تولید انواع انرژی با استفاده از زیست‌توده افزایش می‌یابد

تولید انواع انرژی با استفاده از زیست‌توده افزایش می‌یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79178
طبیعت علاوه بر زیبایی و خدماتی که در حوزه محیط زیست به انسان ها می دهد، یک منبع کارآمد برای تولید زیست سوختی به حساب می آید. بیومس یا زیست توده به زباله‌ هایی اطلاق می شود که مبنای زیستی داشته و از تکثیر سلولی پدید آمده باشند.

 این منبع تجدیدپذیر انرژی شامل زباله ‌های زیستی قابل سوزاندن هم می‌شود اما شامل مواد زیستی مانند سوخت فسیلی که طی فرایندهای زمین ‌شناسی تغییر شکل یافته ‌اند، مانند زغال سنگ یا نفت نمی‌ شود. اگرچه سوخت ‌های فسیلی ریشه در زیست توده در زمان بسیار قدیم دارند، به دلیل اینکه کربن موجود در آنها از چرخه زیستی طبیعت خارج شده ‌است و سوزاندن آنها تعادل دی اکسید کربن موجود در جو را به هم می ‌زند، عنوان زیست توده به آنها اطلاق نمی شود.

زیست توده اصطلاحی در زمینه انرژی است که برای توصیف یک رشته از محصولات که از فتوسنتز به دست می آیند، به کار می‌رود. هر سال از طریق فتوسنتز، معادل چندین برابر مصرف سالانه جهانی انرژی، انرژی خورشیدی در برگ ها، تنه و شاخه های درختان ذخیره می شود. بنابراین در میان انواع منابع انرژی تجدیدپذیر، زیست توده از نظر ذخیره انرژی خورشیدی منحصر به فرد است. به علاوه تنها منبع تجدیدپذیر، کربن است که می تواند به طور مستقیم و یا بعد از تبدیلاتی به سوخت های مفید تغییر یابد.

 

انرژی معادل ۷۰ میلیارد تن نفت خام در سال

پژوهش ها نشان داده اند که سوخت‌ های زیستی به دست آمده از پسماند جنگل‌ ها و محصولات کشاورزی جهان می‌تواند سالانه به اندازه ۷۰ میلیارد تن نفت خام انرژی در دسترس بشر قرار دهد که این میزان، ۱۰ برابر مصرف سالانه انرژی در جهان است. همچنین می‌ توان از این سوخت ‌ها، بیشتر در تولید گرما بهره برد زیرا می ‌توانند باعث صرفه جویی اقتصادی چشمگیری شوند.

زیست توده قابلیت تولید برق، حرارت، سوخت های مایع، سوخت های گازی و انواع کاربردهای مفید شیمیایی را دارا است. زیست توده سهم بزرگی در میان دیگر انواع منابع انرژی های نو را دارا است. به طوری که پس از زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، چهارمین منبع بزرگ انرژی در دنیا محسوب می شود.

این منبع حدود ۱۴ درصد از انرژی اولیه جهان را تامین می کند و در حال حاضر بیش از 5/11 درصد از انرژی اولیه جهان توسط منابع زیست توده تامین می‌ شود و این در حالی است که در ایالات متحده آمریکا ۳ تا ۴ درصد از انرژی اولیه مورد نیاز فقط از منابع زیست توده تامین می‌شود.

توسعه صادرات سوخت زیست توده در شاخه های مختلف، از جمله اولویت هایی است که با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می شود.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

23#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ذخیره انرژی افزایش می‌یابد
ذخیره انرژی افزایش می‌یابد
98/04/24 - 14:55
رونق اشتغالزایی و کارآفرینی در حوزه سوخت زیست‌توده محقق می‌شود
رونق اشتغالزایی و کارآفرینی در حوزه سوخت زیست‌توده محقق می‌شود
96/10/10 - 10:58
کسب استانداردهای زیست‌توده الزامی می‌شود
کسب استانداردهای زیست‌توده الزامی می‌شود
96/10/06 - 10:49
بیشتر بخوانیم