حوزه علوم شناختی با جذب دانشجویان برتر گسترده‌تر می‌شود

حوزه علوم شناختی با جذب دانشجویان برتر گسترده‌تر می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69253
نحوه پذیرش دانشجو در گرایش‌های رشته علوم شناختی تغییر کرد. با این اتفاق داوطبان می‌توانند علاوه بر شرکت در آزمون اختصاصی علوم شناختی، در آزمون رشته‌های مرتبط دیگر نیز در مقاطع کارشناشی ارشد و دکتری تخصصی شرکت و کد رشته علوم شناختی را انتخاب کنند.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و تامین نیروی انسانی مجرب و متخصص مورد نیاز کشور این طرح را ارائه کرد و در نهایت با پیگیری‌های مستمر ستاد با مسوولان واحدهای شناختی دانشگاه‌ها و انجام مذاکرات متعدد با مقام‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب شد.

هدف از تنظیم و ارائه این طرح از سوی ستاد توسعه علوم شناختی  و تصویب آن، جذب دانشجویان برتر رشته‌های گوناگون به حوزه علوم شناختی است.

با تصویب این طرح ضمن انجام اصلاحاتی در دفترچه کنکور سال جاری، متقاضیان و علاقمندان ورود به رشته علوم شناختی دانشگاه‌ها می‌توانند با مطالعه دفترچه کنکور در جریان جزییات این اصلاحات قرار گیرند.

متقاضیان و علاقمندان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته علوم شناختی در سال‌های گذشته تنها قادر بودند از طریق کنکور شناختی به این رشته راه یابند.

حوزه علوم و فناوری‌های شناختی یکی از ارکان تحول در آینده محسوب می‌شود و این حوزه در اسناد ملی در زمره اولویت نخست جای دارد و در طی سال‌های اخیر در جنبه‌های گوناگون علمی، زیر ساختی، محصولات و خدمات در کشور توسعه یافته است.

در این دوره تربیت نیروی انسانی به عنوان مهمترین عامل زیرساختی مورد توجه قرار گرفته است و در بخش گروه علوم و فناوری‌های شناختی رشته‌های متعددی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب شد و در برخی از دانشگاه‌ها و موسسات به اجرا درآمده است. همچنین به لحاظ فرا رشته‌ای بودن این حوزه، آزمون ورودی برای علوم شناختی به صورت یک مجموعه  مجزا تعریف و علاقمندان در کنکور مربوطه شرکت می‌کنند.

با تصویب این طرح ضمن حفظ آزمون علوم شناختی به عنوان پنجره ورود به رشته‌های مختلف، امکان پذیرش در هر رشته از این حوزه از طریق کنکور در دو رشته مرتبط دیگر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فراهم شد.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

اخبار مرتبط:

* بیش از ۱۴۰طرح پژوهشی علوم شناختی درحال اجرا است

* حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم شناختی شتاب می‌گیرد

*فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه علوم شناختی منتشر شد

* رشته جدید تحصیلی علوم شناختی و رسانه دایر می‌شود

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم