جهانی سبزتر با توسعه تجدیدپذیرها

جهانی سبزتر با توسعه تجدیدپذیرها


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 39939
کشورهای مختلف در دنیا توسعه تجدیدپذیرها را دستور کار خود قرار داده‌اند و هر روز در این مسیر گامی جدید را برمی‌دارند.


کشورهای مختلف در دنیا توسعه تجدیدپذیرها را دستور کار خود قرار داده‌اند و هر روز در این مسیر گامی جدید را برمی‌دارند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایران با تولید سالانه 624 میلیون تن رده هفتم را در انتشار گاز گلخانه ای دارد که سرانه هر نفر در ایران در حدود 8 تن در سال است. افزايش انتشار گازهاي گلخانه‌اي طي سال‌هاي گذشته باعث افزايش تقريبا 2درجه‌اي دما در كشور شده است. علل عمده افزايش توليد كربن در كشور مصرف بي‌رويه سوخت‌هاي فسيلي كه 80 درصد تولید گازهای گلخانه ای از این طریق است. همچنین وجود كارخانجات و نیروگاه های قديمي كه 10درصد توليد كربن را به‌دليل فرسودگي بخش صنعت و انرژي‌بر بودن بخش صنعت دارند. در نهایت نیز روند كاهشي پوشش سطح جنگلي است.

ايران، يكي از قربانيان اصلي تغييرات آب و هوايي است و اخبار وقوع سیل های ویرانگر و خشکسالی¬ها چند سال اخیر در کشور گواهی بر این مسئله است. اما افزایش دما در مقیاس وسیع چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟ مسئله خیلی فراتر از ذوب یخ هاست. افزایش درجه حرارت متوسط موجب تغییر و جابه جایی چرخه آبی در کره زمین می شود. هر یک درجه سانتیگراد افزایش دما موجب افزایش 7 درصدی در ظرفیت نگهداری رطوبت در هوا می شود. بدین ترتیب با افزایش درجه حرارت قابلیت ذخیره سازی رطوبت در هوا بیشتر می شود و میزان رطوبت هوا بزرگ تر می شود. با جابه¬جایی ابرها شاهد تغییرات اساسی در توزیع بارش ها خواهیم بود.

به عبارت دیگر، با گرم شدن زمین، ابر ها رطوبت بیشتری را که از نقاط مختلف جهان در خود جمع آوری کرده اند بر سر بخش کوچکی از مردم جهان فرو می ریزند. این فرآیند حتی امروزه نیز در قالب بارش برف های سنگین زمستانی، طوفان و سیل های سهمگین در بهار و خشکسالی مفرط در تابستان مشاهده می شود. در چنین شرایطی نگاه جامع و توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور می تواند گامی متناسب در توسعه پایدار و متناسب با وضعیت کنونی کشور باشد.

 ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور در حال حاضر79 گیگاوات و ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر در حدود 0.5 گیگاوات یعنی حدود یک درصد از کل ظرفیت است. طبق آمار رسمی، حدود 20 درصد از آلایندگی هوا ناشی از عملکرد نیروگاهها در کشور است. مساله دیگری که کمتر مورد توجه قرار میگیرد مصرف آب نیروگاههاست که برابر 220 میلیارد لیتردر سال و معادل 46  درصد از کل آب برداشت شده از منابع زیرزمینی در بخش غیر کشاورزی است. بنابراین توجه به وضعیت کنونی کشور از نظر آلودگی هوا و کم آبی، توسعه انرژیهای تجدید پذیر را امری ضروری می کند.

خوشبخانه در طول چند سال گذشته نگاه صحیح کل نگر به کشور در زمینه انرژی تجدید پذیر سبب گسترش در سراسر کشور شده است که ادامه این روند سبب توسعه زیرساخت برای آینده کشورخواهد بود. برای نمونه، وزارت نیرو با خرید تضمینی و نوسازی نیروگاههای قدیمی، شهرداری تهران با تصويب لايحه جايگزيني انرژي‌هاي نو در ساختمان‌ها، فضاهاي عمومي و مراكز شهري و فعالیتهایی از این قبیل گامهای مهمي براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و فرهنگسازی در زمینه انرژی های تجدید پذیر خواهد بود.
در مناطق روستایی نیز که ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ و ﻛﻮﭼﻜﻲ، اﻣﻜﺎن ﺗﺄﻣﻴﻦ اﻧﺮژي از راه ﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎرف ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺴﺘﺮش ﺷﺒﻜﻪ ﺳﺮاﺳﺮي (ﺑﺪﻟﻴﻞ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاري ﺑﺴﻴﺎر زﻳﺎد و ﻧﮕﻬﺪاري ﮔﺴﺘﺮده) وجود ندارد بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر بسیار کارآمد خواهد بود.
ﺑﺮ اﺳﺎس اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ  ﻣﻘﺪار اﻧﺮژي ﺗﺎﺑﺸﻲ روزاﻧﻪ ﺧﻮرﺷﻴﺪ در ﻳﻚ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻴﺶ 3.5 کیلووات ﺳﺎﻋﺖ ﺑﺮ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ در روز ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮي ﻛﻠﻜﺘﻮرﻫﺎي ﺧﻮرﺷﻴﺪي  و سیستم ﻓﺘﻮوﻟﺘﺎﺋﻴﻚ داراي ﺗﻮﺟﻴﻪ اﻗﺘﺼﺎدي اﺳﺖ. ﺑﺴﻴﺎري از ﻣﻨﺎﻃﻖ اﻳﺮان با بیش از 300 روز آفتابی، ﻣﻴﺰان اﻧﺮژي ﺗﺎﺑﺸﻲ ﺧﻮرﺷﻴﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮ از رﻗﻢ ﻣﺬﻛﻮر و در ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺗﺎ دو برابر این مقدار میرسد. ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻣﻴﺰان ﺗﺎﺑﺶ در اﻳﺮان 4.5 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز است (ifco 2009). در زمینه ایجاد مزارع بادی هم میتوان در شرق کشور برنامه بلند مدت را جهت توسعه مناطق محروم برنامه ریزی کرد. در استان سیستان و بلوچستان می¬توان بهترین استفاده را از بادهای موسوم به 120 روزه (که امروزه بیشتر شده) کرد. که با ایجاد این مزارع و صادرات برق به کشور های همسایه شرقی، با ایجاد یک مرکز اشتغال پایدار، وضعیت اشتغال را در این مناطق بهبود بخشید.

امروزه بهبود سطح زندگي مردم و مكانيزه شدن توليد به منظور ارتقاي سطح بهره وري كار، افزايش  سریع مصرف انرژي را موجب مي شود، البته افزايش  سريع  مصرف انرژي در مراحل اوليه رشد اقتصادي رخ مي دهد . در مراحل بعدي رشد با پديدار شدن آثار سوء زيست محيطي و نيز ارتقاي آگاهي هاي عمومي، روند افزايشی مصرف انرژي به دليل استفاده بهينه آن كاهش می يابد که کشور ما نیز باید با جایگزین کردن انرژی تجدیدپذیر با سوخت های فسیلی در مقیاس ملی و سرمایه گذاری فرهنگی در این زمینه از این مرحله گذر کند.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم