محصولی دانش بنیان حرکت‌ قطعات در صنایع گوناگون را تسهیل کرد

محصولی دانش بنیان حرکت‌ قطعات در صنایع گوناگون را تسهیل کرد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 67982
بوش یاتاقان‌ها وسیله‌ای هستند که به وسیله آنها حرکت میان چند قطعه گوناگون تسهیل می‌شود. این قطعات کاربردی برای صنایع مهم هستند. یک شرکت دانش بنیان تولید آن را به صورت بومی انجام می‌دهد. این محصول دانش بنیان در حال حاضر جایگزین نمونه‌های ایتالیایی و آلمانی شده است. البته این شرکت فناور تولید مواد اولیه مورد نیاز را نیز خود انجام می‌دهد.

ابراهیم غفاری مدیر عامل شرکت دانش بنیان فولاد برنز شمال غرب گفت: تولید قطعات و بوش یاتاقان‌های بی متال و بدون درز را انجام می‌دهیم. پیش از این نیاز به این محصولات از کشورهای ایتالیا و آلمان رفع می‌شد تا اینکه فناوری تولید و ساخت آن را در کشور بومی کردیم.

وی ادامه داد: بوش یاتاقان‌‌ها نگهدارنده شفت‌های چرخشی هستند و در صنایع گوناگون مانند خودروسازی، نیروگاهی و تولید پمپ و توربین کاربرد دارند. در حال حاضر نیز شرکت‌ها و صنایع مختلفی این محصول دانش بنیان را جایگزین نمونه خارجی کرده‌اند که می‌توان به شرکت پمپ ایران تبریز، شرکت رجاء و مپنا اشاره کرد.

 غفاری همچنین افزود: در سال حدود 100 هزار عدد از این محصول دانش بنیان را تولید می‌کنیم. فناوری تولید آن پیشرفته است و باید انواع آلیاژهای پایه مس را داخل لوله‌های آهن جوشکاری کرد. نکته مهم در این میان تولید مواد اولیه است. بدلیل استفاده از فناوری جوش انفجاری در اتصال دو آلیاژ در بوش، به آن ویژگی‌هایی مانند  یکپارچه و غیرقابل انفصال بودن داده است. مواد اولیه مس، قلع و نیکل پایه این کار است که در شرکت آنها را تولید می‌کنیم. این مواد جزء فلزات گرانبها محسوب می‌شوند که در گذشته واردات نیاز به آنها را رفع می‌کرد اما اکنون با تولید داخل باعث ذخیره ارز در کشور شدیم.

 

وی درباره کیفیت محصولات نیز بیان کرد: این محصولات از نظر کیفی تفاوتی با نمونه‌های خارجی ندارد. رضایت مصرف کنندگان نشان از کیفیت محصولات دارد. همچنین تا امروز هیچ محصولی به شرکت برگشت داده نشده است و مشتریان محصول مقطعی نیستند. تولید لوله‌ها، بوش‌ها و قطعات بی متال بدون درز نیاز به کنترل پارامترهای متعدد دارد، اگرچه برخی کمک‌های سخت افزاری در این زمینه در دسترس است اما دقت و توانایی و سرعت عمل نیروی انسانی فعال در تولید و استفاده از امکانات آزمایشگاهی پیشرفته موثرترین راه تولید با کیفیت است.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/25

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم