فناوری به سطوح آبگیر باران رسید

فناوری به سطوح آبگیر باران رسید


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69972
نیاز مبرم به مایه حیات، پای نوآوری را به میدان آورده است و سطوح آبگیر باران به عنوان راهکاری فناورانه برای رفع کمبودهای جدی منابع آبی مورد توجه قرار گرفته است.

فعالان فناور و پژوهشگران تجربه‌ها، مطالعات و دستاوردهایشان در حوزه سطوح آبگیر باران را با هدف کمک به چالش کمبود آب، به کار بسته‌اند و در قالب تولید محصولات دانش‌بنیان و دست‌یافته‌های علمی به اشتراک گذاشتند.

بستری برای تحقق این انتقال تجربه‌ها نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران بود که با مشارکت پژوهشگران و متخصصین این حوزه از دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور در قالب سلسه نشست های علمی، سخنرانی‌های کلیدی و ارائه مقالات برگزار شد.

 

با تبیین جایگاه سامانه‌های سطوح آبگیر باران در کشور بر بستر این همایش، فناوران تازه‌ترین دستاوردهای نوین را در زمینه سطوح آبگیر باران معرفی کردند. همچنین محققین، کارشناسان، اساتید، دانشجویان و مدیران با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند و فضای مناسب برای انتقال دانش و تجربیات، بستری برای ارائه پیشنهادات، دستورالعمل‌ها و راهکارهای عملی حل مشکلات روز مرتبط با همایش و ارتقاء سطح دانش جامعه در خصوص استفاده از فناوری‌های سطوح آبگیر باران فراهم شد.

 

از 85 عنوان مقاله‌ی ارسالی به دبیرخانه‌ی این همایش، 15 عنوان مقاله برای ارائه‌ی شفاهی و 65 عنوان مقاله برای ارائه در قالب پوستر پذیرفته شده‌اند.

دو نشست علمی برگزار شد که در نشست اول، تحت عنوان نشست هم اندیشی آبیاری تکمیلی و باغات دیم، جهانگیر پرهمت، دبیر کارگروه آب ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در سخنرانی خود با موضوع «آبیاری تکمیلی با استفاده از سطوح آبگیر باران در توسعه باغات دیم» به بررسی وضعیت زراعت دیم و محصولات باغی دیم در کشور پرداخت.

نشست دوم با عنوان «استحصال آب باران برای صنعت و شرب» نیز با مشارکت فرود شریفی ، دبیر کارگروه خشکسالی و تغییر اقلیم ستاد و همچنین اسماعیلی دبیر کارگروه محیط زیست ستاد برگزار شد.

در ادامه این همایش نادر بهرامی فر عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در ارائه‌ای با عنوان استحصال آب باران از سطوح آبگیر برای مصارف آشامیدنی و تولید آب ديونیزه از آب باران، درباره فناوری‌های جدید این حوزه توضیح داد.

وی همچنین به دو طرح موفق مورد حمایت ستاد که توسط دانشگاه تربيت مدرس دانشكده منابع طبيعي اجرا شده است اشاره کرد و از آمادگی برای حمایت از طرح‌های نوآورانه در حوزه سطوح آبگیر باران گفت.

در حاشیه این همایش همچنین از نادرقلی ابراهیمی به عنوان پیشکسوت و فعال حوزه آب و خاک در نهمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران قدردانی شد.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
آب باران با فناوری ایرانی «آشامیدنی» شد
آب باران با فناوری ایرانی «آشامیدنی» شد
98/09/23 - 12:12
«استحصال آب از سطوح آبگیر» با موفقیت اجرا شد
«استحصال آب از سطوح آبگیر» با موفقیت اجرا شد
98/08/27 - 09:34
استقبال چشمگیر ایده پردازان فعال در حوزه آب و خشکسالی
استقبال چشمگیر ایده پردازان فعال در حوزه آب و خشکسالی
97/08/20 - 09:00
بیشتر بخوانیم