چشم انداز صنعت پویا نمایی کشور در افق 1404
*زهره توفیقی
صنعت پویانمایی، از راهبردیترین صنایع فرهنگی در بسیاری از کشورهای پیشرفته است که به دلیل تاثیرگذاری عمیقی که بر رفتارهای فرهنگی و شخصیتی مخاطبان دارد، به عنوان یک ابزار قدرت نرم در سیاستگذاریهای فرهنگی کشورهای پیشرفته در نظر گرفته میشود.
امروزه با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، محتواهای ارائه شده در آثارپویانمایی، دیگر صرفا محتواهای هنری نبوده، بلکه آثار پویانمایی ماحصل ترکیب پیچیدهای از خلاقیت هنری در درون قابلیتها و توانمندیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است که از آن جمله میتوان به آثار پویانمایی واقعیت مجازی و یا جلوههای بصری و جلوههای ویژه بسیار شگفتانگیز اشاره کرد.
بنابراین پیشرفتهای بوجود آمده در حوزه فناوری اطلاعات سبب شده که اثربخش این رسانه در مخاطبان به خصوص قشر کودک و نوجوان به شدت افزایش پیدا کرده و الگوها و سبک زندگی مخاطبان تحت تاثیر مفاهیم انتقال داده شده در این رسانه قرار گیرد.
علیرغم قدمت بالای طراحی و تولید آثار پویانمایی در کشور، متاسفانه همافزایی و همدلی بین فعالان و ذینفعان صنعت پویانمایی شامل نهادها و دستگاههای دولتی، شرکتهای خصوصی، منتقدان، دستگاههای آموزشی و دانشگاهی و سایر ذینفعان بوجود نیامده است.
توانمندیهای موجود در صنعت پویانمایی کشور، پتانسیل آن را دارد که صنعت پویانمایی به عنوان صنعتی موثر در ارائه خدمات برونسپاری با کیفیت و هزینه قابل قبول در جهان شناخته شود.
با همت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی، موضوع هدفگذاری راهبردی جهت توسعه صنعت پویانمایی با رویکرد ایجاد همافزایی و همگرایی در بین فعالان و ذینفعان صنعت پویانمایی در دستور کار قرار گرفت که در نتیجه آن سند راهبردی توسعه صنعت پویانمایی تدوین شد.
به دلیل آنکه محوریت صنعت پویانمایی مبتنی بر دانش فنی و مهارتهای تخصصی نیروی انسانی قرار دارد و از سوی دیگر، پیشرفتهای عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید آثار و محصولات پویانمایی، منجر به تولید آثاری با کیفیتی بسیار برتر از کیفیت محصولات پویانمایی در سالهای گذشته شده، بر این اساس، محوریت و تمرکز برنامه راهبردی توسعه صنعت پویانمایی کشور بر توسعه فناوری و توانمندی شرکتهای دانشبنیان قرار گرفته است.
*کارشناس ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
Send to friends