فرآوری مواد خام گیاهان دارویی موجب رشد ارزش‌افزوده کشور می‌شود
خدادوست:

فرآوری مواد خام گیاهان دارویی موجب رشد ارزش‌افزوده کشور می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 39592
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) گفت: کشور ما از نظر اقلیمی از جمله کشورهای منحصربه‌فرد است.


 
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) گفت: کشور ما از نظر اقلیمی از جمله کشورهای منحصربه‌فرد است. در حوزه گیاهان دارویی کشور از گونه‌های بومی‌ای برخوردار هستیم که اگر بتوانیم آنها را به جای خام فروشی فراوری شده عرضه کنیم ارزش‌افزوده کشور بسیار بالاتر خواهد رفت.
 
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود خدادوست مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) گفت: این رویداد چند حسن دارد، بازدید نیروهای تخصصی از این رویداد موجب دستاوردهایی می‌شود و موجی در راستای فرهنگ‌سازی استفاده بهتر از فرآورده‌های طبیعی و سنتی ایجاد می‌کند که از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: از طرفی شاید نیروهای تخصصی هیچ‌وقت نتوانند به صورت متمرکز این همه تلاش‌هایی که در حوزه تولید فرآورده‌های طبیعی و سنتی در کشور شده را یکجا ببینند. در نهایت این گردهمایی میان نخبگان اعتمادبه‌نفسی ایجاد می‌کند که ما می‌توانیم در تولید و کشت گیاهان دارویی استانداردسازی فرآورده‌های طبیعی را داشته باشیم . استانداردسازی‌ای که موجب استفاده این محصولات در صنایع داروسازی، غذایی، بهداشتی، پزشکی و غیره خواهد شد.
خدادوست اثر مثبت دیگر برگزاری این رویداد را توسعه بستر اشتغال‌زایی در حوزه تولید گیاهان دارویی دانست و افزود: به طور قطع می‌توان گفت برگزاری این جشنواره نمایش آنچه انجام شده نیست، بلکه درواقع نمایش دادن آنچه می‌توانیم توسعه و انجام دهیم است. آن هم در شرایط تحریم که باید با تکیه به توان بومی نیازهای کشور را تأمین کرد.


وی رویکرد جامعه، صنعت، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان از نخستین دوره برگزاری این جشنواره تا امروز که چهارمین دوره برگزاری جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) است را روندی تصاعدی و جدی دانست و گفت: این رویداد اتفاق مبارکی است که امیدواریم در میان مردم و جامعه اعتمادبه‌نفسی ایجاد کند تا در دور بعدی جشنواره با تعداد محصولات بیشتر با استاندارد بالا مواجه باشیم که صادراتمان بیش‌ازپیش گسترش پیدا کند.


مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که ظرفیت صادراتی برای محصولات ایرانی وجود دارد، گفت: کشور ما از نظر اقلیمی از جمله کشورهای منحصربه‌فرد است. ایران در حوزه گیاهان دارویی از گونه‌های بومی‌ای برخوردار است که اگر بتوانیم آنها را به جای خام فروشی، فراوری‌شده عرضه کنیم ارزش‌افزوده کشور بسیار بالاتر خواهد رفت.


وی افزود: افزایش تولید فرآوری گیاهان دارویی دستاوردی است که طی این سال‌ها روزبه‌روز گسترش‌یافته است. خام فروشی همواره به حداقل می‌رسد و با افزایش فناوری در شرکت‌های داروسازی توانمندی‌ای ایجاد شده که بتوان این مواد خام را فرآوری کرد و به صادرات آن اندیشید.
چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 21 تا ۲۴ آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم