حذف نمک از آب با مصرف انرژی کم‌تر؛ نانوفناوری روش‌های تصفیه آب را کارآمدتر کرد

حذف نمک از آب با مصرف انرژی کم‌تر؛ نانوفناوری روش‌های تصفیه آب را کارآمدتر کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 84614
نمک‌زدایی از آب مصرفی برای شرب یا صنایع مختلف یکی از فرآیندهای هزینه‌بر و با مصرف انرژی بالا است.

یکی از راه‌های جبران کم‌آبی در جهان نمک‌زدایی یا فرآیند شیرین‌سازی آب‌های شوری چون دریا است. پهنه گسترده‌ای از آب که می‌تواند بخش بزرگی از نیاز کشورها به این مایه حیات را تامین کند؛ اما این کار تنها با نمک‌زدایی و تصفیه آن امکانپذیر است. کاری که گران است و مصرف انرژی بالایی دارد.

اما شرکت دانش‌بنیان پیام آوران نانوفناوری فردانگر با طراحی سیستم الکترودیالیز انتخابی که یکی از روش‌های نوین نمک‌زدایی با مصرف انرژی پایین و تولید پساب کم نسبت به سایر روش‌ها است، توانسته راهکاری مطلوب و موثر برای نمک زدایی از آب شور ارائه کند.

در این فرآیند بر اساس یک تکنیک الکتروشیمیایی؛ آلودگی های یونی از محلول آبی حذف می شود. در این روش در حضور غشاهای آنیونی و کاتیونی و با عبور جریان الکتریکی جداسازی نمک از آب صورت می گیرد. از ویژگی های این سیستم نمک زدایی می توان به امکان نمک‌زدایی از آب های لب شور و آب دریا با راندمان 85 تا 95 درصد، مصرف انرژی کمتر در قیاس با روش های دیگر، طول عمر غشای بالای 5 سال، هزینه عملیاتی پایین و عدم نیاز به پیش تصفیه اشاره کرد.

بر اساس گزارش‌های موجود در حال حاضر بخش بزرگی از جهان با مشکل کمبود منابع آب شیرین مواجه هستند و گفته می شود که این رقم طی سال های اخیر افزایش چشمگیری خواهد داشت. به همین دلیل دنیا به سمت استفاده از روش های برای جبران این کمبودها رفته است.

درصد زیادی از کره زمین را آب پوشانده که بخش اعظمی از آنها مربوط به آب دریاها است. اما این منبع غنی؛ به دلیل شوری و داشتن املاح؛ قابل شرب و استفاده نیست. کارشناسان و فناوران در تلاشند تا این آب را به چرخه مصرف جوامع وارد کنند. این کار را هم با استفاده از تصفیه آن انجام می دهند.

در ایران هم شرکت های دانش بنیان و خلاق به سمت بومی سازی این روش ها و استفاده از فناوری برای قابل شرب کردن این آب ها در کشور کرده‌اند که اگر حمایت شوند می توانند بخشی از نیاز کشور به آب شرب را تامین کنند.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
پساب با نانوفیلترهای ایران‌ساخت تصفیه شد
پساب با نانوفیلترهای ایران‌ساخت تصفیه شد
98/04/17 - 14:34
ارائه راهکارهای تازه برای تولید آب بهداشتی از فاضلاب
ارائه راهکارهای تازه برای تولید آب بهداشتی از فاضلاب
97/07/25 - 12:15
فناوری نانو در راه حفظ سیاره زمین
فناوری نانو در راه حفظ سیاره زمین
97/03/29 - 10:43
بیشتر بخوانیم