تاثير سلول‌های T تنظیمی در عملکرد سلول‌های بنیادی فولیکول مو

تاثير سلول‌های T تنظیمی در عملکرد سلول‌های بنیادی فولیکول مو


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 29999
سلول‌های T تنظیمی پاسخ‌های التهابی را تنظیم می‌کنند و قادرند بسیاری از پاسخ‌های ایمنی را کنترل کرده و التهاب‌ها را مهار کنند. به تازگی مشخص شده که این سلول‌ها در تنظیم عملکرد سلول‌های بنیادی فولیکول مو نیز نقش دارند.

 

 

  سلول‌های T  تنظیمی پاسخ‌های التهابی را تنظیم می‌کنند و قادرند بسیاری از پاسخ‌های ایمنی را کنترل کرده و التهاب‌ها را مهار کنند. به تازگی مشخص شده که این سلول‌ها در تنظیم عملکرد سلول‌های بنیادی فولیکول مو نیز نقش دارند. 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سلول‌های T  تنظیمی بطور عمده در ارگان‌های لنفاوی اولیه و ثانویه مستقرند، جایی که باعث مهار پاسخ‌های التهابی از جانب سایر سلول‌های سیستم ایمنی می‌شوند. 

جمعیت مشخصی از این سلول‌ها که شاخصFoxp3+ هستند و در نیچ سلول‌های بنیادی فولیکول مو تجمع می‌یابند قادر به کنترل چرخه این سلول‌های بنیادی و تمایز  آنها به رده کراتینوسیتی، از طریق فعالسازی مسیر سیگنالی Jag1-Notch می شوند. 

این تنظیم هوموستاز سلول‌های بنیادی فولیکول مو باعث تغییر فاز آنها از مرحله تلوژن در حال استراحت به آناژن با فعالیت می‌شود و بازسازی موها را در یک حالت پایه و مداوم تحریک می‌کند.

   مشارکت سیگنال Notch  در سلول‌های بنیادی فولیکول مو در سلول‌هایی که Jag1 را بیان می‌کنند هنوز ناشناخته است. بطرز جالبی فعالیت سلول‌های T سرکوب کننده سیستم ایمنی باعث مهار التهاب در پوست می شود.

اگر چه مطالعات در موش هیچ تغییر معنی‌داری را در سلول‌های ایمنی پوست از قبیل سلول‌های T گاما دلتا، سلول‌های دندریتیک، نوتروفیل‌ها، ماکروفاژها و همچنین ملکول های التهابی مانند اینترلوکین 22، اینترلوکین  17و اینترفرون گاما در موش‌های کنترل و آنها که سلول‌های T تنظیمی شان حذف شده بود، نشان نمی داد.

  ظهور سلول‌های T تنظیمی بعنوان تنظیم‌کنندگان عملکرد سلول‌های بنیادی نه تنها در شکیبایی ایمنی بدنبال پیوند سلول‌های بنیادی خونساز آلوژن اهمیت دارند بلکه برای درمان‌هایی که در آنها بازسازی بافت اهمیت دارد نیز بکار می آیند. 

مطالعات آتی مشخص خواهد کرد که تنظیم عملکرد سلول‌های بنیادی فولیکول مو توسط سلول‌های T تنظیمی قابل تعمیم به سایر سلول‌های بنیادی بافت ها که در بازساخت ارگان ها موثرند است یا نه؟ همچنین آیا می توان از آن بعنوان یک هدف درمانی گسترده در بیماری ها استفاده کرد.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.

پایان پیام/۲۹

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم