بازار صادراتی محصولات نانویی ایران‌ساخت رشد کرد

بازار صادراتی محصولات نانویی ایران‌ساخت رشد کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77115
محصولات ایران‌ساخت نانویی یکی از ظرفیت‌های صادراتی ایران به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر رشد داشته و یکی از عوامل ارزآوری کشور شده است.

ایجاد زیست‌بومی مساعد برای توسعه و رونق تولید محصولات ایران‌ساخت نانویی، یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال شد.

علاوه بر توسعه بازارهای داخلی این تولیدات، باید زمینه برای ورود به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌شد که با حمایت از کریدورهای صادراتی، برگزاری پاویون‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی این فرصت تعامل ایجاد شود.

 

رشد 74 درصد حجم بازارهای صادراتی

با حمایت‌های صورت گرفته از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تولیدکننده و ارائه خدمات نانومقیاس، حجم بازار نانوی ایران ۷۴ درصد نسبت به سال قبل رشد داشت. در حالی که تا پایان سال ۱۳۹۸ حدود 235 شرکت در زمینه تولید محصولات، تجهیزات و خدمات حوزه فناوری نانو فعال بودن، توانستند فروش 444 میلیارد تومانی را رقم بزنند که این میزان در سال 1399 نیز افزایش داشت.

بر اساس سند توسعه فناوری نانو، میزان رشد در بازار این فناوری برای سال گذشته 44 درصد تعیین شده بود که از میزان 40درصد آن تحقق یافته است و در حالی که از مجموع بازار فروش ماین محصولات، 2700 میلیارد ریال به بازارهای صادراتی اهتصاص داشته است.

 

توسعه تولید محصولات نانویی با کاربرد در صنعت ساختمان

بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی و صادر شده به بازارهای خارجی در حوزه نانوفناوری، مربوط به حوزه ساختمان است و تولید شیرآلات، شیشه های کم گسیل، بتن سبک، انواع کف پوش، انواع کاشی و گرانیت ضد باکتری از پربسامدترین محصولات نانویی ایران‌ساخت صادر شده به بازارهای جهانی هستند.

همچنین محصولات فناورانه حوزه اپتیک و الکترونیک سهمی 12درصدی از محصولات دانش‌بنیان نانویی ایران‌ساخت را در بازارهای صادراتی به خود اختصاص داده اند.

صنایع خودرو، نفت و گاز، نساجی و پلیمر و کامپوزیت با سهم بین 2.9 تا 2.5 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. شیرآلات بهداشتی و خانگی به دلیل گستردگی بازار مصرف، حجم بالای تولید و همچنین کاربرد خوب تجهیزات لایه نشانی در خلأ، حجم بالایی از محصولات نانوی حوزه ساختمان را در سال گذشته به خود اختصاص دادند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
توانمندی ایران به اروپا راه یافت؛ بازار بین‌المللی میزبان نانو رنگ‌های ایران‌ساخت
توانمندی ایران به اروپا راه یافت؛ بازار بین‌المللی میزبان نانو رنگ‌های ایران‌ساخت
00/04/26 - 14:56
خبر ویژه| 49 کشور میزبان محصولات نانو ایران‌ساخت شد
خبر ویژه| 49 کشور میزبان محصولات نانو ایران‌ساخت شد
99/03/20 - 11:12
بیشتر بخوانیم