ابلاغ آیین‌نامه سلول‌درمانی آغازی بر توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور

ابلاغ آیین‌نامه سلول‌درمانی آغازی بر توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور


زمان مطالعه : 7 دقیقه
کد خبر : 39886
سلول درمانی به‌عنوان مغز متفکر در نقطه‌ای متمرکز، از شاخه‌های نوین پزشکی در کشور است، که می‌تواند خدمات گسترده و بی شماری به بیماران ارائه کند.


سلول درمانی به‌عنوان مغز متفکر در نقطه‌ای متمرکز، از شاخه‌های نوین پزشکی در کشور است، که می‌تواند خدمات گسترده و بی شماری به بیماران ارائه کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ مهدی شادنوش رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری معاونت درمان وزارت بهداشت، با تأکید بر اهمیت حوزه‌های تخصصی علوم پزشکی در کشور گفت: همان‌طور که میدانیم شاخه‌های پزشکی پیوند سلول های بنیادی خونساز (مغز استخوان) و به‌طورکلی سلول درمانی، از شاخه‌های نوین حوزه پزشکی است، که می‌تواند خدمات گسترده و بی شماری به بیماران ارائه کند، به‌طوری‌که زندگی بیماران را به‌طور کل دستخوش تحولات زیادی کند. 


وی در ادامه افزود: درگذشته اغلب اوقات شنیده می‌شد که روند درمانی بیماران در حوزه سلول درمانی، در مطب‌ها و کلینیک‌ها، صورت می‌پذیرفت، که با توجه به نوین بودن این شاخه تصمیم بر ایجاد نظم و انضباط بیشتر در این حوزه گرفته شد. بر همین اساس نخستین گام اجرایی این علم نوین در کشور با تدوین آیین‌نامه سلول درمانی برداشته شد.
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری معاونت درمان وزارت بهداشت، گفت: در تدوین آیین‌نامه سلول درمانی، نظرات کارشناسانه و تخصصی از افراد در حال خدمت جمع‌آوری شد، تا درنهایت چهارچوب منظمی از این آیین‌نامه به دست آمد و با پشت سر گذاشتن مراحل حقوقی کار، آیین‌نامه مذکور توسط وزارت بهداشت ابلاغ‌شده است.


استقبال گسترده جهانیان از درمان های نوین مبتنی بر سلول درمانی را شاهد هستیم
شادنوش با اشاره به اینکه کشورهای جهان با ورود به مبحث سلول درمانی بر اهمیت این مسئله کاملاً واقف‌اند گفت: هر کشوری متناسب با مراکز بهداشت و درمان در حیطه جغرافیایی قوانین مربوطه را تعریف می‌کنند و در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف سلولی، راه‌کارهای صحیح و مثبتی ارائه می‌دهند.

وی افزود: کشورهای بزرگی، همانند انگلیس، آلمان و امریکا سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در رابطه با موضوع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به انجام رسانده‌اند، که از آن جمله می‌توان به کشور ژاپن اشاره کرد، که توانسته است در زمینه تولید ارگان‌های حیاتی همانند، کلیه، کبد، قلب و ریه با تکنیک‌های نوین خود ورود پیدا کند، همچنین کشور بزرگی همانند، چین نیز در حوزه ژن‌درمانی سرمایه‌گذاری  فراوان داشته است. 
شادنوش در ادامه از کشورهای منطقه و فعالیت‌های آنان در زمینه سلول درمانی یادکرد و گفت: کشورهای ثروتمند منطقه همانند قطر، عربستان، امارات و ترکیه هم با جذب دانشمندان سعی دارد با ورود به حوزه علوم سلولی و پزشکی بازساختی، در چرخه رقابت قرار بگیرد.


ایران باقدرت هر چه تمام‌تر حوزه سلول درمانی را هدف گرفته است
شادنوش با اشاره به وضعیت کشورمان در حوزه سلول درمانی اظهار کرد: ایران نیز با تدوین آیین‌نامه مذکور در نظر دارد، تا بانظم و انضباط بیشتری به این حوزه ورود پیدا کند.
این فعال حوزه پزشکی با اشاره به نحوه اجرایی این آیین‌نامه بیان کرد: بعد از این بر اساس تدوین این آیین‌نامه، هرگونه خدمات پزشکی بازساختی و سلولی در محل مطب‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها مجاز نخواهد بود و می‌بایست مراکز ارائه‌دهنده خدمات تنها در چارچوب این آیین‌نامه حرکت کنند.
وی در ادامه گفت: افرادی که در راستای این آیین‌نامه فعالیت می‌کنند، می‌بایست علاوه بر مهارت در رشته تخصصی پزشکی خود، گواهی‌نامه خدماتی پزشکی بازساختی و سلولی معتبر داشته باشند.

شادنوش با اشاره به چارچوب نظارتی آیین‌نامه تصویب‌شده بیان کرد: جهت نظارت بر فرایند صدور مجوز سلول درمانی، تا اطلاع ثانوی کلیه عملیات صدور پروانه می‌بایست با تأیید وزارت بهداشت و مشخصاً مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها و اداره صدور پروانه وزارت خانه‌ها صورت بپذیرد. همچنین تأمین محصولات پزشکی بازساختی و سلول درمانی در بخش بیمارستان هم صرفاً با تأیید وزارت بهداشت خواهد بود. 


وی در ادامه فرایند اجرایی این آیین‌نامه را مثبت خواند و گفت: با توجه به نوین بودن این فرآیند و آغاز سازمان‌دهی و سیستماتیک کردن این موضوع به‌صورت متمرکز می‌توانیم امیدوار باشیم که در این مسیر ما هم می‌توانیم همانند کشورهای پیشرفته بانظم بیشتری حرکت کنیم.
رئیس" مرکز مدیریت پیوند و امور بیماریها" گفت: در این آیین‌نامه، پزشک متخصص یا فوق تخصص دوره‌دیده، به‌عنوان مسئول  فنی، تجویزهای بالینی را انجام میدهند، همچنین مسئولان فنی  اتاق تمیز و آزمایشگاه های سلول درمانی مسئولین فنی جداگانه دارند.


وی با اشاره به فعالیت سلول درمانی در بیمارستان‌ها بیان کرد: فعالیت‌های سلول درمانی در بیمارستان‌ها بر اساس تدوین آیین‌نامه مذکور، به‌صورت شبانه‌روزی خواهد بود، به‌نحوی‌که هر بیمارستان متقاضی می‌بایست حداقل سه تخت بستری همراه با پرستار و تجهیزات تخصصی،  طبق ضوابط معین‌شده اختصاص دهد.
شادنوش بیان کرد: ارائه خدمات درمانی پیشرفته آموزش، توانمندسازی متخصصان مرتبط و ساماندهی ظرفیت‌های علمی کشور از اهداف وزارت بهداشت و همچنین از وظایف‌ حاکمیتی است که در این آیین‌نامه تلاش شده در حوزه بازساختی و سلول درمانی حتماً لحاظ شود.


پایگاه اصلی منسجم سازی فعالیت‌ها در حوزه سلول درمانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است
وی با اشاره به نقش ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری؛ در منسجم سازی فعالیت‌های پراکنده در حوزه سلول درمانی در کشور گفت: در حوزه سلول درمانی در کشور شاهد فعالیت های پراکنده‌ای در کشور هستیم، که در این راستا با توجه به رسالت این ستاد در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ می‌توانیم امیدوار باشیم تا یکپارچه‌سازی و حرکت به سمت پیشرفت و توسعه در این علم نوین،  با سرعت هرچه‌تمام‌تر آغاز شود.
شادنوش گفت: بسیاری از فعالیت‌های علمی در کشور، در حوزه های مجزا و منفرد است. و ازآنجا که این حوزه کاملاً  فرا بخشی است و وزارت خانه‌های متعددی همچون علوم ، صنعت و معدن و بیمه‌ها دخیل هستند، حضور ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی؛ که وظیفه هماهنگی و همگام کردن بخش‌های مختلف را به عهده دارد،  مطمئناً  می‌تواند کار را بانظم و سرعت بیشتری پیش ببرد. لذا از تمام مسئولین اجرایی ستاد  این انتظار می‌رود که به وظایف خود با تمام ظرفیت عمل کنند تا این هماهنگی‌ها در سطح عالی صورت گیرد.


وی در ادامه بیان کرد: نقش ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، در حوزه سلول درمانی یقیناً موردتوجه مسئولین عالی‌رتبه کشور قرار خواهد گرفت، به‌نحوی‌که سرعت بخشی فعالیت‌ها می‌تواند آینده روشنی در این حوزه در کشور ایفا کند.
شادنوش در ادامه از حضور متخصصین و فوق تخصصان صاحب‌نام کشور در این ستاد ابراز امیدواری کرد و گفت: خرسندیم که بهترین متخصصین و فوق تخصصان  ما در سطح کشور با حضورشان در  یک محیط کاملاً علمی، که از یک‌سو از نزدیک با مشکلات عملی مواجه بودنده اند و از سوی دیگر کاملاً با گره‌های موجود در کار مواجه هستند، در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت نقش‌آفرینی می‌کنند.


وی با اشاره به مشکلات کارگروهی در کشور بیان کرد: گاهی اوقات هماهنگ کردن بخش‌های مختلف بر اساس ضوابط و قوانین موجود، مبنی بر اینکه افراد در حیطه وظایف خود عمل کنند کار مشکلی است، که خوشبختانه شاهد آن هستیم که ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی توانسته است به‌عنوان مغز متفکر در نقطه‌ای متمرکز شروع به تصمیم‌گیری کند، که یقیناً تأثیرگذاری ستاد نویدبخش آینده بهتری در حوزه سلول درمانی خواهد بود. 
وی در پایان گفت: امیدوارم پایه‌های کار به‌گونه‌ای‌ تصویب شود که در آینده هم دستخوش تغییرات سیاسی کلی در کشور نشود و حوزه علوم و فناوری از سیاست‌های کلی اجتماعی حاکم بر کشور در دوره‌های مختلف با سلایق مختلف مصون و محفوظ بماند.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم