پیاده‌سازی سلامت دیجیتال؛ رقابت‌های فناورانه به طراحی 12 سخت‌افزار منجر شد

پیاده‌سازی سلامت دیجیتال؛ رقابت‌های فناورانه به طراحی 12 سخت‌افزار منجر شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 81405
سلامت دیجیتال شیوه نوینی از ارائه خدمات درمانی را به تصویر می‌کشد که بیمار با یک کلیک ساده بتواند به این خدمات و اقلام درمانی دست یابد.

در واقع محل تلاقی فناوری اطلاعات و ارتباطات، پزشکی، بهداشت عمومی و تجارت را سلامت دیجیتال می‌نامند. جایی که مردم با استفاده از زیرساخت‌های فناورانه، خدمات مورد نیاز را با دقت، کیفیت و سرعت بیشتر و هزینه کمتر دریافت می‌کنند. این مدل درمانی در ایران با پیاده‌سازی زیست‌بوم فناوری و نوآوری و حمایت از 12 سخت‌افزار بومی گسترش یافته است.

محصولات طراحی شدند تا در اختیار کاربران قرار گیرند و نظام بهداشت و درمان و مردم از مزایای این نوع خدمات بهره‌مند کنند. کارشناسان اعتقاد دارند که این محصولات تنها به توسعه فناوری منجر نمی‌شوند بلکه زمینه را برای ارتقای محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مراقبت بهداشتی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم می کند.

در همین راستا طراحی و تولید 12 سخت‌افزار بومی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت شد تا این عرصه فناورانه در کشور با کمک تخصص و توان دانشی داخلی توسعه یابد. «آسایار یکی از محصولات تولیدی در این زمینه است. این سامانه، وظیفه مدیریت و کنترل فرآیند ارائه خدمات در سازمان اورژانس کشور از لحظه تماس مددجو تا زمان پایان مأموریت را بر عهده دارد. این محصول برای نخستین بار در سطح کشور براساس نیازهای سازمان اورژانس کشور طراحی، تولید و به بهره برداری رسیده است.»

محصول دیگری که در این عرصه تولید شده است «دستگاه نور شدید پالسی است که در درمان سریع و بدون درد پوست موثر است. این محصول اثر بخشی بالا و سرعت کارکرد بالایی دارد». از دیگر محصولات این حوزه می توان به «بومی‌سازی دستگاه ضدعفونی‌کننده پلاسمای سرد» اشاره کرد.

«دستگاه تصویربرداری سیاه رگ هم محصول دیگری است که در این حوزه تولید شده است و مشکل پیدا نشدن رگ‌های خونی از روی پوست هنگام نمونه گیری مخصوصا در افراد چاق و کودکان و بانوان را رفع کرده است».

«رگ یاب با تکنولوژی IR نیز محصولی است که برای رگ یابی کودکان کاربرد دارد». ناسباب بازی تشخیص داده محور اوتیسم نیز توسط شرکت دانش بنیان تولید شده است. این اسباب بازی ها مجموعه‌ای از سیستم‌های هوشمند هستند که می‌توانند بعنوان سیستم هشدار‌دهنده اولیه و کمک‌متخصص به‌کار ‌روند. از جمله این سیستم‌ها، سیستم غربالگری اولیه اتیسم است که می‌تواند وجود نشانه‌هایی از اتیسم در کودکان را به والدین، برای مراجعه به متخصصان اعلام کند».

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فعالان خلاق برنامه تحول دیجیتال شرکت‌های تولیدی و صنعتی را پیاده‌سازی می‌کنند
فعالان خلاق برنامه تحول دیجیتال شرکت‌های تولیدی و صنعتی را پیاده‌سازی می‌کنند
00/06/06 - 07:47
54 شرکت برای توسعه سخت‌افزار در کشور تلاش می کنند؛ محصولات گسترش یافت
54 شرکت برای توسعه سخت‌افزار در کشور تلاش می کنند؛ محصولات گسترش یافت
00/03/12 - 10:41
بیشتر بخوانیم