گیاهان دارویی و اشتغالزایی در شمال کشور

گیاهان دارویی و اشتغالزایی در شمال کشور


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 17497
رابط ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در استان مازندران گفت: محصولات بسیاری از این گیاهان برای منطقه اشتغالزایی خوبی داشته است

 رابط ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در استان مازندران گفت: محصولات بسیاری از این گیاهان برای منطقه اشتغالزایی خوبی داشته است و محصولاتی همچون دوشاب از خرمنده جنگلی یا شیره انجیر ترشی ازگیل جنگلی که مردم در روستاها تهیه می‌کنند و به فروش می‌رسانند و منبع درآمدزایی خوبی برای آنها است.
محمد اکبر زاده رابط ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در استان مازندران درباره وضعیت گیاهان دارویی در این استان اظهار کرد: در این استان چندین کارخانه گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند و دو کارخانه دیگر هم در حال احداث است همچنین در زمینه کشت و کار گیاهان دارویی، استفاده از گیاهان دارویی و برگزاری کلاس‌های توجیهی در این حوزه برنامه ویژه‌ای داریم. در استان حدود 800 تا 900 هکتار عرصه کشت گیاهان دارویی وجود دارد که برترین گونه گل گاو زبان ایرانی در این منطقه کشت می‌شود و در بسیاری از ارتفاعات استان این گیاه به صورت خودرو نیز می‌روید همچنین کشت گل محمدی، به لیمو و زعفران در ییلاقات مازندران انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در طرحی 5 ساله در زمینه گونه‌های دارویی بومی، نادر و در حال انقراض منطقه در حال تحقیق هستیم تا در نهایت بعد از هماهنگی با سازمان محیط زیست برنامه مناسبی برای حفظ و حراست از این گونه‌ها ریخته شود. به عنوان مثال باریجه یکی از گونه‌های در حال انقراض در مازندران است که سال گذشته بذر کاری آن در منطقه انجام شد و با ادامه این روند این گیاه از گردونه انقراض خارج می‌شود.
اکبرزاده همچنین ابراز کرد: محصولات بسیاری از این گیاهان برای منطقه اشتغالزایی خوبی داشته است و محصولاتی همچون دوشاب از خرمنده جنگلی یا شیره انجیر ترشی ازگیل جنگلی که مردم در روستاها تهیه می‌کنند و به فروش می‌رسانند و منبع درآمدزایی خوبی برای آنها است.
این فعال حوزه گیاهان دارویی در پایان عنوان کرد: در این جشنواره چه خوب است مکانی برای نمایندگان استان‌ها قرار دهند تا این افراد با حضور جوابگوی بازدیدکنندگان باشند همچنین افرادی که از هر استان شرکت می‌کنند با این نمایندگان آشنا شوند و این ارتباط مستمر شود.
سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران به همت ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی 15 تا 18 شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم