دانش به یاری «پرورش شناختی» مخاطبان آمد

دانش به یاری «پرورش شناختی» مخاطبان آمد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 70146
شناخت و یادگیری دو مفهوم در هم تنیده و پیوندخورده با یکدیگرند. بدون هریک، آن دیگری ناممکن و دست نیافتنی است. تجربه‌ها و دستاوردهای کشور در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، زمینه‌ساز گشوده شدن افق‌هایی تازه از این دانش و فناوری پررمز و راز شده است. دستاوردهایی که قرار است با هدف ترویج و یادگیری همگانی در اختیار عموم قرار بگیرد.

با رویکردهایی چون افزایش قدرت یادگیری، بهبود مشارکت همگانی و اثر بخشی در آموزش‌های مجازی، دریچه جدیدی برای انتشار سلسله یادداشت ها، مقاله‌ها و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و استادان حوزه ذهن و مغز، توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گشوده شده است.

این دست‌یافته‌ها برای مطالعه و آگاهی بیش‌تر علاقه‌مندان، دانشجویان و پژوهشگران در بخشی با عنوان «پرورش شناختی» در سایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قابل دسترس است.

در این فضای جدید ارتباطی با معرفی علوم شناختی به عنوان یک حوزه‌ي مطالعاتی میان‌رشته‌ای که به مطالعه‌ ذهن و مغز و نحوه‌ کارکرد آن می‌پردازد، از یادگیری تحت عنوان یکی از عالی‌ترین کارهایی ذهن و مغز  یاد شده است.

قرار است در منوی جدید ایجاد شده در سایت این ستاد، هر هفته یک یادداشت یا مقاله از استادان و متخصصان حوزه های دانش و یادگیری در منوی پرورش شناختی منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار گیرد.

 

در نخستین گام این دریچه جدید برای مطالعه ذهن و مغز و کارکردهای آن یادداشتی با عنوان «آموزه‌های شناختی برای آموزش در دنیای مجازی» به قلم محمود تلخابی منتشر شده است. این پژوهشگر حوزه علوم شناختی در این یادداشت با بیان این‌که اکنون که شرایط آموزش و یادگیری تغییر یافته است، نوشت: تلاش خواهیم کرد تا از منظر شناختی، روش‌هایی برای غلبه بر این مسائل ارائه کنیم.

وی به بیان تعریفی از یادگیری می‌پردازد و ادامه می‌دهد: یادگیری عبارت است از ساختن مهارتهای جدید، درک مفهومی جدید و فرایند درونی کردن ایدههای جدید به نحوی که آنها به طور شخصی معنادار و کاربردی شوند.

تلخابی در این یادداشت خود از فرآیندهای شناختی می‌گوید و اضافه می‌کند: یافته‌های علوم شناختی نشان داده‌اند که یادگیری از طریق فرایندهای شناختی، هیجانی و عاطفی و اجتماعی و فرهنگی  اتفاق می‌افتد. این سه فرآیند که زیربنایی برای یادگیری محسوب می‌شوند به صورت درهم‌تنیده هستند.

به بیان این پژوهشگر علوم شناختی، اگر فرآیندهای شناختی «تفکر» ما را می‌سازند، در عین حال باید این نکته را در نظر بگیریم که تفکر ماهیتاً هیجانی- اجتماعی است. به عبارت دیگر، آنچه در ذهن ما شکل می‌گیرد به فرایندهای هیجانی و فرهنگی- اجتماعی وابسته است.

 

قرار است هر هفته یک مقاله با محورهایی چون «بحران توجه در آموزش مجازی»، «تقويت بازداري: روش‌هایی برای آموزش مجازی اثربخش» ، «انعطاف‌پذيري شناختي: زمینه‌ی سازگاری با آموزش مجازی»، «چالش‌های حافظه‌ كاري در آموزش مجازی» ، «حافظه‌ي بلندمدت: راهکارهایی برای آموزش مجازی»، «خودتنظیمی در آموزش‌ مجازی»،  «آگاهی از خود در دوران همه‌گیری: راهکارهایی برای معلمان» «معمای حالات ذهنی یادگیرندگان در قرنطینه: اهمیت نظریه‌ی ذهن در یادگیری» ،«آموزش مجازی، همه‌گیری و همدلی»، «تحمل ابهام در دوران همه‌گیری : راهکارهایی برای کلاس درس»، «تنظیم هیجانی، همه‌گیری و آموزش‌های مجازی»، «انگیزه، بهبود مشارکت یادگیرندگان و آموزش مجازی»، «آموزه‌هایی از نظریه‌ی ساختن دانش برای آموزش مجازی» و «يادگيري مجازي: بستري براي ايجاد جوامع يادگيری»  در سایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
 تدوین
تدوین"بسته آموزشی" برای افزایش توانایی نگارش دانش‌آموزان
97/07/17 - 10:36
 بهبود کیفیت آموزش در جامعه 13 میلیونی تحصیلی کشور
بهبود کیفیت آموزش در جامعه 13 میلیونی تحصیلی کشور
97/04/19 - 11:23
 تلاش های وسیعی درحوزه آموزش و پرورش شناختی درحال انجام است
تلاش های وسیعی درحوزه آموزش و پرورش شناختی درحال انجام است
96/12/02 - 09:58
بیشتر بخوانیم