نخ‌های دانش‌بنیان سلامتی هدیه می‌دهد

نخ‌های دانش‌بنیان سلامتی هدیه می‌دهد


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 71595
تولید انواع نخ‌‌های صنعتی هدفی است که به ایجاد شرکتی دانش‌بنیان منجر شد. امروز ظرفيت توليد این گروه صنعتی بیش از 17 هزار تن در سال است.

شرکت تولیدی تهران زرنخ سال 70 با هدف تولید انواع نخ در ظرافت‌های مختلف به صورت مات، نیمه‌مات و براق و همچنین رنگی شکل گرفت. درحال حاضر ظرفيت توليد این گروه صنعتی بیش از 17 هزار تن است كه با راه‌اندازي فازهاي بعدي اين ظرفيت به 25 هزار تن در سال خواهد رسید.

جواد طهرانی مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، نخ پلی آمید با قابلیت نشر پرتو فروسرخ یکی از محصولات این مجموعه فناور است. پرتو فروسرخ یک پرتو الکترومغناطیس با طول موج بیشتر از امواج مرئی و کوتاه تر از امواج رادیویی است. این پرتو با طول موج کمتر از 5/1 میکرون از پوست عبور می‌کند و مابقی جذب شده و سبب گرم شدن پوست و نسوج سلولی زیر جلدی می‌شود. ورود پرتو فروسرخ سبب گشاد شدن مویرگ ها، افزایش خون رسانی و انتقال اکسیژن به سلول‌ها می‌شود.

وی افزود: نخ پلی‌آمید خنک کننده محصول دیگر ما است. الیاف این نخ دارای سطح مقطع غیرمدور است. وجود کانال‌های میکرومتری در الیاف سبب افزایش موئینگی و انتقال سریع رطوبت می‌شود. تبخیر رطوبت از سطح پارچه فرایندی گرماگیر است. بنابراین گرمای لازم برای تبخیر از سطح پوست تامین شده و منجر به کاهش دمای سطح پوست می‌شود.

به گفته طهرانی، نخ پلی‌آمید ضد میکروبی، نخ پلی‌استر خنک‌کننده نخ پلی‌آمید استاندارد و نخ پلی‌استر استاندارد از دیگر محصولات این شرکت است.

در این واحد، نـخ نیمـه آرایش یافته نایلون و پلی‌استر در فرآینـد ذوب ریسی با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته و تحت کنترل مکانیزه تولید می‌شود. تولید انواع نخ رنگی با استفـاده از مستـربـچ‌هـای رنگی در مرحله تولید الیاف وجود دارد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم