121 شرکت در مسیر تبدیل شدن به غزال دانش‌بنیان/ سهم ۶۰ درصدی 10 درصد شرکت‌‌ها از کل فروش شرکت‌های دانش بنیان
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد

121 شرکت در مسیر تبدیل شدن به غزال دانش‌بنیان/ سهم ۶۰ درصدی 10 درصد شرکت‌‌ها از کل فروش شرکت‌های دانش بنیان


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 98237
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی از ظرفیت‌مندی 121 شرکت دانش‌بنیان برای تبدیل شدن به غزال دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش مرکز ارتباطات واطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رضا اسدی فرد در نشست خبری غزال‌های دانش‌بنیان که با حضور روح الله دهقانی معاون علمی رئیس جمهور و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان غزال، در واقع آن شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که از سرعت بالاتر و استمرار در رشد، نسبت به سایر شرکت‌ها برخوردار هستند. در برنامه حمایتی معاونت علمی، این شرکت‌ها با هدف نقش‌آفرینی پررنگ‌تر در اقتصاد کشور و تسهیل نقش‌افرینی در اقتصاد به صورت ویژه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در شناسایی و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان غزال، معیارها و شاخص‌هایی همچون میزان صادرات، رشد فروش تعداد نیروی انسانی و استمرار در رشد مد نظر قرار می‌گیرند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: در این رویکرد، ایجاد اشتغال برای حدأقل ۲۰۰ نفر نیروی انسانی که نیروی انسانی متخصص بخش قابل توجهی از آن‌ها باشد، فروش دانش‌بنیان حداقل ۵۰ میلیارد تومان به طوری که حداقل ۳۰ درصد از فروش کل شرکت به محصولات و خدمات دانش بنیان متعلق باشد، به عنوان شاخصه های شناسایی غزال‌های دانش‌بنیان تعریف شده‌ است.

اسدی فرد در ادامه افزود: ممکن است برخی از شرکت‌ها با تعداد نیروی انسانی کمتر، به این میزان از فروش دست پیدا کنند که با در نظر گرفتن حداقل ۲۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل، 121 شرکت حائز ویژگی‌های لازم برای معرفی به عنوان غزال دانش‌بنیان هستند و اگر حدأقل اشتغال را به کف ۱۴۰ نفر کاهش دهیم، ۲۱۰ شرکت دانش‌بنیان از ظرفیت تبدیل شدن به غزال فناوری‌ برخوردار هستند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در برنامه جشن غزال‌های دانش‌بنیان که سه شنبه دوم مردادماه امسال برگزار خواهد شد، ۱۲ شرکت که موفق شده‌اند تمامی این معیارها را احصا کنند و به عنوان غزال دانش‌بنیان شناخته شده‌اند، معرفی خواهند شد.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، با اشاره به حمایت از رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ و اثرگذار به عنوان یک سیاست راهبردی عنوان کرد: سال گذشته و پس از گذشت یک دهه اجرای موفق قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، یک‌تحول رویکردی در دسته بندی و ارزیابی شرکت های دانش بنیان صورت گرفت. در رویکرد جدید، اقتصاد شرکت‌ها مبنای دسته بندی قرار داشت در حالی‌که تا قبل از استقرار این نظام ارزیابی جدید، مبنای دسته بندی شرکت‌ها «پیچیدگی فناورانه محصولات و خدمات» دانش‌بنیان شرکت بود. با اجرای نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان از سال گذشته شر کت‌ها مبتنی بر اقتصاد و میزان فروششان در یکی از سه دسته نوپا، فناور و فناور جای می‌گیرند.

اسدی فرد ادامه داد: یکی از معیارهایی مشخصی که شرکت های نوپا را متمایز می‌کند میزان فروش اظهارنامه مالیاتی آن‌ها است که باید کمتر از پنج میلیارد تومان باشد، ضمن آن‌که شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا عمدتاً از دل فضاهای دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری و زیست‌بوم تحقیقاتی و نوآوری کشور ایجاد می‌شوند که در نظام ارزیابی جدید، حمایت‌های معاونت علمی، متناسب با نیاز، ماهیت و اندازه این نوع شرکت‌ها اختصاصی شده است. همچنین دانش بنیان هایی که در مسیر توسعه محصولات دانش بنیان و فناور فعالیت دارند، جزو دانش بنیان‌های نوآور و شرکت‌هایی که به طور تخصصی در فروش محصولات دانش بنیان فعالیت دارند در زمره شرکت‌ دانش بنیان فناور هستند.

وی با اشاره به عبور تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از مرز 10هزار شرکت، عنوان کرد:  در حال حضار ۶۷درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان از نوع نوپا، ۱۴ درصد نوآور و حدود ۹درصد شرکت های دانش‌بنیان فناور هستند.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان تا کنون به ۶۰۰ همت فروش دست یافته‌اند که ۶۰ درصد از این فروش توسط حدود ۱۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده است. این موضوع نشان دهنده نقش شرکت‌های بزرگ و پیشرو در افزایش سهم فروش دانش‌بنیان از کل اقتصاد کشور است.

#24

 

بیشتر بخوانیم