عمل به شعار | همه ظرفیت‌های موجود را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی به کار می‌گیریم

عمل به شعار | همه ظرفیت‌های موجود را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی به کار می‌گیریم


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 83106
بیش از 800 شرکت خلاق و دانش‌بنیان تولید کننده محصولات و فرآورده‌های گیاهی و طبیعی مشغول به فعالیت هستند که به طور مستقیم بیش از 20 هزار فرصت شغلی در این حوزه ایجاد کرده‌اند.

سال 1401 با شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» را آغاز کردیم سالی که قرار است صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را به هم نزدیک‌تر کند و همه تلاش ها به سمت و سویی برود که فضای فعالیت شرکت های دانش‌بنیان در کشور بیش از بیش فراهم شود. شاید اصلی‌ترین نهاد مخاطب این شعار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشد.

مجموعه ای که ماموریت اصلی خود را از همان روزهای آغازین کار خود، توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری قرار داد و طی 8 سال اخیر هم اقدامات و گام های بلندی در این حوزه برداشت و به ترویج عمومی مفاهیم کاربردی در این حوزه کمک شایانی کرد.

یکی از صنایع حیاتی و قدیمی در کشورمان که در این سال‌های اخیر با تلاش شرکت های دانش‌بنیان و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه یافته است؛ حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی است.  عرصه‌ای که می تواند نقش تاثیرگذاری در تحقق شعار سال 1401 داشته باشد.

محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری با اشاره به شعار امسال و وظایف معاونت، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بالتبع ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی طی سال­های اخیر اقدامات متعددی را در راستای توسعه زیست بوم شرکت های دانش بنیان و خلاق صورت داده اند.

وی افزود: رشد قابل توجه تعداد شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق و وجود بیش از 5000 محصول و فرآورده گیاهی دارای مجوز در بازار صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و سایر صنایع مرتبط نشان از موفقیت برنامه های معاونت و ستاد به منظور ورود فناوری به صنعت روبرو رشد گیاهان دارویی طی سال­های اخیر داشته است.

عصار تاکید کرد: نامگذاری شعار سال 1401 توسط مقام معظم رهبری که اشاره به تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی دارد، این فرصت ویژه برای معاونت علمی و فناوری و ستاد فراهم شده است تا در کنار تمامی فعالیت‌هایی که طی این سال ها برای توسعه زیست بوم فناوری کشور انجام داده است بتواند از جهت دهی ناشی از شعار هوشمندانه امسال حداکثر استفاده را برده و بتواند از تمام ظرفیت کشور برای افزایش و توسعه شرکت های دانش بنیان استفاده کند.

 

اشتغالزایی 600 هزار نفری در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی

وی با اشاره به اقداماتی که ستاد با همکاری دستگاه های ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه انجام داده است، گفت: با افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی و توسعه زیرساخت های زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی از کشت تا تولید، بیش از 600 هزار اشتغالزایی در این حوزه فراهم آمده است.

به گفته عصاره، با برنامه­هایی از جمله حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی مقاوم به کم آبی و گیاهان دارویی متناسب با شرایط اقلیمی کشور از جمله مورینگا، گوار، سالیکورنیا در مناطق محروم کشور می توان به اشتغالزایی مناطق کم برخوردار کمک کرد. این کار زیرساخت های توسعه صنایع دانش بنیان حوزه صنعت گیاهان دارویی را فراهم می کند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ادامه داد: برای تحقق شعار سال همانطور که مقام معظم رهبری نیز در بیانات نوروزی خود به طور هوشمندانه­ای به آن اشاره داشتند، باید از شعارزدگی و صرف هزینه های سنگین تبلیغاتی اجتناب کرد. همه دستگاه­های اجرایی که به نوعی در رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق اعم از صدور مجوزها، تسهیلگری برای توسعه بازار و صادرات نقشی دارند، کوشش کنند تا با اقدامات موثر و همه جانبه در راستای نقش خود و به دور از اقدامات موازی، موانع و مشکلات پیش روی این شرکت‌ها مرتفع شود تا شرکت‌ها بتوانند تنها با تمرکز بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود، به شاخص‌های توسعه‌ای مدنظر حوزه تخصصی دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ستاد نیز در راستای توسعه و نیل به اهداف و سیاست‌های سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی تلاش می‌کند، اظهار کرد: اهدافی که یکی از چشم­اندازهای اصلی آن پیشتازی در مرزهای دانش و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی است.

عصاره در ادامه بیان کرد: ستاد در راستای وظایف خود همچون سال­های گذشته و با تلاشی مضاعف می­کوشد تا علاوه بر حمایت و تسهیلگری از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت­های فناورانه و توسعه اقتصاد دانش بنیان، با هماهنگی و سیاستگذاری و پیگیری تعاملات بین دستگاهی گامی موثر در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای صنعت گیاهان دارویی و رفع چالش­های پیش رو با همراهی همه دستگاه­های موثر بردارد.

وی همچنین گفت: امید است در سال جدید روند و حرکت مثبتی که در راستای تحقق شعار سال شکل گرفته است بتواند گامی برای رشد قابل توجه تعداد شرکت­های دانش بنیان و خلاق و پیشرفت و توسعه در بازار شرکت­های فناور کل حوزه­ تخصصی صنعت گیاهان دارویی شود که با وجود مشکلات متعدد قدم در مسیر پر تلاطم سرمایه‌گذاری و تجارت صنایع دانش بنیان و خلاق گذاشته‌اند و می‌توانند به ثروت‌اندوزی و اشتغال‌آفرینی کشور کمک شایانی بکنند.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فعالان دانش‌بنیان و خلاق با ظرفیت‌های گیاهان دارویی سوریه آشنا می‌شوند تا محصولات ایران‌ساخت به این کشور راه ‌یابد
فعالان دانش‌بنیان و خلاق با ظرفیت‌های گیاهان دارویی سوریه آشنا می‌شوند تا محصولات ایران‌ساخت به این کشور راه ‌یابد
00/01/16 - 10:28
آغاز سومین جشنواره گیاهان‌دارویی با شعار «اقدام و عمل دانش‌بنیان، پیشران اقتصادمقاومتی»؛ از فردا
آغاز سومین جشنواره گیاهان‌دارویی با شعار «اقدام و عمل دانش‌بنیان، پیشران اقتصادمقاومتی»؛ از فردا
95/06/14 - 12:54
مسابقه انتخاب شعار سومین جشنواره ملی گیاهان دارویی برگزار می‌شود
مسابقه انتخاب شعار سومین جشنواره ملی گیاهان دارویی برگزار می‌شود
95/01/16 - 13:15
بیشتر بخوانیم