54 پلت فرم دیجیتال طراحی شد تا حملونقل به سمت هوشمند شدن حرکت کند
بنابراین برخورداری از شبکه حمل و نقل پویا، هماهنگ و سازمان یافته یکی از معیارهای اصلی سنجش میزان توسعه یافتگی جوامع در جهان امروز محسوب میشود. بر این مبنا جامعهای که از شبکه حمل و نقل کارآمدتری برخوردار باشد از توسعه فراگیرتر بهره خواهد برد.
از این رو انتخاب سیستمهای حملونقلی که منطبق با مصرف بهینه سوخت و انرژیهای موجود و شرایط زیست محیطی باشد در اولویت اول توسعه پایدار قرار دارد. به همین دلیل در برنامهریزیها سعی میشود این مهم با شاخصهای توسعه پایدار سازگاری بیشتری داشته باشد.
در حال حاضر هم ایران به این مقوله ورود کرده و در تلاش است تا با کمک فناوران خود، صنعت حمل و نقل را به شکلی هوشمند و پایدار اداره کند. این اتفاق هم با طرای و تولید 54 پلت فرم دیجیتال تا حدودی محقق شده است.
پلت فرم هایی چون الوپیک (بسترآنلاین برای درخواست پیک موتوری و وانت بار)، اوبار (سرویس ترابری ارتباط بین رانندگان ماشین های سنگین و صاحبان بار)، تاکسی باب آنلاین قونقا، ترابر (سکوی حمل و نقل محموله های مبتنی بر کانتینر و سکوی ساماندهی کانتینرهای خالی در زمان بازگشت به بنادر)، سامانه جامع تاکسی آنلاین و خدمات شهری (اسگاد)، سامانه حمل و نقل هوشمند تاچسی، سامانه نرم افزاری تاکسی چابک، سیستم سفارش تاکسی و سرویس حمل و نقل تپسی، نرم افزار تاکسی اینترنتی همتارو و غیره.
پایداری شهرها به عوامل متعددی از جمله سیستم حمل و نقل کارا و کارآمد وابسته است. سیستم حملونقل پایدار شهری باید تحرک و دسترسی را برای تمامی اقشار مختلف شهری به طور برابر، ایمن، راحت و مناسب فراهم آورد. موضوعی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان مدنظر قرار داده است.
مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#23
Send to friends