15 گروه پژوهشی به توسعه فناوری‌های شناختی برای کودکان کمک می‌کنند

15 گروه پژوهشی به توسعه فناوری‌های شناختی برای کودکان کمک می‌کنند


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 85186
توسعه محورهای آموزشی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی یکی از اولویت‌هایی است که توسط گروه‌های پژوهشی و فناور با هدف ارتقای مهارت‌های شناختی کودکان دنبال می‌شود.

کارگروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با در اولویت قرار دادن توسعه مهارت‌ها و آموز‌های کاربردی در این حوزه، زمینه را برای ارائه سرفصل‌های آموزشی به ویژه در حوزه کارکردهای اجرایی برای سنین پیش از دبستان فراهم کرده است.

با هدف ارتقای سرمایه های شناختی با تاکید دولت و ستاد توسعه علوم شناختی 15 گروه پژوهشی از دانشگاه های برتر کشور در حال تهیه و تدوین برنامه های توسعه شناختی برای کودکان هستند. بر همین اساس، ظرفیت های شناختی پایه که بر اثر رشد در انسان تحقق پیدا می کنند و تحت عنوان «کارکردهای اجرایی» معرفی می شوند، نیازمند یک محیط غنی است تا بتواند به بقای خود ادامه داده و به بهزیستی انسان کمک کند.

محمود تلخابی دبیر کارگروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، با اشاره به اهمیت و لزوم آموزش کارکردهای اجرایی در سنین کودکی گفت: بهترین زمان برای رشد و پرورش این مهارت‌ها، اوایل کودکی است ، بنابراین فرآیندهای پایه مانند تنظیم هیجان، مدیریت زمان، توجه و تمرکز، سازماندهی و دیگر مهارت‌های شناختی نیازمند آموزش از سنین کودکی است.

وی با بیان این‌که رشد مهارت‌های شناختی در سنین پیش از دبستان می‌‌تواند به سلامت جامعه کمک کند ادامه داد: بسیاری از برچسب‌هایی که به کودکان به عنوان مشکلات یادگیری زده می شود، ناشی از ضعف در کارکردهای اجرایی است.

بسته آموزشی «کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان و بازداری پاسخ» برای کودکان از سوی موسسه آموزشی سوفار  تهیه شده است که این اقدام می تواند علاوه بر تقویت کارکردهای اجرایی در کودکان، زمینه ایجاد یادگیری با کیفیت بالاتر، میزان موفقیت بیشترانان در آینده و رشد مهارت های اجتماعی کودکان را فراهم کند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تلاش می‌کند تا با حمایت از ارتقای مهارت های شناختی واجتماعی کودکان، مفاهیم تخصصی علوم شناختی به زبانی ساده و از طریق فضای های آموزشی و محیط خانه مورد استفاده قرار بگیرد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فناوری شناختی| پرورش و تربیت کودکان استثنائی ارتقا می‌یابد
فناوری شناختی| پرورش و تربیت کودکان استثنائی ارتقا می‌یابد
01/04/05 - 12:10
اقدامات انجام شده برای ارتقای مهارت‌های شناختی کودکان چیست؛ آموزش مجازی در دوران کرونا رونق گرفت
اقدامات انجام شده برای ارتقای مهارت‌های شناختی کودکان چیست؛ آموزش مجازی در دوران کرونا رونق گرفت
00/02/26 - 10:08
نخستین سمپوزیوم بازتوانی شناختی برگزار می‌شود
نخستین سمپوزیوم بازتوانی شناختی برگزار می‌شود
97/03/20 - 11:00
بیشتر بخوانیم