تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی؛ راه‌کارهای دانش‌بنیانی به کمک حل مشکلات کم آبی می‌آید

تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی؛ راه‌کارهای دانش‌بنیانی به کمک حل مشکلات کم آبی می‌آید


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 76846
گسترش فناوری‌های حوزه آب و خشکسالی یکی از حوزه‌های اولویت‌دار معاونت علمی است. این هدف را با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها محقق خواهد کرد.

دیدن فیلم کودک زابلی در روزهای گرم تابستان که با گریه و دردمندانه می‌خواهد فکری برای بی‌آبی این منطقه و وضعیت هشداردهنده شهرهای جنوبی و شرقی کشور کنند؛ آه از نهاد همگان برآورد و بلافاصله تشکل‌های مردمی و دولتی برای رفع این معضل تشکیل شد. هرچند که این اقدامات ضرب‌العجل‌گونه و پرشتاب می‌تواند مرهمی موقتی و کوتاه برای این گونه مشکلات باشد؛ اما راه چاره نیست.

ایران را کشوری خشک و محصور شده در کمربندی خشک کره زمین می‌دانیم اما این معضل همیشگی راه‌کارهایی دارد و می‌توان با اتخاذ تصمیماتی درست و فناورانه اقدام به مدیریت آن کرد و از دل این تهدید پیش آمده برای کشور فرصتی بی نظیر و ظرفیتی دانشی بیرون کشید. استفاده از توان فناوران و دانشمندانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، آمادگی کاملی دارند تا با نوآوری‌ها و ظرفیت‌های خود به این مشکلات پاسخی ماندگار دهند؛ یکی از این ظرفیت‌های موجود در کشور است.

بر همین اساس نیز کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد برآمده است تا با افزایش سهم تولید محصولات دانش‌بنیان و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی، این تلاش‌ها را در کشور کاربردی‌تر کند.

اقداماتی که به تجاری‌سازی ایده‌ها و به کارگیری آنها در حل معضل خشکسالی و کمبود آب در کشور کمک می‌کند و راهی اساسی و مرهمی ماندگار بر زخمی است که می‌تواند نسل آینده کشور را با مخاطرات جدی روبرو کند.

این کار در کنار کاربردی کردن و تجاری‌سازی نتایج حاصل از پژوهش‌های مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی قرار می‌گیرد تا پیوندی عمیق میان صنعت، دانشگاه و فناوران شکل گیرد و کشور از عوائد آن بهره‌مند شود.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
باکتری‌های بومی راندمان تولید محصول را افزایش می‌دهند
باکتری‌های بومی راندمان تولید محصول را افزایش می‌دهند
98/04/03 - 12:25
  برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق چیست
برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق چیست
97/01/27 - 07:33
پژوهش های کاربردی باید به حل مشکلات روز کمک کنند
پژوهش های کاربردی باید به حل مشکلات روز کمک کنند
96/12/05 - 13:55
بیشتر بخوانیم