مسیر8 مرحله‌ای خلق ایده تا رسیدن محصول به بازار باید پیموده شود
شکریه عنوان کرد:

مسیر8 مرحله‌ای خلق ایده تا رسیدن محصول به بازار باید پیموده شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 27444
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: فناوران برای تبدیل ایده به محصول و ورود آن به بازار باید مسیری را طی کنند که خلق ایده، ثبت پتنت، تحقیق و مطالعه درباره بازار و نیازهای آن، اجرایی کردن ایده و ثبت شرکت بخشی از این مسیر است.



دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: فناوران برای تبدیل ایده به محصول و ورود آن به بازار باید مسیری را طی کنند که خلق ایده، ثبت پتنت، تحقیق و مطالعه درباره بازار و نیازهای آن، اجرایی کردن ایده و ثبت شرکت بخشی از این مسیر است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی در نخستین جشنواره کسب و کار کامپوزیت اظهار کرد: ایران در حوزه کامپوزیت سابقه فعالیتی 20 ساله دارد و صنفی منسجم متشکل از فعالان دانشگاه، صنعت، بخش دولتی و خصوصی در این بخش فعال است اما همانند هر فناوری در مسیر توسعه و ورود به بازار این فناوری نیز با چالش هایی روبرو است. البته هر فناور در هر حوزه ایی از زمان خلق ایده تا بازار با این چالش ها مواجه می شود.

شکریه ادامه داد: هر فناوری از نظر خلق ارزش افزوده بالایی که تولید می کند دارای اهمیت بوده و همین مسئله باعث از بین رفتن ارزش خام فروشی در سطح بین الملل شده است بنابراین فناوری ها از این نظر مهم هستند. در کشور ما در حال حاضر چاپ کردن مقاله به خوبی انجام می شود اما فعالان دانشگاهی باید بدانند که چاپ کردن مقاله مساوی تولید محصول نیست و تا تبدیل شدن این مقاله علمی به محصول و ورود آن به بازار فاصله زیادی وجود دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی در بخش بعدی سخنان خود درباره موانع و چالش های پیش روی فناوران برای تبدیل ایده به محصول و ورود آن به بازار توضیحاتی را ارائه داد و گفت: از زمان خلق ایده تا رسیدن محصول به بازار مراحلی باید طی شود که خلق ایده، ثبت پتنت، تحقیق و مطالعه درباره بازار و نیازهای آن، اجرایی کردن ایده، ثبت شرکت، راه اندازی خط تولید، توسعه شرکت و رقابت با رقبا این مراحل هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه خلق ایده نیازمند خلاقیت است عنوان کرد: سیستم آموزشی کشور باید مباحث مرتبط با خلاقیت و نواوری را برای نسل جوان مطرح کند زیرا یک ایده باید قواعد معمول را زیر پا بگذارد. البته این مسئله که فرد در فضای کاری حوزه مربوطه قرار گیرد نیز برای ایجاد خلاقیت مهم است. همچنین در این بخش نیازمند ایجاد سیستم نوآوری ملی در کشور هستیم.

وی همچنین بیان کرد: فناوران و محققان برای انجام فعالیت و ادامه آن نیازمند آشنایی با قوانین حاکم بر ثبت پتنت هستند تا بدین وسیله از ایده خود حفاظت کنند. پس از اینکه ثبت پتنت انجام شد باید برنامه اجرایی طرح نوشته و آنالیز بازار و ریسک پذیری و نیز تحقیقات برای برند سازی انجام شود. در نهایت نیز باید در این مرحله سرمایه گذار برای طی کردن ادامه مسیر روی طرح سرمایه گذاری کند.

شکریه با بیان اینکه سرمایه گذاران در داخل کشور تمایل به انجام سرمایه گذاری های بدون ریسک دارند ابراز کرد: به خطر انداختن سرمایه موضوعی است که در کشور ما وجود ندارد و سرمایه گذاران کمتر بر روی ایده های ریسک پذیر سرمایه گذاری می کنند، در صورتی که محقق بدون حمایت مالی نمی تواند مسیر خود را ادامه دهد. همچنین در این مسیر اخذ استاندارد نیز از مراحل سخت است. توجه به مسائلی همچون آموزش نیروی انسانی، ایجاد زنجیره فروش، خدمات پس از فروش، ورود به بازار بورس، تحقیقات مستمر و تبلیغات نیز از نکاتی است که باید در مراحل مختلف به آن توجه کرد.
نخستین جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران با حمایت ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برگزار شد.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم