دغدغه‌ای شهری با نام مدیریت پسماند

دغدغه‌ای شهری با نام مدیریت پسماند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 22717
*آوا بنی جمالی

در حال حاضر مدیریت پسماند به عنوان یکی از مولفه های اصلی مدیریت شهری و یکی از مهمترین دغدغه-های جوامع بشری مطرح است افزایش روز افزون حجم پسماندها و همچنین افزایش تنوع آنها بر پیچیدگی شرایط و نحوه جمع آوری و دفع پسماندها می افزاید. امروزه حدود 60 هزار تن زباله در روز در سطح کشور تولید می شود که خود تهدید بسیار بزرگی برای کشور است از طرفی پيشرفت هاي گسترده فناوری و علوم در زمینه های مختلف همچون شیمی، فیزیک، پزشکی و غیره  باعث ورود انواع پسماندهای خطرناک حتی در داخل پسماندهاي عادي خانگی شده است. به همین دلیل روش های سنتی برای دفع پسماندها، دیگر پاسخگوی این مشکلات نخواهد بود.
بدون تردید حل این مسئله اساسی نیازمند مدیریت و استفاده از تمام امکانات برای بازیافت و کاهش تولید زباله است که خود مشارکت فعال تمام دستگاه های مرتبط در کشور را می طلبد. در این راستا ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر به عنوان یکی از دستگاه های مرتبط و فعال در این حوزه فعالیت های مختلفی را برای مقابله با این معضل انجام داده است که از میان آنها می توان برنامه ریزی جهت فرهنگسازی و ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی و اجتماعی از طریق بالا بردن سطح دانش و آگاهی مردم و مسئولین با استفاده از ظرفیت رسانه های جمعی، انجام تبلیغات، برگزاری همایش های مختف و نشست های گوناگون با مسئولین این حوزه اشاره کرد.
همچنین حمایت از طرح هایی با رویکرد توسعه فناوری با هدف حل معضل پسماند نیز از فعالیت های مهم دیگری که ستاد انجام داده است که از میان این طرح ها می توان به طرح "تبدیل زباله به انرژی با استفاده از تکنولوژی پلاسما" که با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت اجرا شده است، اشاره کرد. این فناوری یکی از جدید ترین، پیشرفته ترین و پاک ترین فناوری برای امحاء،  بی خطر سازی و تبدیل زباله به انرژی موجود است.
البته انتشار فراخوان به منظور شناسایی شرکت ها و مجموعه های توانمند در حوزه نیروگاه های زباله سوز  با هدف بومی سازی این فناوری در کشور را نیز می توان از اقدامات دیگر در این زمینه دانست و مهمترین اقدام که اخیرا توسط این ستاد صورت گرفته امضای سند همکاری با کشور اتریش در زمینه ایجاد دفتر طراحی سامانه‌های تبدیل پسماند به انرژی از جمله فناوری زباله سوز است.
امید است با اقدامات انجام شده توسط این ستاد و همکاری تمامی مسئولین و ذینفعان این حوزه شاهد حل معضل پسماند و مشکلات ناشی از آن در کشور باشیم.


*کارشناس ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی


انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم