فوتونیک همه چیز را زیر رو می‌کند

فوتونیک همه چیز را زیر رو می‌کند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36159
فوتونیک در همه جای زندگی ما به صورت نامریی وجود دارد و یک دیجیتال فعال است و باید آن را فوتونیک" زیرورو " نامید.


فوتونیک در همه جای زندگی ما به صورت نامریی وجود دارد و یک  دیجیتال فعال است و باید آن را فوتونیک" زیرورو " نامید.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ یک محقق با نمونه اولیه تلفن همراهی که ساخته بود از دختر تازه متولد شده‌اش عکسی انداخت و آن را به اشتراک گذاشت. این اولین عکس با تلفن همراه بود که به اشتراک گذاشته شد. امروزه دویست میلیون عکس در هفته در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود، نزدیک به دو میلیارد تلفن هوشمند دوربین‌دار در سال 2017 فروخته شد، این‌ها نشان دهنده این است که فوتونیک دیجیتال فعال است و باید آن را فوتونیک زیرورو نامید.
فوتونیک در همه جای زندگی ما به صورت نامریی وجود دارد، مانند اینترنت، میزان داده‌ها در اینترنت در 12 سال گذشته 14 میلیون افزایش‌یافته است. تنها با کمک مهار نور است که می‌توانیم این رشد مداوم و شگرف را مدیریت کنیم.
خط زندگی ما و جامعه مدرن و همچنین اقتصاد از نور ساخته شد اند و میلیون‌ها کیلیومتر فیبر نوری است که جهان را به هم مرتبط می‌سازد.
نور در شغل‌ها
نمونه دیگر از فوتونیک متحول کننده ظهور آن در بخش تولید است. امروزه لیزر همه کاره است، ابزاری با انعطاف‌پذیری فوق‌العاده و دقتی بی نظیر.
طیف استفاده از لیزر بسیار گسترده است، تنها اصول لیتوگرافی لیزری، صنعت نیمه هادی را قادر می‌سازد تا ساختارهای به‌اندازه ویروس بر روی تراشه‌ها ایجاد کند.
امروزه لبه هدایت" leading edge" چهارده نانو متر است و ویروس rhino که باعث سرماخوردگی معمولی می‌شود دو برابر بزرگ‌تر است. در آینده‌ای نزدیک لیتوگرافی euv، تراشه‌هایی با ابعاد 5 نانومتری را نشان می‌دهد، چیزی که بسیار مهم است، تلفن، رایانه و دستگاه‌هایی ارزان‌تر و کارآمدتر است.
نور در جهان ما
نور بدون علم فوتونیک وجود نخواهد داشت؛ روشنایی به طور کلی حدود 19 درصد از مصرف برق جهانی را تشکیل می‌دهد.
مسئله صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق توسط فوتونیک با به‌کارگیری led های نور سفید حل‌شده است. زمانی که ما در سراسر جهان برای روشنایی از led ها استفاده کنیم مصرف برق بیشتر از 50 درصد کاهش میابد که این میزان صرفه‌جویی برابر با کاهش هفتصد و پنجاه میلیون تن co2 حاصل از مصرف و سوخت‌های فسیلی برای تولید برق در یال است.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم