یک تفاهم‌نامه همکاری امضا شد؛ از رسوخ نوآوری‌ها در حوزه حمل‌­ونقل شهری حمایت می‌شود

یک تفاهم‌نامه همکاری امضا شد؛ از رسوخ نوآوری‌ها در حوزه حمل‌­ونقل شهری حمایت می‌شود


زمان مطالعه : 6 دقیقه
کد خبر : 78805
تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اتحادیه سازمان های حمل‌ونقل همگانی کشور امضا شد.

این تفاهم­نامه با هدف توسعه سامانه ­های حمل­ و نقل هوشمند شهری با تکیه بر دانش روز جهان و با استفاده از ظرفیت ­های علم و دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان منعقد شد.

 

تفاهم­نامه­ ای برای مشترک­سازی پروژه ­ها در شهرهای کشور

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی حمل‌ونقل پیشرفته کشور، با اشاره به اهمیت هوشمندسازی سیستم حمل­ونقل کشور، گفت: این ستاد برای هوشمندسازی حمل‌ونقل از وسایل نقلیه عمومی شروع کرده و به‌عنوان‌مثال از اتوبوسی شروع کرده‌ایم که با یک موتور سی‌ان‌جی شارژ می‌شود که این طرح در دو پایلوت در تهران پیاده می‌شود.

وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری را با هزینه‌های متعادل‌تری دنبال می‌کنیم، گفت: شهرهای ما هم‌اکنون در حین برخورداری از زیرساخت‌های مشترک، مسایل گسترده‌ای دارند. این‌ تفاهم‌نامه در پی آن است که مشترک‌سازی کند.مثلا اگر شهرها بخواهند به سمت هوشمندسازی بروند، می‌گوییم این، مدل هوشمندسازی است و شما می‌توانید از این اجزا و این شرکت‌ها استفاده کنید.

 

ضریب خدمت به مردم بیشتر می ­شود

منطقی با بیان اینکه این طرح سبب می‌شود تا سرعت و هزینه‌ها پائین بیاید، افزود: این ‌تفاهم‌نامه سبب می‌شود تا استفاده بهتری از همین سیستم موجود به عمل آمده و ضریب خدمت آن به مردم بیشتر شود. اگر هم درصدد مدرن‌سازی باشند با توجه به الگوی مشترکی که همه شهرها دارند، هم هزینه ‌نگهداری ناوگان جدید و هم قیمت تمام شده آن پایین‌تر می‌آید.

 

وی با بیان این‌که چنین طرح‌هایی در بسیاری از کشورهای جهان به بهره‌برداری و اجرا رسیده، گفت: پایلوت برخی از این ‌پروژه‌ها هم‌اکنون آغاز شده و با تداوم این روند در نمایشگاه مجمع حمل‌ونقل همگانی کشور، اطلاع‌رسانی خوبی راجع آن صورت می‌گیرد که به شناخت بهتر منجر شده و به سرعت پیشرفت پروژه‌ها بیشتر می‌شود.

 

 

93 درصد شهرهای کشور تحت پوشش اتحادیه قرار دارند

عبدالله متولی مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل همگانی کشور هم در این نشست، با بیان گستره وسیع شهرهای تحت پوشش این اتحادیه، گفت: این اتحادیه امروز شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد و این یعنی آن که از ۱۳۷۰ شهر، ۱۲۸۵ شهر که معادل ۹۳ درصد شهرهای کشور هستند، تحت پوشش این اتحادیه قرار دارند.

 

متولی، با بیان اینکه قرار است در آینده‌ای نزدیک شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر نیز به شهرهای تحت پوشش این‌ اتحادیه افزوده شوند، گفت: این شهرها عموما شهرهای کم‌برخوردار با پتانسیل بالا هستند که جامعه هدف فعالان حوزه شرکت‌های خلاق نیستند.حضور مدیران ‌محلی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به تحول این شهرها کمک کند.

وی با برشمردن فعالیت اتحادیه در این شهرها، گفت : ما در حوزه ترافیکی و حمل‌ونقل، کارهای مطالعاتی و پژوهشی بسیاری در این شهرها انجام داده‌ایم.

 

سامانه های سیمفا و سمیع

متولی با بیان فعالیت دو سامانه ملی به‌عنوان زیرمجموعه این اتحادیه گفت : در حال حاضر سامانه سیمفا که سامانه یکپارچه معاینه فنی خوردوهاست با ۸۱۱ مرکز و ۴۶۰ مرکز هیدرواستاتیک در سراسر کشور مشغول به فعالیت است. ضمن آن که سامانه سمیع که سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو است نیز زیرمجموعه اتحادیه سازمان‌‌های حمل‌ونقل عمومی، فعالیت می­کند.

متولی به اهمیت این تفاهم­نامه اشاره کرد و افزود: با انعقاد این ‌تفاهم‌نامه، کار بزرگی در حوزه حمل‌ونقل کشور چه در دو سامانه سیمفا و سمیع و چه در حوزه حمل‌ونقل کشور انجام می‌گیرد.

متولی همچنین پیشنهاد داد تا آغاز رسمی این تفاهم‌نامه در مجمع حمل‌ونقل همگانی که دو هفته دیگر با حضور مدیرعاملان سراسر کشور برگزار می‌شود، کلید بخورد. پیشنهادی که با استقبال منوچهر منطقی مواجه شد و وی نیز پیشنهاد داد تا در حاشیه این مجمع، نمایشگاه کوچکی دایر شود تا برخی شرکت‌ها، محصولات مرتبط خود را در آنجا عرصه کنند.

 

 

ایجاد 11 شتابدهنده تخصصی

شهاب خدامرادی مسئول حوزه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل شهری، درباره ماموریت‌های این ستاد گفت: این ستاد با هم‌افزایی فعالیت‌های مربوط به حمل‌ونقل ریلی، دریایی، جاده ای و یکپارچه سازی آنها با فناوری‌های فضایی هوشمندسازی در تعامل با دستگاه های اجرایی مرتبط قرار دارد.

 

وی مجموعه اقدامات این ستاد را طی ۳ سال اخیر ارزنده عنوان کرد و افزود : در این ‌مدت، ۱۰ تفاهم‌نامه با سازمان‌های ذیربط به امضاء رساندیم، با ۱۸۰ شرکت وارد همکاری شده‌ایم، ۸۰ مساله را در زمینه حمل‌ونقل هوشمند پیگیری می‌کنیم، ۴۱ طرح و تیم شرکت‌های خلاق  با ما‌ همکاری دارند، ۵ نقشه‌راه در زمینه توسعه راه در دست داریم، ۲۰ پروژه عملیاتی و اجرایی داریم که بودجه‌های حمایتی برای اجرای آنها اختصاص داده و می‌دهیم و همچنین ۱۱ شتاب‌دهنده تخصصی ایجاد کرده­ایم که این عملکردها، ظرفیت خوبی را برای همکاری با اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل فراهم می‌آورد.

 

حمل­ونقل هوشمند لازمه شهر هوشمند

خدامرادی با توجه به ظرفیت‌های اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل همگانی کشور گفت: ما زیست‌بوم حمل‌ونقل کشور به‌خصوص در شهرهای دارای جمعیت متوسط و پایین را بررسی کرده و متوجه شدیم که بیش از ۹۰ درصد شهرهای کشور ذیل این اتحادیه قرار می‌گیرند.

وی درباره لزوم اجرایی شدن این طرح، افزود : همه شهرهای جهان به سمت هوشمندسازی پیش می‌روند که یکی از مهمترین مصادیق شهر هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند است که در این تفاهم‌نامه به دنبال اجرای مطلوب آن هستیم.

خدامرادی با بیان ‌اینکه در اجرای این‌ تفاهم‌نامه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند در پیاده‌سازی سامانه‌های هوشمند بهره گرفته می‌شود، به معرفی محورهای اصلی این ‌تفاهم‌نامه پرداخت و گفت: همکاری مشترک پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه حمل‌ونقل درون شهری مبتنی بر دانش و فناوری روز دنیا، همکاری در انجام انواع مطالعات حمل‌ونقل هوشمند شهرهای تحت پوشش و همکاری در توسعه حمل‌ونقل همگانی هوشمند از جمله محورهای اصلی این ‌تفاهم‌نامه است.

سیدجلال موسوی معاون ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی حمل‌ونقل پیشرفته کشور با اعلام آغاز این پروژه، گفت: درصدد هستیم تا این پروژه را برای شروع، در دو شهر اجرایی کنیم. یکی از آن شهرها، ساری است که دو پروژه را در آنجا انجام می‌دهیم.این ‌تفاهم‌نامه می‌تواند تکمیل‌کننده این‌ پروژه بوده و به آن رسمیت ببخشد.

 

این تفاهم­نامه با هدف توسعه سامانه ­های حمل­ونقل هوشمند شهری با تکیه بر دانش و استفاده از ظرفیت­ های علم و دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان منعقد شده است.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
در میان مردم با حمل و نقل عمومی؛ مرکبی که فناوری را به کمک می‌طلبد تا چالش‌ها را رفع کند
در میان مردم با حمل و نقل عمومی؛ مرکبی که فناوری را به کمک می‌طلبد تا چالش‌ها را رفع کند
00/02/12 - 12:09
با امضای 5 تفاهم‌نامه؛ استفاده از نسل پنجم تلفن همراه توسعه می‌یابد
با امضای 5 تفاهم‌نامه؛ استفاده از نسل پنجم تلفن همراه توسعه می‌یابد
99/07/06 - 13:35
بیشتر بخوانیم