ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» منتشر شد

ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» منتشر شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 89370
ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه آذرماه 1401 به همت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با مطالب متنوعی از این حوزه منتشر شد.

 

زیست بوم صنایع خلاق و فناوری های نرم ظرفیت نو و گسترده‌ای است که در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، بستر و زمینه را برای رونق اقتصاد کشور، تبدیل ایده‌ها به ثروت و ایجاد اشتغال از ظرفیت‌های فرهنگی، علوم انسانی و هنری ما فراهم کرده است.

 

ماهنامه زیست‌بوم خلاق با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری علاوه بر انعکاس رویدادها و تحولات این زیست‌بوم، به بیان و معرفی دستاوردها، توانمندی‌ها و دیدگاه‌های فعالان این حوزه، مفاهیم کلیدی این حوزه با ارائه محتواهای متنوع مکتوب و چندرسانه‌ای می‌پردازد.

 

ضرورت توجه به خانه‌های خلاق و نوآوری

در آغاز این ماهنامه و در یادداشتی به قلم مریم چراغ مدیر تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، اهمیت نقش خانه‌های خلاق و نوآوری در توسعه کشور بررسی شده است. وی در بخشی از یادداشت خود درباره صنایع خلاق عنوان می‌کند: صنایعی که هریک بر مبنای نیازهای روزمره مردم شکل گرفته‌اند و انتقال دانش سینه به سینه بوده و توسعه نیز بر اساس تجارب بهره‌برداران شکل گرفته است. بر این اساس است که شکل‌گیری هریک از محصولات صنایع خلاق در ایران داستان و روایتی دارد که نشان از هویت آن‌ها دارد. با توجه به اهمیت‌های ذکر شده، نقش تربیت نیروی انسانی مولد برای تجاری سازی صنایع خلاق و ایجاد اشتغال پایدار بسیار مهم و حساس است. از این رو نقش محوری خانه‌های خلاق و نوآوری برای ساماندهی زنجیره ارزش محصولات صنایع خلاق حائز اهمیت است.»

 

معرفی خانه خلاق و نوآوری همتاکار

بخش ویژه‌ای در ماهنامه زیست‌بوم خلاق، به معرفی خانه‌های خلاق و نوآوری اختصاص دارد. این ماهنامه در شماره آذرماه 1401 به سراغ خانه خلاق و نوآوری همتاکار رفته و با کوروش خسروی، مدیر آن به گفتوگو نشسته است. خانه خلاق و نوآوری همتاکار، مرکزی است برای حمایت از ایده‌ها و تیم‌های کارآفرینی با تاکید بر عدالت اجتماعی. به عبارت دیگر مأموریت اصلی خانه همتاکار، مبارزه با نابرابری در فرصت است.

دانش و مهارت در کنار هم

شغل بیش از 70درصد ایرانیان یا اصلا ارتباطی با رشته تحصیلی دانشگاهی‌شان نداشته یا این‌که ارتباطش قابل توجه نبوده است. این آمار بیانگر مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص در شغل‌های مختلف است. قطعا دانش و مهارت در کنار هم می‌تواند فرد را در شغلش موفق کند و این آمار یعنی بسیاری از شاغلین در حیطه شغلی خود، دانش آکادمیک نداشته یا به صورت خودخوان و تجربه، دانش و مهارت را کسب کرده‌اند.

مؤسسه عماد برای ارائه راهکار مناسب برای کمک به رفع این مشکل و نیاز مهم هر انسان که همان امنیت مالی و شغلی است، ایجاد شده است.

 

رویش خلاقیت و نوآوری

یکی از چالش‌های پیش روی فضا کارآفرینی کشور، عدم آگاهی کافی جوانان و خانواده‌ها با فرهنگ و اندیشه کارآفرینی است. از آن‌جاکه خلاقیت، منشا و مبدأ فرآیند کارآفرینی است، مؤسسین این مرکز که خود دارای سابقه مرتبط با بازاریابی و فروش محصولات فناورانه می‌باشند را بر آن داشت تا به فکر ایجاد مرکز کارآفرینی برای توانمندسازی جوانان و نوجوانان منطقه با تکیه بر خلاقیت و نوآوری باشند. وجه تسمه این مرکز با عنوان «رویش» ریشه در فلسفه فکری و هدف اجرایی این خانه خلاق و نوآوری به منظور روییدن پویا جهت رسیدن به کمال و ایجاد آبادانی است. شرحی از فعالیت‌های این خانه خلاق و نوآوری در گفت و گو با مولود رضاپناه را می‌توانید در ماهنامه زیست‌بوم خلاق بخوانید.

 

علاوه بر این ده‌ها مطلب دیگر از جمله مقالات اختصاصی و تخصصی  همچون «گزارش بازار جهانی بازی‌های آنلاین و رایانه‌ای (درسال 2022) فرصت‌ها و چالش‌ها، نوآوری در آموزش و خلاقیت در یادگیری،  تصویر ذهنی برند و فرآیند بازاریابی دیجیتال، در کمک به توسعه کسب و کار و ... را می‌توانید در شماره آذرماه ماهنامه زیست‌بوم خلاق مطالعه کنید.

همچنین مصاحبه با شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، معرفی خانه خلاق و نوآوری ایران، معرفی اپلیکیشن ها و پلتفرم‌های ایرانی در کنار معرفی کتاب‌های کارآفرینی و کسب‌وکار از دیگر بخش‌های جذاب این شماره از ماهنامه است.

نسخه دیجیتال شماره آذرماه 1401 ماهنامه زیست‌بوم صنایع خلاق را می‌توانید از این‌جا دریافت کنید.

 

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

24#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه مهرماه منتشر شد
ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه مهرماه منتشر شد
01/07/18 - 14:11
ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه تیرماه منتشر شد
ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه تیرماه منتشر شد
01/04/11 - 14:41
ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه خردادماه منتشر شد
ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه خردادماه منتشر شد
01/03/08 - 12:03
بیشتر بخوانیم