رو به رشد به این حوزه را نشان داده‌اند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به «متابرنامه» بنیاد ملی علوم (NSF) روی ارتباطات در علوم اطلاعات کوانتومی اشاره کرد که چندین برنامه موجود درون بخش‌های مختلف را اجرا و هماهنگ می‌کند.

QIS علاوه بر داشتن ارتباطات قوی با نوآوری‌های علم و فناوری مرتبط دیگر، هم‌افزایی بالایی با نوآوری محاسباتی راهبردی ملی (NSCI) دارد. NSCI یک تلاش ملی برای اطمینان از پیشتازی آمریکا در حوزه محاسبات با عملکرد بالا (HPC) و بیشینه‌سازی مزایای آن در اقتصاد و اکتشافات علمی است.

از این رو، یکی از اهداف راهبردی اصلی NSCI ایجاد یک مسیر پایدار رو به جلو در 15 سال آینده برای سامانه‌های HPC است. این هدف از دو مسیر موازی پیگیری می‌شود: رسیدن به فناوری‌هایی که محاسبات دیجیتالی قدیمی را پس از رسیدن به محدودیت‌های فناوری‌های نیمه‌رسانای فعلی متحول می‌سازند؛ و ایجاد محدوده‌ای از پارادایم‌های محاسباتی (همچون محاسبات کوانتومی) برای حل مشکلاتی که ورای قلمرو محاسبات پیشرفته قدیمی وجود دارند.

 

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم