دانش به یاری بازار آمد

دانش به یاری بازار آمد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 71112
دانش، ابزار جدیدی برای توسعه بازار است. از بازار کهن گرفته تا بازارهای دیجیتالی و کوچک شده موبایلی.

تاریخ ایران را که نگاه کنیم پر است از افتخارات دانشی که سرآمدان علمی کشور در گذشته‌های دور به ناممان ثبت کرده‌اند. میراثی ارزشمند که همه ما وامدار آن هستیم و باید حفاظت از آن را ارزش بدانیم. اما نفت که آمد، تاریخ کهنمام و گذشته پربار علمی آباء و اجدادیمان فراموشمان شد و صیانت از دارایی‌های نفتی را اهم قرار دادیم.

فروش نفت و مشتقات آن را جایگزین همه دارایی‌های دانشی کشور کردیم و بازاری به ظاهر پرسود جایگزین همه دارایی‌های علمی و به ارث رسیده‌ از گذشتگانمان شد. این اتفاق سرآمدان و دانشمندان کشور را به کناری زد و ایران را به کشوری مصرف‌زده بدل کرد. اما این روزهای خنثی برایمان زودگذر بود و با شکل‌گیری مفهومی نوین در عرصه علمی و اقتصادی کشور، ورق برگشت و دوباره خون در رگ و پی صاحبان علمی کشور تزریق شد. «اقتصاد دانش‌بنیان» و «زیست‌بوم فناوری و نوآوری» اساس حرکت علمی جدیدی شد و نهالی با ریشه‌ای کهن از دل خاک بیرون زد.

این زیست‌بوم، محلی شد برای قرار فعالان علمی، فناوری و خلاق در کشور تا در این فضای ایجاد شده دست به کار شوند و دگرگونی اقتصادی کشور را رقم بزنند. سرآمدانی که با کمک دانش و ظرفیت علمی خود به میدان آمدند و با شناخت نیازهای کشور، قدم‌های فناورانه‌ای برای جبران خلاها و تامین این نیازها برداشتند. هرچند که شروع برایشان سخت بود و مقاومت‌ها زیاد؛ اما آنها امروز به یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور بدل شده‌اند و نبود آنها نقصانی مشهود است.

 

دستاوردهای خوب زیست‌بوم فناوری و نوآوری

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری که ریاست یکی از مجموعه‌های پیشرو در توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری را عهده‌دار است، می‌گوید که امروز اتفاقات خوبی در این زیست‌بوم افتاده است. یکی از آنها، تشکیل 5 هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و یک هزار و 200 شرکت خلاق و صنایع نرم، راه اندازی چندین هزار استارتاپ و شتابدهنده‌ است.

به گفته او، ایجاد بیش از ۴۰ پارک علم و فناوری، کارخانه‌های نوآوری و ایجاد نواحی نوآوری هم از دیگر دستاوردهای این زیست‌بوم است.

چند سالی است که بخش دولتی و خصوصی برای همراهی با زیست‌بوم فناوری و نوآوری کنار یکدیگر ایستاد ه‌اند تا با هم‌افزایی داشته‌ها و ظرفیت‌های خود، امکان توسعه فناورانه کشور را بیش از پیش فراهم کنند.

مثلا تصویب قانون حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از مترقی‌ترین قوانین تصویب‌شده در مجلس شورای اسلامی است. قانونی که منجر به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی در کشور شد که امروز بخش بزرگی از بار اقتصادی کشور را به دوش می‌کشند.

 

حرکت از اقتصاد خرد به کلان

اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با اشاره به این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه خود در اقتصاد کشور را پیدا کرده‌اند، می‌گوید: در این چند سال تلاش کردیم، دانش را به بازار وصل کنیم. کاری که باعث می‌شود از اقتصاد خرد به اقتصاد کلان برسیم.

او همچنین تاکید می‌کند: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا محیط مناسبی برای استارت‌آپ‌ها فراهم کند. در زیست‌بوم فناوری و نوآوری به سمت فناوری‌های کاربردی در کشور حرکت کردیم. ریل‌گذاری در مسیر حرکت دانش‌بنیان‌ها ضروری است.

برای تحقق کامل اقتصاد دانش‌بنیان باید ارتباط منطقی و درستی بین دانش‌بنیان‌ها و کسب‌وکارهای نوپا با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی ایجاد شود تا با این کار جهش تولید به کمک نوآوری در صنایع و روحیه خودباوری در میان سرآمدان علمی و جوانان کشور محقق شود. کاری که ایران را می‌سازد و ایرانی را به قله‌های افتخارات علمی می‌رساند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم