جایگزینی لیزر به جای شمع در خودروها
نگاهی به تکنولوژی شمع لیزری ؛

جایگزینی لیزر به جای شمع در خودروها


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 24231
محققان موفق شدند از لیزر به جای شمع برای روشن کردن موتور خودروها استفاده کنند که در این روش از پودر سرامیک فشرده، لیزری کوچک و پرقدرت به اندازه شمع خودرو ساخته می شود که احتراق درون سیلندر را آغاز می کند .


محققان موفق شدند از لیزر به جای شمع برای روشن کردن موتور خودروها استفاده کنند که در این روش از پودر سرامیک فشرده، لیزری کوچک و پرقدرت به اندازه شمع خودرو ساخته می شود که احتراق درون سیلندر را آغاز می کند .                                                                                                                                                                                        
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی، در این اقدام از لیزر پالسی(Diode pumped Yb:YAG ) که نوع ماده فعال آن به صورت سرامیک پلی کریستال است استفاده شده است.این روش با اشتعال مقدار بیشتری از سوخت باعث افزایش بازدهی احتراق موتور می‏شود. با کمک این روش بازده‌ی موتور افزایش و هم‌چنین میزان تولید آلودگی را کاهش خواهد یافت.
البته ایده جایگزینی شمع خودرو (كه از زمان اختراعش در 150 سال پیش تا امروز، تغییر بسیار جزئی داشته) با لیزر، ایده تازه‌ای نیست. شمع‌ها تنها باعث اشتعال مخلوط سوخت و هوایی می‌شوند كه نزدیك دهانه جرقه جمع شده و بازدهی احتراق را كاهش می‌دهند. همچنین با توجه به اینكه فلزی كه شمع از آن ساخته شده، به مرور زمان فرسوده و خورده می‌شود. اما ایده استفاده از اشعه‌های كوتاه لیزری در طرح احتراق لیزری، باعث شد این ایده منحصر به فرد باشد.
در شمع های معمولی احتراق در اثر ترکیب هوا و سوخت، تنها در محدوده نزدیک دهانه‏ی جرقه شمع اتفاق می‏افتد و بازدهی موتور کمتر شده و آلودگی بیشتری تولید می‏شود. روش لیزری از دو یا سه لیزر پرتوان استفاده می‏شود که اشعه را در عمق‏های مختلف درون سیلندر متمرکز می‏کنند. لیزرهایی که در این روش استفاده می‎شوند از پودر سرامیک تهیه و فشرده شده‌اند تا به اندازه استوانه‌های شمع خودرو درآیند.این ابزارهای سرامیکی، لیزرهای اصلاح شده‌ای هستند که انرژی را از لیزرهای کم‌قدرت‌تر و متراکم گرفته، آن را از طریق فیبر نوری عبور داده و در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه (800 هزارمیلیاردیم ثانیه یا 10-10 8x ثانیه) آزاد می‌کند.
بر خلاف کریستال‌های شکننده و حساسی که در لیزرهای پر‌قدرت استفاده می‌شوند، ابزارهای سرامیکی قوی‌تر بوده و بهتر می‌توانند گرما را به موتورهای احتراقی برسانند.

ستاد توسعه فناوریهای لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، با رویکرد شکل دهی به بازار لیزر، جهت دهی به سامانه ایی از عرضه کنندگان و همچنین تامین و تخصیص منابع و مشروعیت بخشی به فناوری لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

پایان پیام /32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم