فناوری ساده و پرکاربرد خورشیدی
گزارشی درباره توسعه فناوری و کاربرد آبگرمکن‌های خورشیدی در کشور؛

فناوری ساده و پرکاربرد خورشیدی


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 16678
کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی مانندنفت و گاز به کمک جایگزینی انرژی‌هایی همچون خورشیدی، بادی، زیست توده و آب مباحث مهم عصر حاضر است.


کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی مانندنفت و گاز به کمک جایگزینی انرژی‌هایی همچون خورشیدی، بادی، زیست توده و آب مباحث مهم عصر حاضر است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همه می‌دانیم که بهره‌برداری از انرژی‌های تجدید پذیر مسیری است که دنیا در آن قرار گرفته است و محققان در سر تا سر جهان در حال پژوهش بر روی فناوری‌های این عرصه برای استفاده بهتر از این منابع هستند، کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی مثل نفت و گاز با جایگزینی انرژی‌هایی همچون خورشیدی، بادی، زیست توده و آب مباحث مهم عصر حاضر است.
استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک مانند انرژی خورشیدی یکی از نیازهای حال و آینده بشر است و کشور ایران با متوسط سالانه 2850 ساعت آفتابی از چنین ظرفیتیبرخوردار است.آبگرمکن‌های خورشیدی یکی از ساده‌ترین مبدل‌های این انرژی هستند و می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین انواع فناوری¬‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری مربوط به همین آبگرمکن‌ها است و در دنیا نیز نصب این آبگرمکن‌ها با روندی رو به رشد روبرو است.

راهی برای جلوگیری از هدررفت سوخت‌های فسیلی
بنابراین با توجه به در دسترس بودن فناوری آبگرمکن‌های خورشیدی و صرفه اقتصادی استفاده از آن‌ها در کشور، ضروری است که سیاست‌گذاران عرصۀ انرژی و فعالان اقتصادی به گسترش این فناوری نوین به خصوص در مناطق آفتابی جنوب، مرکز و شرق کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند تا با استفاده از آن، هدررفت سوخت‌های فسیلی در تامین آب گرم مصرفی کاهش یابد.

مزایای استفاده از آبگرمکن خورشیدی
فخرالدین هنرمند مدیر عامل شرکت تعاونی  هنرگار میاندوآب که در زمینه طراحی، ساخت و تولید محصولات خورشیدی فعالیت می‌کند و کارشناسان ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر معاونت علمی از محصولات شرکت و روند ساخت آن بازدید داشتند، وی درخصوص ساخت آبگرمکن‌های خورشیدی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی در کشور در زمینه ساخت آبگرمکن‌ها فعال هستند شرکت ما نیز ابتدا با همکاری دو شرکت ترکیه‌ای اقدام به انتقال فناوری ساخت آبگرمکن خورشیدی در کشور کرد و پس از گذشت مدت زمانی برای توسعه و ساخت پنل خورشیدی وارد عمل شدیم و با همکاری یک شرکت دانش بنیان ایرانی و شرکت ترکیه¬ایطراحی و ساخت دستگاه‌های وکیوم تیوپ را در داخل کشور آغاز کردیم.
وی عنوان کرد: پس از آن به موضوع بومی سازی آبگرمکن خورشیدی در داخل کشور ورودکردیم. به عنوان مثال در نمونه‌های چینی برای تحت فشار قرار دادن از فویل مسی استفاده می‌شودکه مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما در مدل جدیدی که طراحی کرده‌ایم برای این منظور از روش ابداعی با عنوان مخزن درمخزن استفاده کردیم.

استفاده از آبگرمکن‌ها در شرایط آب و هوایی گوناگون
هنرمند با بیان اینکه در هر مکانی که نیاز به آب گرم بهداشتی باشد این آبگرمن‌ها کاربرد دارند گفت: مدل‌های آبگرمکن مخزن‌دار در تابستان 48 تا 72 ساعت آب گرم و در زمستان تا 48 ساعت آب گرم را ذخیره می‌کند به طوری که با تابش دو ساعت آفتاب به کلکتورها آب به جوش می‌آید. این آبگرمکن‌ها در تمام شرایط آب  و هوایی کاربرد دارند و در شهرستان تکاب که سردترین شهرستان کشور است در بدترین شرایط در صورت وجود آفتاب، آب تا 50 درجه سانتی گراد گرم می‌شود.
وی درباره انواع آبگرمکن‌های خورشیدی نیز بیان کرد: آبگرمکن‌های تخت نوعی هستند که به علت استفاده ضد یخ منسوخ شدند در حال حاضر آبگرمکن‌های دارای لوله‌های وکیوم تیوبکاربرد دارند که از دو لوله تو در تو یک سر باز که بین دو لوله خلا وجود داردو مانع تبادل حرارتی بیرون و داخل می‌شود استفاده شده است.در این لوله‌ها که مبدل حرارتی هستند، لوله داخلی با فناوری نانو با سه لایه رو نشانی می‌شود.

پس می‌توان گفت که آبگرمکن‌های خورشیدی فناوری در دسترسی است که می‌تواند برای استفاده از منبع انرژی خورشیدی رایگان کاربرد داشته باشد علاوه بر آن شرایطی مهیا می‎شود تا از مشکلات زیست محیطی و هزینه بالای سوخت‌های فسیلی رهایی یابیم. البته به علت شرایط جغرافیایی کشور ما، و مقدار انبوه تابش خورشید در اکثر مناطق کشور و ارتفاع زیاد شهرهایی مثل تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد از سطح دریا، بازدهی این سیستم ها در ایران بالاتر از میانگین بوده و از نظر اقتصادی بسیار کارآمدتر است.

امتیازی ویژه برای ساختمان
با افزودن سیستم‌های آبگرمکن خورشیدی به ملک خود، ملک خود را به امتیازی ویژه مجهز خواهید کرد که هنگام فروش نیز این امتیاز بر ارزش ملک شما می افزاید، با در اختیار داشتن سیستم‌های گرمایش خورشیدی، وابستگی به منابع انرژی سنتی نیز به مقدار زیادی کاهش می‌یابد به طوری که در مواقع قطع گاز و برق نیز دارندگان این سیستم ها از آب گرم محروم نخواهند شد. امروزه آلودگی هوا و محیط زیست بیش از هر زمان دیگری سلامت ما را تهدید می‌کند و تنها راه مبارزه با این آلودگی‌ها استفاده هر چه بیشتر از انرژی‌های پاک و تجدید پذیر است و به ما این امکان را می‌دهد که محیط زندگی خود و اطرافیان و آیندگان‌مان را به مکانی پاک‌تر و مناسب‌تری برای زندگی بدل کنیم.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم