نشست باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان با حضور فعالان حوزه زیست فناوری برگزار شد
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سید مجتبی قدمگاهی، مدیر دفتر توسعه کسب و کار بینالملل مرکز تعاملات بینالملل معاونت علمی طی سخنانی در این نشست که با حضور مدیران شرکتهای این حوزه و سیاستگذاران و فعالان حوزه دانش بنیان برگزار شد، اظهار داشت: تسهیل امور کسبوکار شرکت های حوزه فناوریهای زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی از اولویتهای معاونت علمی است. خوشبختانه در بخش کشاورزی و صنایع غذایی تحریمها کمتر اثرگذار بوده اند چرا که تاکنون غذا به صورت رسمی و مستقیم تحریم نشده است. هدف ما توانمند کردن شرکتهای حوزههای مختلف در صادرات بین الملل است؛ مثلا مدتی قبل برای شرکتهای دارویی، مباحث رجیستر دارو در کشورهای مختلف را طی کارگاهی آموزش دادیم.
وی خاطرنشان کرد: در بحث کشاورزی، استانداردهای مختلفی برای صادرات وجود دارد و هر کشور برای ورود ماشین آلات، سموم، آفتکش ها، کودها و … مقرراتی را تدوین کرده است. توانمندسازی شرکتها در اخذ استانداردهای لازم در کریدور صادرات انجام می شود. در مسیر توانمندسازی شرکتها، شناخت نقاط ضعف و قوت شرکتها برای ما بسیار مهم است و به همین دلیل به برپایی گردهمایی در حوزههای صنعتی مختلف با حضور شرکت ها اقدام می کنیم. نکته اصلی اینجاست که شرکت ها باید توجه کنند، نقش ما در نهایت تسهیل کننده است و صرفا به طی مسیر صادرات کمک می کنیم. پلهای اولیه را ایجاد می کنیم و تلاش داریم مشکلات و چالشهای پیش روی شرکت ها برای ورود به بازار بین الملل را رفع کنیم.
به گفته قدمگاهی، این خود شرکتها هستند که باید برای برندینگ، مارکتینگ، توسعه بازار صادراتی و … هزینه کنند. دفتر توسعه کسب و کار بین الملل هم در این راستا حمایتهایی را برای شرکتهای دانش بنیان، خلاق و فناور در نظر گرفته است که طی آیین نامههایی با بندهای مختلف که به صورت تخصصی تدوین شده اند، ارائه می شوند.
وی تصریح کرد: به تازگی این آیین نامهها ویرایش و اصلاح شده به طوری که اعداد حمایتی بیشتر و برای شرکت ها جذابیت بیشتری داشته باشد. این آیین نامه طی 10 روز آینده ابلاغ می شود. تمام این حمایت ها به شرکت ها کمک می کنند که در ابتدای مسیر صادرات و ورود به بازار با مشکلات کمتری مواجه شوند.
قدمگاهی خاطرنشان کرد: از جمله این خدمات، ارسال نمونه محصول، حمایت از حضور در نمایشگاه های بین المللی، بازاریابی، مشاوره، تحقیقات بازار، اخذ گواهینامه ها و استانداردها، انباداری در کشور مقصد و …است. یکی دیگر از حمایت های مهم مربوط به بحث تامین مالی برای شرکت هاست. منظور از تامین مالی فقط اعطای وام نیست و درصدد هستیم در ضمانت های وام و کل فرآیند تامین مالی کمک کننده باشیم. برند مشترک برای صادرات یکی از روش های تثبیت یک محصول در بازار و حضور قدرتمند شرکت ها در بازار هدف است. مسلم است که حضور شرکت ها به صورت مستقل، نتیجه چشمگیری در بر ندارد چرا که در میان دیگر رقبا که سالهاست در حال صادرات هستند، نمیتوان به راحتی فعالیت کرد. حتی به اذعان مدیران شرکت های بزرگ ایرانی، این شرکتها در سطح بین الملل، کوچک محسوب می شوند. راه حل ما برای این مساله، ایجاد کنسرسیوم، تعاونی، شرکت مشترک و … است که با به هم پیوستن شرکت ها، یک برند مشترک برای فروش ایجاد شود.
وی تصریح کرد: فروش محصولات در یک سبد واحد و با هم افزایی توان شرکت ها می تواند در میزان فروش آنها اثر چشمگیری داشته باشد. در حال حاضر ما 30 کارگزار بین المللی در کشورهای مختلف برای تسهیل امور صادراتی شرکت ها داریم. این کارگزاران شبکه ها و کانال هایی دارند ولی در بسیاری از موارد به صورت سنتی فعالیت می کنند و تلاش میکنیم تا این کارگزاران را به سمت حوزه های دانش بنیان هدایت کنیم. به طوری که بتوانیم از شبکه های ارتباطی آنها به نفع شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم. همچنین تلاش می کنیم تعداد این کارگزاران و دفاتر تا پایان سال به 60 عدد افزایش یابد.
قدمگاهی خاطرنشان کرد: مزیت استفاده از این ظرفیت، برای شرکت ها در این است که به جای ورود به یک بازار ناشناخته بدون هیچ گونه شبکه، می توانند از تجربیات بعضا 30 و 40 ساله کارگزاران در کشور هدف استفاده کنند. یک شرکت در بدو ورود به کشور هدف باید فقط یک سال برای شناخت خود، ثبت شرکت، بررسی رقبا، مطالعه بازار و … زمان و هزینه صرف کند. در حالی که همین امور در مراکز و دفاتر صادراتی یک هفته زمان نیاز دارد. به علاوه شما می توانید از یک تجربه 30 ساله نیز بهره ببرید.
در ادامه، راضیه کهنسال، مدیر کریدور توسعه صادرات و باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان به معرفی این دو مرکز برای شرکت ها پرداخت.
وی با اشاره به این موضوع که این دو مرکز ذیل مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری فعالیت می کنند گفت: هدف از ایجاد باشگاه تقویت برند ملی و تغییر نگرش کشورها به محصولات ایرانی است. مساله اصلی در واقع این بود که ما یک محصول را در سطح بین الملل ارائه می کردیم و حتی قرارداد فروش آن را امضا می کردیم، اما پس از بازگشت به کشور برای تامین محصول دچار مشکل می شدیم. چرا که بسیاری از شرکت ها مشکلات ساختاری داشتند یا نمیتوانستند محصول را تحویل دهند. برای حل این مشکل ما شروع به گروه بندی شرکتها در درجههای کیفی مختلف کردیم. در واقع ماموریت باشگاه به صورت شناسایی و رتبهبندی شرکت ها، ترسیم مسیر رشد شرکت ها، حمایت از رشد شرکت ها و استفاده از ظرفیت تمام نهادها برای توسعه بازار بین المللی شرکت ها تعریف شده است.
کهنسال تصریح کرد: ارزیابی و رتبه بندی شرکتها فرآیند ارزیابی و رتبهبندی شرکت ها در باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان با شاخصهای ساخت ایران بودن و برخورداری از تیم R&D متخصص، توان تولید انبوه، مجوزهای لازم کیفیت عملکردی، سابقه فروش داخلی، سابقه صادراتی، داشتن محصول Hi-Tech، طراحی صنعتی مطلوب، رقابت در قیمت و… انجام می شود. باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان در سال جاری کارگاه های مختلفی برای شرکتها برگزار کرد. کارگاه قوانین و مقررات رفع تعهد ارزی که با حضور 100 شرکت برگزار شد یکی از این برنامهها بود. برنامه دیگر، نشست آشنایی با بازار قاره آفریقا در اتاق بازرگانی آفریقا بود که با حضور فعالان و سیاستگذاران بازار آفریقا برگزار شد و طی آن مدیران صندوق ها و مسئولان اتاق بازرگانی ایران-آفریقا به سوالات شرکت ها در حوزه صادرات به آفریقا پاسخ دادند. همچنین در آینده برنامههایی با موضوع صادرات به اسپانیا و تجارت با چین برگزار خواهیم کرد. همچنین باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان، دو نشست هم اندیشی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برگزار کرده است. برنامه نشست شرکتهای ماشین آلات و تجهیزات پزشکی نیز در تاریخ 16 آذرماه در تبریز برگزار خواهد شد.
شرکت های حاضر در نشست در ادامه این نشست، چالش ها و مشکلات خود در حوزه صادرات را بیان کردند. اغلب مسائل مربوط به نقل و انتقال ارز، زمان کوتاه ایفای تعهدات ارزی، مشکلات گمرک و … بود که مسئولان به پیگیری حل آن میپردازند.
#20
Send to friends