تشخیص آلاینده‌های هوا با موبایل‌های لیزری امکان‌پذیر می‌شود

تشخیص آلاینده‌های هوا با موبایل‌های لیزری امکان‌پذیر می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 32250
اولین گوشی هوشمند دنیا که می‌تواند مواد شیمیایی سمی را در هوا شناسایی کند، معرفی‌شده و طی روزهای آتی در کنگره جهانی موبایل نیز رونمایی خواهد شد.



اولین گوشی هوشمند دنیا که می‌تواند مواد شیمیایی سمی را در هوا شناسایی کند، معرفی‌شده و طی روزهای آتی در کنگره جهانی موبایل نیز رونمایی خواهد شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت "کاترپیلار" و به‌اختصار "کت"(CAT)، یک گوشی هوشمند به نام "S61" ابداع کرده است که می‌تواند وجود "ترکیبات آلی فرار"(VOCs) موجود در فضای اتاق را شناسایی کند.منابع مشترک "VOCs" شامل رنگ‌ها، حلال‌ها، فرش‌ها، مبلمان و محصولات شوینده است که به طیف وسیعی از مشکلات مربوط به‌سلامت مرتبط است.

ترکیبات آلی فرار(VOCs) ترکیبات شیمیایی آلی هستند که در دمای اتاق دارای فشار بخار بالایی هستند،  این فشار بخار بالا که به دلیل پایین بودن نقطه‌جوش این مواد است، موجب می‌شود که تعداد مولکول‌های قابل‌توجهی از این مواد در اثر فرایند تبخیر یا تصعید به حالت گاز درآمده و در هوای اطراف منتشر شوند.

این اندازه‌گیر کیفیت هوا مجهز به یک حسگر ساخته شرکت سوئدی موسوم به "Sensirion" است که می‌تواند ذرات را ردیابی و شناسایی کند.

این موبایل همچنین دارای یک دوربین یکپارچه حرارتی با نرم‌افزار پیشرفته برای کنتراست تصویر و طیف حرارتی گسترش‌یافته تا 400 درجه سانتی‌گراد است، این گوشی که در عرض چند ماه آینده از وب‌سایت شرکت "کت" و خرده‌فروشان در سراسر جهان قابل سفارش خواهد بود، 999 دلار قیمت خواهد داشت.

"S61" در کنگره جهانی موبایل که طی روزهای 26 فوریه تا 1 مارس در بارسلونا برگزار می‌شود، عرضه خواهد شد.

این موبایل، کاربران را از سطح بالای آلودگی هوا باخبر می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تصمیم‌های به‌موقع مانند باز کردن یک پنجره برای بهبود تهویه هوا را اتخاذ کنند، حسگر این موبایل همچنین می‌تواند رطوبت و دمای هوا را اندازه‌گیری کند.

این دوربین همچنین دارای یک دوربین استاندارد ارتقاءیافته و پیشرفته است که باکیفیت بالا عکس می‌گیرد.

"S61" همراه با فاصله‌سنج لیزری به بازار خواهد آمد که می‌تواند فاصله‌های نقطه‌به‌نقطه را تا 10 متر اندازه‌گیری و سپس مساحت را محاسبه کند و تمام داده‌ها در داخل تصویر ذخیره می‌شوند تا دیگر نیازی به مراجعه به سایت نباشد.
با توجه به سازندگان، این نوع ویژگی‌ها برای مشتریان موبایل‌های "کاترپیلار" بسیار ارزشمند است.

موبایل "S61" دارای یک صفحه‌نمایش بزرگ فول اچ‌دی 5.2 اینچی است که به همراه محافظ برای استفاده در فضای باز بهینه‌شده است.این محصول همچنین ضد گردوغبار و تا عمق سه متری و زمان یک‌ساعته ضد آب است.همچنین طوری ساخته‌شده است تا در صورت حتی چندین بار افتادن روی بتن از فاصله حدود 2 متری آسیب نبیند.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی،  در راستای پیشرفت و توسعه و نزدیک شدن به پیشرفت‌های جهانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم