40 هزار دانش‌آموخته تربیت شد و فناوری نانو به شکل بومی توسعه یافت

40 هزار دانش‌آموخته تربیت شد و فناوری نانو به شکل بومی توسعه یافت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 75954
نام ایران چند سالی است در میان برترین کشورهای تولیدکننده دانش و فناوری حوزه نانوفناوری جای گرفته و این پیشرفت با تربیت پژوهشگران خلاق نانو ممکن شده است.

رویکرد و جهت‌گیری نانوفناوری در کشور از یک دهه گذشته به این سو، ناظر به توسعه توانمندی‌های تولید محصول ایران‌ساخت به کمک خلق پژوهش‌های مسأله محور و تربیت نیروی انسانی خلاق مورد نیاز توسعه این فناوری پایه‌ریزی شد؛ به طوری‌که بیش از 49 کشور جهان میزبان این محصولات است.

 

توانمندی جامعه 40هزار نفری فناوران نانو

به طور میانگین بیش از 40 هزار نیروی انسانی متخصص و دانش‌آموخته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با حمایت این ستاد در مراکز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور فعال شدند و با رویکرد حل مسائل پژوهشی این حوزه به ایفای نقش در زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور پرداختند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اولویت بخشیدن به پژوهش‌های مسأله محور و حمایت از نوآوری‌های نیروی انسانی دانش‌آموخته و نخبه دانشگاهی برای توسعه پژوهش‌های محصول‌محور، تقویت توانمندی علمی و فناورانه نانو گام برداشته است.

همچنین گروه‌های تحقیقاتی و پژوهشی فعال در آموزش، پژوهش و توسعه فناوری نانو در بیش از 150 مرکز دانشگاهی و علمی فعال شدند تا با شکل‌گیری شبکه‌ای قدرتمند از دانش‌آموختگان و متخصصان، ضمن تامین نیاز علمی و مهارتی کشور، رویکرد جامعه به تولید علم به سوی محصول‌محوری و ارتقای جامعه سوق داده شود.

 

نتیجه این تلاش‌ها تربیت بیش از 5هزار دانش‌آموخته در علوم و گرایش‌های گوناگون نانو است از 50 مرکز دانشگاهی توانسته اند ضمن فراگیری تخصص‌های این فناوری، زمینه را برای توسعه دانشی و مهارتی دیگر افراد و توسعه زیست‌بوم نوآوری نانو در کشور فراهم کنند.

 

اقتدار فناورانه ایران در کنار اقتدار علمی نانو

اگرچه در 2 دهه گذشته توسط دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسه‌های علمی و پژوهشی، بیش از یک میلیون متخصص و دانش‌آموخته آگاه به نانو پرورش یافته است، اما ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نگاه مسأله محور حمایت از تولید علم پژوهش‌محور و جذب و آموزش نیروی انسانی خلاق را در دستور کار قرار داد.

با تلاش‌های افراد دانش‌آموخته در نانوفناوری، جایگاه کشور در این حوزه به گزارش مراکز معتبر و گزارش‌های آماری در میان توانمندترین کشورهای برخوردار از ظرفیت نانو، تثبیت شد.

 

جهش 50 پله‌ای ایران در نانوفناوری

به طوری‌که در در حوزه تولید علم نانو، پژوهشگران ایرانی با انتشار یبش از 11هزار مقاله که در نشریه‌های معتبر علمی نانوفناوری نمایه شده است، جایگاه ایران را در میان 4 کشور برتر این حوزه مستحکم کردند.

در حالی‌که یک دهه گذشته ایران در انتهای فهریت 50 کشور نخست فعال در نانوفناوری قرار داشت، اما با برنامه‌ریزی منسجم، حمایت از توسعه نانوفناوری در حوزه دانش‌آموزی و آشنایی بیش از یک میلیون دانش‌آموز مدارس با این فناوری، در کنار حمایت از بخش دانشگاهی و پژوهشی، توسعه باشگاه دانش آموزی و برگزاری المپیادهای علمی،  ضمن توسعه روند علمی و پژوهشی، رونق فناورانه و محصول‌محور نانو را حفظ کند به طوری‌که این روند تا ابتدای سال میلادی جاری، ماندگاری نام ایران را در جمع کشورهای پیشرو این حوزه فناوری نشان می‌دهد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
خلق ارزش‌افزوده با توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر مزیت‌های بومی ممکن می‌شود
خلق ارزش‌افزوده با توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر مزیت‌های بومی ممکن می‌شود
97/02/16 - 13:40
سرمایه انسانی مهم‌ترین محور تعاملات بین‌المللی ایران است
سرمایه انسانی مهم‌ترین محور تعاملات بین‌المللی ایران است
95/12/10 - 12:37
170 برگزیده ششمین مسابقه ملی فناوری نانو معرفی شدند
170 برگزیده ششمین مسابقه ملی فناوری نانو معرفی شدند
95/05/05 - 14:15
بیشتر بخوانیم